• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

EmballageTop25. 04. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

140 millioner flasker og dåser forsvundet

EmballageTop25. 04. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Vi er verdensmestre i at pante. Faktisk kommer hele 93 procent af flasker og dåser retur via vores pantsystem. De sidste syv procent svarer til 140 millioner flasker og dåser, og det er et stort problem for produktionen af de bæredygtige rPet flasker – og i sidste ende miljøet.

Det er drikkevaregiganten Coca-Cola, der har kortlagt danskernes pantvaner i forbindelse med introduktionen af nye miljøvenlige flasker af genanvendt plast, rPET flasker, på tværs af samtlige brands i løbet af 2022.

93% af alt pant finder vej til Dansk Retursystem via fx flaskeautomater og pantstationer, og Coca-Cola ønsker at finde ud af, hvad der forhindrer de sidste 7 procent af brugte flasker og dåser i at finde vej tilbage, så de bl.a. kan blive til nye rPET flasker til fordel for klimaet.

For selvom danskerne er bedre end alle andre lande til at pante, så svarer de sidste syv procent alligevel til 140 millioner emballager, der aldrig kommer i retur.

Vil have bæredygtig emballage

Coca-Cola har fået analyseinstituttet Kantar til at spørge danskerne om deres forhold til at pante.

44 procent af danskerne synes, det er snasket og klistret at pante, fordi der altid er rester tilbage i de tomme flasker og dåser. Især de unge peger på dette problem. Hele 63 procent af de 18-35 årige synes, det er snasket og klistret, når de skal indlevere deres pant.

Coca-Cola er dog sikker på, at de 140 millioner flasker og dåser vil ende i pantsystemet inden længe. 79 procent af danskerne synes nemlig, det er vigtigt, at sodavandsemballagen er bæredygtig.

Kvinderne, de ældre og sjællænderne fører an i pantkampen. Hele 80 procent af kvinderne synes, det er vigtigt at nyde sin sodavand i bæredygtig, recirkuleret emballage. 83 procent af sjællænderne og 85 procent af de 60+ årige synes det samme.   

Tager ansvar for forandring

Ifølge læskedrikgigantens undersøgelse er danskerne i høj grad opmærksomme på problemet med engangsemballage. 96 procent af alle danskere synes, det er problematisk, at vi smider så mange pantflasker og dåser ud, og de tager gerne et delt ansvar med producenterne.

87 procent er enten helt eller overvejende enige i, at det primært er virksomhederne og producenterne, der skal gøre det nemmere at reducere miljøpåvirkningen af vores daglige forbrug. Men 87 procent synes også, at pilen peger på dem selv som forbrugere.

– Vi er meget taknemmelige over, at forbrugere i Danmark er så dygtige til at bringe tom sodavandsemballage retur, så Coca-Cola kan lave nye flasker og dåser af brugt plast, glas og aluminium i et cirkulært system. I vores World Without Waste strategi er det vores mål at indsamle det, der svarer til 100 procent af den emballage, vi sælger og begrænse og genanvende materialer til glæde for vores planet, siger Annette Spanggaard, Public Affairs, Kommunikations- & CSR-direktør for Coca-Cola.

En verden uden affald

Coca-Cola udviklede sin bæredygtighedsstrategi, World Without Waste i 2018, i samarbejde med WWF Verdensnaturfonden og Ellen McArthur Foundation.

Coca-Cola har som mål at indsamle al emballage inden 2030, og man vil reducere materialeforbruget ved at genbruge brugt emballage, så der minimum er 50 procent genanvendt materiale i alle flasker og dåser. Al emballage skal være genanvendeligt. I Danmark er man godt på vej til at nå dette mål, men mangler som sagt 7 procent af emballagen, der ikke pantes. Coca-Cola arbejder også på helt emballageløse dispensersystemer for at reducere emballagemængden.

Reducering på 360 tons plastik om året

Introduktionen af nye rPET flasker på hele Coca-Cola porteføljen af sodavand i Danmark vil reducere produktionen af ny plastik med hele 360 tons om året i Danmark. WWF Verdensnaturfonden hilser initiativet velkomment.

– Vi står midt i en naturkrise, hvor vi skal nytænke vores forhold til klodens ressourcer radikalt. Det gælder især i forhold til plastik, hvor vi skal være bedre til at reducere vores forbrug, så vi ikke per automatik producerer nyt. På denne mission har vi brug for, at vi alle står sammen, så vi lukker loopet og forbruger smartere, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden. 

Flere danskere skal pante

Hos Dansk Retursystem bakker man også op om Coca-Cola World Without Waste strategien og understreger også nødvendigheden af, at virksomheder og forbrugere arbejder sammen.

– Selvom vi er blandt verdens absolut bedste til at pante i Danmark, er det afgørende, at vi hjælper hinanden til at blive endnu bedre. Kun ved at løfte sammen og i alle led af kæden, kan vi klare opgaven. Når man smider sin tomme flaske eller dåse i skraldespanden eller i naturen, kan man ikke genanvende materialerne til nye flasker og dåser. Det belaster miljøet at producere helt nyt plast, glas og aluminium i stedet for at bruge det, vi har i forvejen, forklarer Anne-Mette Bundgaard, Head of Communications & Branding fra Dansk Retursystem.

Skrevet i: Emballage, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

Emballage03. 06. 2025

Nemco opfordrer virksomhederne til at søge rådgivning og medlemskab af en kollektiv ordning. Den 31. maj var der deadline for indberetning af emballagemængder til Dansk Producentansvar. Både fødevarevirksomheder og andre virksomheder med producentansvar for emballage skulle sikre, at deres

Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

FoodserviceForskning og uddannelseMiljø og sundhed03. 06. 2025

Danskernes madfærdigheder bliver dårligere og dårligere, og det får nu Danmarks største fødevarevirksomhed Arla til at slå alarm. Madfærdigheder er nemlig afgørende, når det kommer til danskernes sundhed, klimaet og det sociale samvær. 42 pct. af danske børn og unge siger, at de ikke kan koge

Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2025

For sjette år i træk sætter Landbrug & Fødevarer fokus på de offentlige køkkener, der gør en forskel. Med Køkkenprisen 2025 hyldes de madhåndværkere, der kombinerer faglighed, smag og bæredygtighed i hverdagen - og viser vejen for fremtidens offentlige måltider. Hver dag serveres mere end

Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

AktueltMesser og konferencer03. 06. 2025

15.-24. august bliver Københavns gader igen fyldt med langborde og leben, når årets Copenhagen Cooking løber af stablen. I år kan gæsterne glæde sig til 100 oplevelser på tværs af hele byen: Fra petanqueturneringer til pizzakonkurrence, en ny version af Smørrebrødets Dag og middag midt på Kongens

Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

Detailhandel og en grosKonfektureMejeriTop03. 06. 2025

De seneste år har danskerne oplevet prisstigninger på mange varer. Nye tal viser, at danskerne ændrer forbrug på nogle varer, mens andre må koste, hvad de koster. Prisen på chokolade har gennem de seneste år været på himmelflugt. Ifølge nye tal fra analysevirksomheden YouGov er kiloprisen for

Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

Detailhandel og en grosFrugt og grønt27. 05. 2025

Nemlig.com offentliggør sit "garantiregnskab" for at vise, hvad det koster at stå bag kvaliteten og friskheden af varer solgt online. I en tid hvor danske forbrugere i stigende grad kræver gennemsigtighed og høj kvalitet, vælger Nemlig som en af de første dagligvareaktører åbent at dele tallene

150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

Foodservice27. 05. 2025

En af landets ældste og mest erfarne leverandører til professionelle køkkener, Oluf Brønnum & Co A/S, åbner 1. juli nyt showroom, kontor og Food Lab på Runetoften 15 i Aarhus – i det tidligere Ken Storkøkken-domicil. Virksomheden, der i 2024 kunne fejre sit 150-års jubilæum, får dermed sin

Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

AktueltDrikkevarer27. 05. 2025

Dansk vin er en voksende branche med stolte rødder og høj kvalitet. Nu bliver Foreningen Dansk Vin en del af SMVdanmark. SMVdanmark vokser med endnu en medlemsorganisation. Foreningen Dansk Vin (FDV) er den syvende organisation, der har meldt sig ind under SMVdanmarks faner det seneste år. FDV

Food&Drink på gaden med fokus på kød

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ27. 05. 2025

Seneste udgave af branchemagasinet Food&Drink er på gaden. I dette nummer har vi fokus på kød og er blandt andet på besøg hos Grambogård på Fyn. Vi har også lært om grønt charcuteri, været (næsten) i luften med Restaurant AOC og været hos en fantastisk producent af Pinot Noir i

Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

Brød og kagerDrikkevarerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 05. 2025

I år kan festivalgæsterne på Roskilde Festival glæde sig til en helt unik øloplevelse, der ikke kun slukker tørsten, men også bidrager til bæredygtighed. Husbryggeriet Jacobsen lancerer en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • Nemco Machinery A/S

    Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Producentansvar: Uklare regler skaber frustration i fødevarevirksomheder

    03.06.2025

  • Arla slår alarm om manglende madfærdigheder

    03.06.2025

  • Køkkenprisen 2025: Kender du et køkken, der går forrest?

    03.06.2025

  • Programmet klar for Copenhagen Cooking 2025

    03.06.2025

  • Danskerne skærer ned på chokoladen, men smør og kaffe skal der ikke røres ved

    03.06.2025

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

  • Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

    22.05.2025

  • Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

    22.05.2025

  • Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

    22.05.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    22.05.2025

  • Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

    22.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik