
Belgisk-amerikanske AB Inbev har øget salget med fem procent over det seneste år, men det er ikke nok til at tilfredsstille aktionærerne, der fredag sendte aktien ned med over 10 procent
Et stigende salg af ølmærker som Budweiser, Corona og Stella Artois har sikret fremgang i årets første ni måneder hos verdens største bryggeri, Anheuser-Busch InBev.
Bryggerigiganten solgte for 262 milliarder kroner i årets første ni måneder. Det er knap fem procent højere end året før, når man tager udsving i valutakurser og frasalg ud af regnestykket. Det skriver Ritzau med reference til AB Inbevs regnskab, der er offentliggjort fredag.
Blandt de øvrige kendte mærker kan nævnes Beck’s, Leffe og Eagle, og samlet set er der over 500 forskellige drikkevarer på hylden hos AB Inbev, hvor ledelsen trods fremgangen oplyser, at de seneste måneder har været udfordrende. Blandt andet på grund af et faldende salg i Brasilien, Kina og Sydkorea, der er i recession.
– Derudover er priserne på råvarer steget og vi er endvidere ramt negativt af udsving i valutakurser, skriver ledelsen i regnskabet. Disse negative udmeldinger var bestemt ikke hvad aktionærerne ønske at høre, og aktien faldt med over 10 procent i timerne efter regnskabet blev fremlagt fredag.
Kursfaldet svarer til at markedsværdien blev nedskrevet med mere end 100 milliarder kroner i verdens klart største bryggeri. AB InBev købte i 2016 af SABMiller, der dengang var verdens næststørste bryggeri for omkring 700 milliarder kroner, hvilket lagde yderligere afstand til Heineken og Carlsberg, der er hhv. nummer 2 og 3 i verden målt på omsætning.