Fysiske tilbudsaviser har længe været et fy-ord, men i en tid, hvor priserne på vores dagligevarer skyder i vejret, står det klart, at danskerne fortsat – og i stor stil – lader deres indkøb blive styret af tilbudsaviserne.

Der bladres i tilbudsaviser og klikkes efter tilbud på livet løs i de danske hjem. FK Distribution der omdeler tilbudsaviser til de tilbudshungrende danskere og driver Minetilbud, som er en onlineplatform for tilbudsaviser, har man de seneste måneder oplevet en eksplosiv stigning i antallet af besøgende. På listen over de dagligvarer forbrugerne er mest tilbudshungrende efter, finder man smør, æg, hakket oksekød og skyr. I sidste uge alene havde minetilbud.dk besøg af tilbudsjagende danskere knap 1,3 mio. gange – en stigning på 40% sammenlignet med samme periode sidste år.
– Der er ingen tvivl om, at forbrugerne er mærket af de prisstigninger, vi ser på især gas, brændstof og el, men også på tværs af de danske dagligvarer. Det kommer tydeligt til udtryk i, hvor mange danskere der læser tilbudsaviser lige nu og den store trafik, vi ser på vores platform i disse uger, hvor særligt de produkter, der er steget i pris, også er blandt de mest søgte, siger Head of Business for minetilbud, Susanne Juhl, der fortæller danskerne generelt, er flittige tilbudsjægere.
Der er ca. 1,9 millioner danske husstande, der modtager tilbudsaviser i postkassen, og nye tal fra en ad hoc undersøgelse udført af Kantar/Gallup på vegne af FK Distribution viser, at 83 procent læser en eller flere af de tilbudsaviser, de modtager. Hos minetilbud har de mere end en million danske forbrugere og en halv million, der besøger platformen flere gange hver uge. Susanne Juhl ved derfor præcis, hvilke dagligvarer danskerne er særligt desperate efter at finde gode tilbud på.
Sammenligner man søgninger fra midten af februar med søgninger ultimo marts ses de største stigninger blandt dagligvarer på mel, madolie og pasta. De er steget med henholdsvis 147, 98 og 70 procent på Minetilbud – alle varer, der er steget markant i pris i den senere tid.
Et vigtigt værktøj for forbrugerne
For 77 procent af danskerne har tilbudsaviserne betydning for deres indkøb, og en analyse viser, at 15 procent af alle dagligvarer indkøbes med udgangspunkt i en tilbudsavis, lyder det fra analysevirksomheden GFK. Præcis derfor har den nuværende markedssituation også stor påvirkning på læsning af tilbudsaviser både online og offline – og påvirker dermed også de digitale søgninger efter tilbud. Ifølge Minetilbud er der registreret en stigning i antallet af søgninger på deres portal på 10 procent i Q1 2022 i forhold til samme periode sidste år.