Sticks’n’Sushi runder i år 730 mio. kr. i omsætning og opnår for andet år i træk en rekordhøj omsætning. Flere restauranter er åbnet under corona, og gruppen fortsætter sin ekspansion i Tyskland og Storbritannien.

I mere end 28 år har Sticks’n’Sushi serveret japanske specialiteter med et dansk twist, og med vedholdende arbejde og fokus på gæsteoplevelsen nyder deres 25 restauranter i dag stor succes på tværs af landegrænser.
Sticks’n’Sushi kan for andet år i træk præsentere en historisk høj omsætning, med omsætning på 732 mio. kr. og et EBITDA på 88 mio. kr. sammenlignet med sidste års omsætning på 503 mio. kr. og EBITDA på 51 mio. kr.
Det er særligt forretningerne i Storbritannien og Danmark, der bidrager til den flotte vækst og kæden fejrer i år også både deres 10. restaurant og deres 10. år på det britiske marked. Ifølge deres kommercielle direktør har de opbygget et stærkt brand og oplever flere glade gæster i restauranterne og mere trafik på deres app – trods markedets udfordringer med både corona og inflation.
– Restauranterne i London, Oxford og Cambridge har udviklet sig rigtig flot de sidste to år, og samtidig er den danske forretning bundsolid. Vi kommer til at ekspandere i UK og Tyskland og kigger desuden på enkelte drømmelokationer i Danmark – og ellers vil vi geninvestere i de eksisterende restauranter, siger Anders Kjørup, kommerciel direktør i Sticks’n’Sushi, der fremhæver både UK og Tyskland som hovedfokus for kæden i 2023.
Han fortæller, at de oplever stor efterspørgsel på catering fra særligt større virksomheder samtidig med, at restauranterne på alle tre markeder fortsat klarer sig rigtigt godt – I Danmark er der flere gæster, mens både de tyske og engelske restauranter oplever tocifret vækst på både spisende gæster og takeaway.
Solidt fodfæste i Berlin og klar til tysk ekspansion
Sticks’n’Sushi har i dag tre restauranter i den tyske hovedstad, og ambitionerne er at opbygge brandet på samme måde som i København og London. Det betyder flere åbninger i Tyskland i den nærmeste fremtid.
– Vi åbnede vores første restaurant i Berlin i 2017, og sidenhen har vi lagt mange kræfter og tålmodighed i arbejdet. Åbningen af restaurant nummer to og tre ændrede perceptionen, og vi mærker tydeligt, hvordan gæsterne begyndte at genkende og efterspørge os – det momentum vil vi gerne holde, fortæller Andreas Karlsson, der er CEO i Sticks’n’Sushi.
Søger flere sære fisk
De gode resultater kommer i kølvandet på flere nye initiativer i de dansk-japanske restauranter. De har lanceret deres første nye menukort i to år og samtidigt udviklet et helt nyt visuelt univers, der skal være en platform for deres fremtidige udtryk og kommunikation. Identiteten blev afsløret i en række nye rekrutteringsfilm, hvor de søger efter flere sære fisk – i Stick’n’Sushi kaldes de ansatte for fisk. Netop rekruttering er et vigtigt fokusområde for Sticks’n’Sushi i takt med de ønskede restaurantåbninger.
– Vi er dybt afhængige af vores 1.400 dedikerede kolleger, der giver gæsterne ekstraordinært gode oplevelser hver eneste dag. Hvis vi skal blive ved med at overraske og glæde vores gæster, er vi nødt til at udfordre os selv – i vores rekruttering, i køkkenet, i vores arbejdsgange og selvfølgelig også med vores udtryk i hver restaurant, der alle har deres eget særpræg, fortæller Andreas Karlsson.