• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerFoodserviceMiljø og sundhedTop03. 10. 2016 | Kasper Mundt-Nielsen

Skru ned for procenterne

DrikkevarerFoodserviceMiljø og sundhedTop03. 10. 2016 By Kasper Mundt-Nielsen

Har du prøvet at komme tilbage på kontoret efter en vellykket forretningsfrokost med alt dertil hørende og følt dig lettere ør i hovedet? Så ved du godt, at der ikke skal meget alkohol til, før produktiviteten for resten af dagen er påvirket. Måske er det derfor, at salget af alkoholfrie og lavalkoholiske øl er stødt stigende, og firmaer som Rynkeby nu lancerer gourmetprodukter helt uden alkohol som et alternativ til vinmenuen.

Af Kasper Mundt-Nielsen

Carlsberg Nordic er en af de alkoholfri øl, der for alvor har sat gang i markedet.
Carlsberg Nordic er en af de alkoholfri øl, der for alvor har sat gang i markedet.

Når man mødes i byen over en spændende treretters menu, ligger det måske ikke lige for at bestille en sodavand. For vin og øl kan bare tilbyde en kompleksitet og udvikling af den serverede ret, som vand og sodavand ikke kan. Men med vin og øl følger også alkohol, og som bekendt kan for meget alkohol medføre træthed og koncentrationsbesvær – to ting der som regel ikke hører til på arbejdspladsen. Men der findes heldigvis alternativer, ud over mådehold, og markedet for lavalkoholiske drikkevarer er voksende. Således viser tal fra COOP Danmark, at de har haft en syvdobling i salget af alkoholfrie øl og øl med en lav alkoholprocent over årene 2013 til 2015.

Gylden mellemvej
Flere bryggerier har i de seneste år produceret alkoholfrie øl, efter grænsen for, hvad en alkoholfri øl må indeholde, blev hævet til 0,5 %. Men det unge danske ølhus TeeDawn drømmer om at bygge en bro mellem de højalkoholiske og alkoholfrie drikkevarer og har lanceret en ølserie på mellem 2,5 og 2,7 % til det store flertal, der synes, at springet fra højalkoholisk til alkoholfrit er for stort. Deres håndbryggede øl, der tæller både Lager, Hvede, Ale og en Radler-inspireret lemonøl, er smagfulde ledsagere til maden, og grundet deres relativt høje, i forhold til alkoholfrie øl, alkoholprocent får du en fuldblods øloplevelse, uden den berusende effekt fra en almindelig øl.
-Vores øl ligger på maksimalt 2,7 %, da vi på nuværende tidspunkt mener, det er der, hvor man får den bedste øloplevelse og samtidig er klar i hovedet, siger Henrik Wiese, bagmanden bag TeeDawn. En analyse fra Kundepanelet i juni 2015 viser, at danskerne er parate til øl med mindre alkohol, men at smagen er et afgørende parameter for, at de vil tage øl med mindre alkohol til sig. Netop smag og balance har været helt afgørende for Henrik Wiese og resten af holdet bag TeeDawn, da man håndplukkede fire tyske slotsbryggerier til at stå for brygningen af deres ”lowcaholic” øl, som de mundret kalder øllene med henvisning til en halvering af såvel alkohol som kalorier.
-Sodavand er ikke en god ledsager til mad, den stjæler simpelthen hele billedet på bekostning af måltidet. Derimod giver øl og vin en bedre balance og en større sanseoplevelse, og den gode smag er essentiel. Eftersom der er smag og fylde i alkohol, mener vi, at vores lowcaholic øl er en bedre afstemt og balanceret øl til mad, end en alkoholfri øl er, beretter Henrik Wiese, der dog samtidig er begejstret for udviklingen inden for alkoholfrie øl: ”Vi vil se en udvikling, hvor bryggerierne bliver stadigt dygtigere til at brygge øl med moderate alkoholprocenter, samtidig med at forbrugerne vænner sig til den blidere og runde smag, som mindre alkohol medfører”. TeeDawns øl kan opleves på en del restauranter landet over, hos flere grossister samt i udvalgte Meny-butikker.

TeeDawn serien er udviklet i tæt samarbejde med danske kokke, sommeliers og F&B chefer.
TeeDawn serien er udviklet i tæt samarbejde med danske kokke, sommeliers og F&B chefer.

Gourmetløsningen uden alkohol
Restauranter landet over har oplevet en stigende efterspørgsel på alkoholfrie alternativer til maden, og for at give en gastronomisk oplevelse ud over det sædvanlige er det blevet populært at tilbyde juicemenuer, specielt tilpasset dagens menu. Et sted midt imellem juicemenuen og vinmenuen har Rynkeby lanceret Dagmar-serien. Det er en drikkemenu med seks varianter, skabt i samarbejde med flere kokke og sommelierer – helt uden alkohol. Det kan være svært at matche en rødvin, når der skal serveres drikkevarer til oksekød, men Dagmar FLI10 kan netop dette. FLI10 er fremstillet af juice af tørrede blommer, kirsebær og solbær, egebark og en lang række andre ingredienser. Det giver en mørk saft med en tydelig tannin og lang eftersmag af moden frugt. Dagmar er håndlavet på et lille 100 liters anlæg på Fyn og tappes af de selvsamme medarbejdere, som har været med til at udvikle saften. For Rynkeby begyndte udviklingen af Dagmar som en vision om at skabe noget helt nyt. Noget som ikke findes i forvejen. En erstatning for vin baseret på saft af bær og frugt som i udgangspunktet er tænkt til at passe sammen med mad.
-Dagmar er en drik, du kan præsentere, fortælle om og matche med mad – ligesom du gør med vin, siger Tabita Mortensen, restaurantchef og sommelier på Norsminde Kro, der også har været med i udviklingen af den eksklusive serie, der på nuværende tidspunkt kun serveres på en række udvalgte gourmetrestauranter.

Den eksklusive flaske understøtter fornemmelsen af at sidde med et gourmetprodukt
Den eksklusive flaske understøtter fornemmelsen af at sidde med et gourmetprodukt

Et enkelt glas vin kan godt gå an
Helt afskrive vin skal man naturligvis ikke, for nyder man vinen med måde, bør den travle forretningsmand/kvinde sagtens kunne nyde et enkelt glas vin uden at være hæmmet efterfølgende. Ét enkelt glas vin på 14 % svarer til ca. en genstand; det samme som en standard 33 cl pilsner. Og hos Excellent Wine A/S i Herning oplever de således en stigende efterspørgsel efter vin solgt per glas fra deres restaurationskunder, også af de bedre kvalitetsvine.
-Vi tilbyder vores kunder med mange frokostgæster en ”Wine-Saver”. Det er et vinkøleskab til fire vine, hvor der kan pumpes ét glas vin ad gangen, uden at det går ud over kvaliteten af vinen i flasken. På den måde kan restauratøren tilbyde bedre kvalitetsvine glasvis, fortæller direktør Claus Eegholm. Derudover sælger Excellent Wine også rødvin og hvidvin uden alkohol samt mousserende vine med alkoholprocenter helt nede i størrelsesordenen tre til fire procent. De alkoholfrie vine er et alternativ til den alkoholintolerante kunde, der gerne vil have fornemmelsen af vin til maden, men som godt vil gå på kompromis med den normale vins rige og vinøse smag. Den alkoholfrie vins tannin, syre og aroma giver en følelse af at drikke vin, men uden helt samme finesse og fylde som alkoholen giver.

Fordele ved færre procenter
Der er altså flere muligheder for at udfordre dogmet om, at der skal serveres alkoholrige produkter til maden for at få den bedste gourmetoplevelse. Udfordringen har været at skabe produkter, der kan konkurrere på smagen, udseendet og følelsen af et gourmetprodukt. I artiklen kommer vi tæt på enkelte, og virkelig gode alternativer, men markedet er i kraftig vækst, og det må forventes, at vi fremover vil støde på endnu flere velproducerede og gennemdesignede produkter, således at udvalget for den selvbevidste forbruger stiger. Ølentusiasten Beerticker.dk laver årligt en omfattende analyse af de nytilkomne danske øl på markedet, og tendensen har siden 2013 været klar: Procenterne falder. Det hænger godt sammen med en øget bevidsthed om, at man skal være påpasselig med sit alkoholforbrug. Ifølge Sundhedsstyrelsen er det samlede alkoholforbrug i flere segmenter faldende, og i flere tilfælde kan der drages paralleller til Kundepanelets undersøgelse i 2015, der viser, at 6 ud af 10 danskere er klar til øl med mindre alkohol, og 25 % efterspørger ligefrem et større udvalg af lavalkoholiske øl. I takt med at alkoholindtaget falder, kan man forvente, at nyderen efterlades mere klar til dagens og morgendagens udfordringer, og så er det værd at tage med, at når alkohol- og sukkerindholdet falder, så er det med færre kalorier til følge.

Skrevet i: Drikkevarer, Foodservice, Miljø og sundhed, Top

Seneste nyt fra redaktionen

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik