Stigende omkostninger til blandt andet energi har ramt forbrugerne hårdt, og det har i udstrakt grad påvirket salget af økologiske kød. Det mærker Friland, der er Danish Crowns salgsselskab indenfor økologi, tydeligt.

I de første seks måneder af regnskabsåret 2022/23 er omsætningen i Friland faldet med 13 pct. fra 549 mio. kr. i 2021/22 til nu 478 mio. Kr.
“Det er altid utilfredsstillende at tabe terræn, men markedet taget i betragtning havde vi faktisk frygtet en endnu værre udvikling. Vi har gennem en målrettet indsats formået at styre os nogenlunde igennem, så økologien trods udfordringerne står så stærkt som muligt,” siger direktør i Friland, Claus Hein.
Tendensen ses også i det samlede salg af økologisk kød i Danmark i 2022, hvor tal fra Danmarks Statistik viser, at salget af økologisk okse-, grise- og kyllingekød faldt med henholdsvis 26, 27 og 20 pct sammenlignet med året før. Udviklingen har ikke ændret sig i de første tre måneder af 2023, og det er ikke en holdbar situation i længden, mener man hus Friland:
“Hvis vi skal fastholde et bredt udvalg af økologiske produkter fra Friland i de fleste supermarkeder, så har vi brug for, at de danske forbrugere bakker op omkring økologien. Det er helt afgørende, at vi får løftet salget, så det igen bliver økonomisk bæredygtigt at have økologisk dyrehold i Danmark. For vi nærmer os et punkt, hvor mange af vores producenter kommer til at vælge, om de vil fortsætte deres økologiske produktion,” siger Claus Hein.
Danskerne bør bakke op
Danish Crown, der ejer Friland, tror fortsat på, at økologien har sin berettigelse hos den danske forbruger. Men en fortsat udvikling af den økologiske sektor i Danmark kræver ifølge Group CEO i Danish Crown, Jais Valeur, at danskerne vil bakke op om Frilands produkter, så produktionen af økologisk grise- og oksekød i Danmark kan fastholdes.
“I Danish Crown tror vi på økologien, og vi ser Friland som et af koncernens flagskibe. Det er også grunden til, at vi gennem Friland investerer i at brande og positionere økologien. På den lange bane er vi dog afhængige af, at forbrugerne vælger økologi i køledisken, hvis der fortsat skal være en overvægt at danske produkter på markedet,” siger Jais Valeur, Group CEO i Danish Crown.