Danskerne har fået smag for økologi, også på pilsnermarkedet. I en blindtest fra analysevirksomheden Wilke vinder den nye Royal Økologisk Pilsner stort over både Grøn Tuborg og Carlsberg Pilsner. Økologisk landsforening bekræfter, at interessen for økologiske produkter er stigende – formentlig fordi smagsprofilen har ændret sig til det bedre.
Det er især mejeriprodukter og visse typer frugt & grøntsager, som danskerne køber økologisk, men tendensen breder sig til andre produktområder. Således også på pilsnermarkedet, hvor efterspørgslen efter økologisk øl til rimelige priser i april fik Royal Unibrew til at lancere deres første økologiske pilsner.
– Markedet for økologisk øl har i mange år været domineret af dyre specialøl. Vi vil gerne være med til at gøre økologien tilgængelig for alle, også uden at det koster en bondegård. Derfor satte vi os for at lave en øl med den gode pilsnersmag, som ligger i samme prisklasse som eksempelvis Classic-øl, siger Christian Lund-Martorell, Senior Brand Manager hos Royal Unibrew.
Noget tyder på, at missionen er lykkedes. I en blindtest gennemført af analysevirksomheden Wilke vinder den nye økologiske pilsner stort over konkurrenterne. Hele 46 pct. siger, at de foretrækker smagen af Royal’s økologiske pilsner, mens kun 26 pct. peger på Grøn Tuborg og 28 pct. på Carlsberg Pilsner. Hos Royal mærker man tydeligt interessen for økologien:
– Vi vidste, at forbrugerne i stigende grad efterspørger økologiske varer, men vi er faktisk blevet overvældet af den store interesse for Royal Økologisk Pilsner. Ikke kun fra forbrugerne, men også fra caféer, restauranter og festivaler. Der er mange, der gerne vil have en gedigen, velsmagende økologisk pilsner på menuen. Vi er selvfølgelig rigtig stolte af det flotte resultat i blindtesten. Det viser, at det er lykkedes os at lave en øl, som ikke bare er økologisk, men som rent faktisk også smager bedre end de ikke-økologiske konkurrenter, siger Christian Lund-Martorell.