• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerFrugt og grøntMejeri20. 04. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Ny dyrevelfærdsmærkning til populær mælk

DrikkevarerFrugt og grøntMejeri20. 04. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Fra denne uge vil du opleve, at Danmarks mest solgte mælk Arla24 er blevet udstyret med Fødevarestyrelsens grønne dyrevelfærdsmærke. Den nye mærkning tydeliggør, at mælken er produceret med ekstra fokus på dyrevelfærd, og det gør det lettere for forbrugerne at vælge mejeriprodukter, hvor der er garanteret høj dyrevelfærd. Arla hilser den nye hjertemærkeordning velkommen og glæder sig til at få hjertemærket på en lang række mejeriprodukter.

Forbud mod aflivning af tyrekalve, længere mælkefodringsperiode til kalve og masser af køer på græs. Det er nogle af kravene til den mærkningsordning på mejeriprodukter, som Fødevarestyrelsen har lanceret. I flere år har dyrevelfærdsmærket, der også kaldes Hjertemærket, kun været at finde på gris og kylling, men fra 2020 kan det også findes på mejeriprodukter og oksekød.

Det betyder, at forbrugerne fremover kan købe smør, yoghurt og mælk, der har det statskontrollerede dyrevelfærdsmærke. Og det er en glædelig nyhed hos Danmarks største fødevarevirksomhed Arla, som allerede har implementeret hjertemærket på en række økologiske mejeriprodukter. Og i denne uge bliver Danmarks mest solgte mælk, Arla24, nu også mærket med to hjerter.

– Vi er meget glade for, at Fødevarestyrelsens mærkningsordning er blevet udvidet, og det er dejligt at se de grønne hjerter på vores mejeriprodukter. Hjertemærket er et værdifuldt symbol, der gør det lettere for forbrugerne at vælge mejeriprodukter med ekstra dyrevelfærd. Samtidig giver det Arla mulighed for at fortælle om vores arbejde med dyrevelfærd og skilte med de forbedringer, som vi laver på området, siger Randi Wahlsten, der er Senior Marketing Director i Arla Danmark, og fortsætter:

– For Arlas konventionelle produkter vil Hjertemærket være med til at indfri forbrugernes ønske om højere dyrevelfærd. Mens mærket for de økologiske mejeriprodukter vil cementere det høje niveau af dyrevelfærd, som vi allerede har.

Et, to eller tre hjerter
Mærkningsordningen giver et, to eller tre grønne hjerter afhængigt af, hvor meget dyrevelfærd der er lagt oven i de eksisterende regler. Ét hjerte for eksempel kræver løsdrift, hvorfor ingen køer må stå bundet i staldene. De to hjerter som A24-mælken og Arlas økologiske mejeriprodukter har fået kræver desuden, at køerne kommer på græs i sommerhalvåret samt mor-kalv-tid på mindst 12 timer. Tre hjerter indebærer et skærpet krav om plads pr. ko samt mor-kalv-tid på mindst 24 timer.

– Forbrugerne har store forventninger til Arlas arbejde med dyrevelfærd, og det er forventninger, der er med til at afgøre, hvilken mælk de vælger i supermarkedet – og om de overhovedet vælger mælk. Sidste sommer kunne vi garantere, at Arla24-mælk udelukkende kommer fra køer på græs, så på den måde ligger det nye hjertemærke i naturlig forlængelse af vores dyrevelfærdsindsatser, siger Randi Wahlsten.

Danskerne køber mindre mælk i dag, end de gjorde tidligere – især de unge danskere. En af årsagerne er forbrugernes øgede fokus på dyrevelfærd. Derfor er dette emne naturligt i fokus.

– 71 procent af forbrugerne siger, at de er optaget af dyrevelfærd. Derfor kan det nye Hjertemærke fra Fødevarestyrelsen blive et værdifuldt symbol, der giver Arla og de øvrige danske mejerier mulighed for at vise, at dyrevelfærd er en naturlig del af vores landmænds daglige arbejde med køerne, siger Randi Wahlsten.

Skrevet i: Drikkevarer, Frugt og grønt, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

Messer og konferencer11. 12. 2025

Kød, klima og grøn kost er alt sammen på tallerkenen, når Foodexpo samler fødevarebranchen til tre horisontudvidende dage spækket med spændende oplevelsesuniverser og fremsynede events. Nordens største faglige mødested for alle, der lever for og arbejder med mad, finder sted i MCH Messecenter

Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

Mejeri11. 12. 2025

Der er masser af erfaring fra både Arla og resten af verden med i bagagen, når Henrik Jessen nu overtager ledelsen af Arla i Nr. Vium 350 medarbejdere hos Arla i Nr. Vium har nu fået vished om, hvem der fremover skal stå i spidsen for mejeriet. Det bliver 60-årige Henrik Jessen, der i

Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

AktueltFoodservice11. 12. 2025

2025 har været et markant vækstår for Pincho Nation i Danmark. Med fire nye restauranter og stærke resultater i de etablerede enheder runder man 700.000 gæster og passerer en vigtig milepæl: ti restauranter på det danske marked. Udviklingen afspejler både en stigende efterspørgsel og en solid

Rekord i antal julebryg

AktueltDrikkevarer11. 12. 2025

Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige. Danske øl-nydere kan glæde sig over, at de har rekordmange julebryg at vælge imellem i december 2025. Hele 219 forskellige julebryg står på

NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

KonfektureTop11. 12. 2025

Fra d. 10. december kan kunderne i alma madmarked smage på fremtidens fødevarer fra innovationscenteret Spora, grundlagt af kokken Rasmus Munk. Det første projekt, der bliver præsenteret, er chokoladealternativet NOTCH, udviklet af mask, et restprodukt fra ølbrygning. Rasmus Munk lancerede i

Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMiljø og sundhedRåvarer og ingredienserØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Forskere på Syddansk Universitet (SDU) har fundet ud af, at vandmænd kan bruges som fødevarestabilisator og vil nu bl.a. samarbejde med toprestauranten Alchemist og dens forsknings- og testkøkken Spora om at bruge det i madretter. I fremtiden kan de slimede væsener måske bidrage til en mere

Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Tang har længe været hyldet som en bæredygtig superingrediens – men dens “fiskede” smag er en barriere for mange vestlige forbrugere. Nu viser et nyt studie fra Københavns Universitet, at fermentering med mælkesyrebakterier kan være nøglen til at få tangen til at glide ned. Det kan være

Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

AktueltFødevareproduktionLandbrugMarkedsføringMesser og konferencerMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at eksporten af danske økologiske varer i 2024 steg til 3,6 milliarder kroner. Det er fjerde år i træk, at økoeksporten stiger. Dansk økologieksport steg i 2024 med fire procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der netop er offentliggjort. I

Fødevareminister Jacob Jensen

Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

AktueltDetailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed09. 12. 2025

Fødevareminister Jacob Jensen (V) har taget initiativ til at luge ud i regler, der spænder ben for donation af fødevarer. En ændret fortolkning af reglerne for donation af overskudsmad skal skabe bedre og mere enkle rammer for fødevarevirksomheder i Danmark og samtidig styrke kampen mod

Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

Detailhandel og en grosPolitik og eksportTop09. 12. 2025

Fødevarepriser er blevet et afgørende vælgertema, hvor næsten to ud af tre danskere svarer, at de stigende fødevarepriser i større eller mindre grad kan påvirke deres stemme ved næste folketingsvalg. Det viser en ny befolkningsundersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Gemmer dit løfteudstyr på skjulte farer?

  • Ardo NV Denmark Office

    Sødme møder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Dagrofa Foodservice juleindsamler til fordel for JunkFood

  • Spirax Sarco Danmark

    Undgå kontaminering med rendamp i fødevareproduktion

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Foodexpo favner både kød, klima og grøn kost med inspirerende events

    11.12.2025

  • Arla: Erfaren mejerimand tager over i Nr. Vium

    11.12.2025

  • Pincho Nation: Succesfulde franchise-åbninger i 2025

    11.12.2025

  • Rekord i antal julebryg

    11.12.2025

  • NOTCH, et nyt kakaofrit chokoladealternativ lavet på mask

    11.12.2025

  • Ny forskning: Vandmænd kan bruges til at lave mayonnaise og smør

    09.12.2025

  • Fermentering gør havets grøntsager mere spiselige

    09.12.2025

  • Dansk økologieksport når rekordhøjt niveau

    09.12.2025

  • Mindre madspild: Nu bliver det lettere at donere overskudsmad

    09.12.2025

  • Stigende fødevarepriser kan flytte to ud af tre stemmer

    09.12.2025

  • Ny teknologi: Kan vi leve af luftsteg og vindfrikadeller?

    04.12.2025

  • Dansk forskning kan bane vej for udfasning af antibiotika i akvakultur

    04.12.2025

  • Bad Seed Brewing kåret som Årets Danske Bryggeri 2025

    04.12.2025

  • Nyt nummer på gaden: Food&Drink går i fisk

    04.12.2025

  • Danske økologiske virksomheder på eksportfremstød i Berlin

    04.12.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik