• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

DrikkevarerFrugt og grøntMejeri20. 04. 2020 | Kasper Mundt-Nielsen

Ny dyrevelfærdsmærkning til populær mælk

DrikkevarerFrugt og grøntMejeri20. 04. 2020 By Kasper Mundt-Nielsen

Fra denne uge vil du opleve, at Danmarks mest solgte mælk Arla24 er blevet udstyret med Fødevarestyrelsens grønne dyrevelfærdsmærke. Den nye mærkning tydeliggør, at mælken er produceret med ekstra fokus på dyrevelfærd, og det gør det lettere for forbrugerne at vælge mejeriprodukter, hvor der er garanteret høj dyrevelfærd. Arla hilser den nye hjertemærkeordning velkommen og glæder sig til at få hjertemærket på en lang række mejeriprodukter.

Forbud mod aflivning af tyrekalve, længere mælkefodringsperiode til kalve og masser af køer på græs. Det er nogle af kravene til den mærkningsordning på mejeriprodukter, som Fødevarestyrelsen har lanceret. I flere år har dyrevelfærdsmærket, der også kaldes Hjertemærket, kun været at finde på gris og kylling, men fra 2020 kan det også findes på mejeriprodukter og oksekød.

Det betyder, at forbrugerne fremover kan købe smør, yoghurt og mælk, der har det statskontrollerede dyrevelfærdsmærke. Og det er en glædelig nyhed hos Danmarks største fødevarevirksomhed Arla, som allerede har implementeret hjertemærket på en række økologiske mejeriprodukter. Og i denne uge bliver Danmarks mest solgte mælk, Arla24, nu også mærket med to hjerter.

– Vi er meget glade for, at Fødevarestyrelsens mærkningsordning er blevet udvidet, og det er dejligt at se de grønne hjerter på vores mejeriprodukter. Hjertemærket er et værdifuldt symbol, der gør det lettere for forbrugerne at vælge mejeriprodukter med ekstra dyrevelfærd. Samtidig giver det Arla mulighed for at fortælle om vores arbejde med dyrevelfærd og skilte med de forbedringer, som vi laver på området, siger Randi Wahlsten, der er Senior Marketing Director i Arla Danmark, og fortsætter:

– For Arlas konventionelle produkter vil Hjertemærket være med til at indfri forbrugernes ønske om højere dyrevelfærd. Mens mærket for de økologiske mejeriprodukter vil cementere det høje niveau af dyrevelfærd, som vi allerede har.

Et, to eller tre hjerter
Mærkningsordningen giver et, to eller tre grønne hjerter afhængigt af, hvor meget dyrevelfærd der er lagt oven i de eksisterende regler. Ét hjerte for eksempel kræver løsdrift, hvorfor ingen køer må stå bundet i staldene. De to hjerter som A24-mælken og Arlas økologiske mejeriprodukter har fået kræver desuden, at køerne kommer på græs i sommerhalvåret samt mor-kalv-tid på mindst 12 timer. Tre hjerter indebærer et skærpet krav om plads pr. ko samt mor-kalv-tid på mindst 24 timer.

– Forbrugerne har store forventninger til Arlas arbejde med dyrevelfærd, og det er forventninger, der er med til at afgøre, hvilken mælk de vælger i supermarkedet – og om de overhovedet vælger mælk. Sidste sommer kunne vi garantere, at Arla24-mælk udelukkende kommer fra køer på græs, så på den måde ligger det nye hjertemærke i naturlig forlængelse af vores dyrevelfærdsindsatser, siger Randi Wahlsten.

Danskerne køber mindre mælk i dag, end de gjorde tidligere – især de unge danskere. En af årsagerne er forbrugernes øgede fokus på dyrevelfærd. Derfor er dette emne naturligt i fokus.

– 71 procent af forbrugerne siger, at de er optaget af dyrevelfærd. Derfor kan det nye Hjertemærke fra Fødevarestyrelsen blive et værdifuldt symbol, der giver Arla og de øvrige danske mejerier mulighed for at vise, at dyrevelfærd er en naturlig del af vores landmænds daglige arbejde med køerne, siger Randi Wahlsten.

Skrevet i: Drikkevarer, Frugt og grønt, Mejeri

Seneste nyt fra redaktionen

Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

Drikkevarer02. 12. 2025

Ved årets European Coffee & Hospitality Awards blev det endnu engang understreget, at godt håndværk betaler sig. Italienske Lavazza blev i denne uge kåret til Best European Commercial Coffee Roaster for tredje år i træk. Det er en hæder, der baserer sig på mere end 10.000 nomineringer og

Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

Forskning og uddannelseFødevareproduktionRåvarer og ingredienser02. 12. 2025

Et nyt projekt støttet af Innovationsfonden undersøger, hvordan planteproteiner kan erstatte æg i visse af vores fødevarer – uden at gå på kompromis med hverken smag, konsistens eller bæredygtighed. Af Kimie Kongsøre Æg er lidt af en superingrediens i madlavning. De skummer, giver struktur

Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice02. 12. 2025

Black Friday har længe været et hit hos de private forbrugere, men konceptet tiltaler også de professionelle kunder. Det er meldingen fra Dagrofa Foodservice, som i fredags opnåede en markant samlet omsætningsrekord for de 30 lokale Cash & Carry-butikker. Særligt gouda, burgerbøffer og pommes

Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

AktueltFoodservice02. 12. 2025

Torsdag i sidste uge afholdt østrigske Falstaff en stor lanceringsevent for 350 mennesker i anledning af udgivelsen af deres nye magasin dedikeret til de nordiske og baltiske lande. Ved samme event lancerede Europas førende mad- og livsstilsmedie deres nye guide til Nordens bedste barer, mens en

FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

FødevareproduktionFødevaresikkerhedKød, fisk og fjerkræPolitik og eksportTop02. 12. 2025

Østre Landsret frifandt i november Fødevarestyrelsen for at have taget for høje priser for sin kødkontrol. Nu anker brancheorganisationen FødevareDanmark imidlertid afgørelsen til Højesteret, da man mener, at dommen er i strid med EU-retten. FødevareDanmark mener, at Fødevarestyrelsens

Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

Foodservice27. 11. 2025

En kok må ikke gå tomhændet, siges det – men på Green Mango på Frederiksberg er det præcis, hvad de gør, selvom der hver uge kommer 800 kilo varer ind ad døren. God mad kræver gode råvarer, og de vejer tungt. På Godthåbsvej på Frederiksberg kommer der hver uge omtrent 800 kilo kokosmælk, ris og

Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

Forskning og uddannelseLandbrug27. 11. 2025

Et internationalt forskerhold med Københavns Universitet, Shanghai Jiao Tong University og University of Nottingham i spidsen har opdaget, hvordan planterødder er i stand til at trænge igennem hård og tæt jord ved hjælp af et velkendt ingeniørprincip. Opdagelsen kan få stor betydning for fremtidens

aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

AktueltDrikkevarerFoodservice27. 11. 2025

Admiral Hotels restaurant aye aye har vundet prisen for Best Newcomer List ved Star Wine List of the Year Denmark 2025, en international anerkendelse, der hylder verdens bedste vinkort og de mennesker, der står bag. Med kun 48 finalister på tværs af Danmark var aye aye allerede blandt en

Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

AktueltDetailhandel og en grosMarkedsføring27. 11. 2025

Mange kløer sig nok frustreret i håret over at skulle finde idéer til aftensmaden, men et madplansunivers med madblogger og influencer Julie Bruun er en stor succes. ‘Hvad skal vi have til aftensmad?’ Det spørgsmål stiller mange danskere sikkert sig selv flere gange om ugen, men hjælpen er lige

Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

Miljø og sundhedRåvarer og ingredienserTopØkologi og bæredygtighed27. 11. 2025

Madland udgiver nu rapporten ‘Grøn madhandel i København – alternative, sunde og grønne madkanaler’, der er udarbejdet for Københavns Kommune som et dialogredskab til politikere, embedsfolk og andre beslutningstagere. Rapporten giver det første samlede overblik over de mange typer aktører og

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Ardo NV Denmark Office

    Slank, sprød og …

  • Ardo NV Denmark Office

    Ready to eat or not?

  • Ardo NV Denmark Office

    Nyt år, nye favoritter – Ardo lancerer 9 nyheder på frost i 2026

  • DENIOS ApS

    Har du den rigtige pumpe?

  • Spirax Sarco Danmark

    Guide: Find den korrekte dampkvalitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Lavazza vinder europæisk hæder for tredje år i træk

    02.12.2025

  • Kan man bage en kage uden æg? Det undersøger forskere og virksomheder nu i et projektsamarbejde

    02.12.2025

  • Black Friday gav omsætningsrekord i Dagrofa Foodservice-butikker

    02.12.2025

  • Falstaff: Et af Europas førende mad- og livsstilsmedier er udkommet i Danmark

    02.12.2025

  • FødevareDanmark anker gebyrsag til Højesteret: Dommen strider mod EU-retten, mener de

    02.12.2025

  • Vareelevator: Der kommer 800 kilo varer hver uge – alligevel går kokken tomhændet

    27.11.2025

  • Sådan bruger planter ingeniørprincipper til at trænge gennem hård jord

    27.11.2025

  • aye aye på Admiral Hotel hædres for Danmarks bedste nye vinkort

    27.11.2025

  • Madplansunivers er et kæmpe hit: Tusindvis af danskere henter inspiration hver uge

    27.11.2025

  • Ny rapport fra Madland: Grøn madhandel i København er nøglen til en sundere og mere resilient madby

    27.11.2025

  • Danish Crown: Konkurrencekraften forbedret i oprydningsår

    25.11.2025

  • Ny skæremaskine til plantebaserede fødevarer kommer til Danmark

    25.11.2025

  • Madkulturen: Danskernes vegetarisle aftensmad består mest af rugbrød, toast og pasta

    25.11.2025

  • Finalisterne til Årets Kok og Årets Tjener 2026 er fundet

    25.11.2025

  • Verdens bedste oksemørbrad kommer fra Slagelse-virksomhed

    25.11.2025

Alle nyheder ›

Læs Food & Drink gratis online

Annoncering i Food & Drink

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik