• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosFrugt og grøntØkologi og bæredygtighed27. 11. 2019 | Peter Friis

Nu bliver alle bananerne økologiske

AktueltDetailhandel og en grosFrugt og grøntØkologi og bæredygtighed27. 11. 2019 By Peter Friis

Det er slut med konventionelt dyrkede bananer i mange supermarkeder. (Arkivfoto).

Næste år vil alle butikkerne i Coop og Salling Group udelukkende sælge økologiske bananer for at undgå det omstridte sprøjtemiddel chlorpyrifos.

I de første uger af det nye år bliver samtlige bananer i føtex, Netto og Bilka samt i Coops butikker økologiske med det formål at undgå risiko for det omstridte sprøjtemiddel chlorpyrifos og afarten chlorpyrifos-methyl.
Salling Group meldte allerede ud i august 2019, at koncernen ville forbyde brugen af pesticidet, der er under mistanke for bl.a. at kunne skade udviklingen hos fostre og børn. Siden har Salling Group arbejdet ihærdigt sammen med sine leverandører på at få stoppet brugen af det.
Men da det ikke har været muligt at få nogen garanti for, at konventionelle bananer kan leveres uden rester af det omdiskuterede sprøjtemiddel, overgår Salling Group til 100 procent økologiske bananer i alle sine kæder i 2020.
– Når Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet konkluderer, at stoffet ikke kan sikkerhedsgodkendes og er under mistanke for at være sundhedsskadeligt, må vi naturligvis reagere. Da det kun er producenter af de økologiske bananer, der kan give garanti for, at de er fri for sprøjtemidlerne, har vi valgt denne løsning. De økologiske plantager har krav om sikkerhedsafstand til konventionel landbrug, og derfor kan man helt undgå stofferne i økologiske bananer, siger Per Bank, der er administrerende direktør i Salling Group.
Allerede nu er en stor del af bananerne i føtex, Netto, Bilka og Salling Super økologiske, og efterspørgslen har været markant stigende i de seneste år.

Bananer for over en milliard kroner
De økologiske bananer bliver også alene på hylden i Coops butikker, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Irma og fakta.
– Med dette tiltag markerer vi en ny milepæl for vores mangeårige arbejde med at udfase farlige stoffer fra vores varer. Det er vores mål at fjerne alle farlige stoffer fra alle varer i vores butikker, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.
Tidligere i år igangsatte Coop en pesticidplan, der sætter en ny standard for de frugter og grøntsager, der sælges i koncernens ca. 1100 butikker. I dag udgør de økologiske bananer godt en tredjedel af Coops samlede banansalg. Ved at gå over til 100 procent økologi, vil det samlede økologisalg vokse med cirka 200 millioner kr. i Coops butikker.
– Dette er et stort skridt for økologien i Danmark, og det vil løfte den samlede økologiandel af dagligvaresalget. Samtidig er det en væsentlig forbedring af fødevaresikkerheden. Nu håber vi, at myndighederne tager det næste skridt og forbyder, at bananer der er sprøjtet med disse midler, sælges i Danmark, siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.
Der bliver totalt i Danmark solgt bananer for over en milliard kr.

Ikke tilladt i Danmark
Det er ikke tilladt at benytte chlorpyrifos i Danmark, men stoffet er godkendt i visse dele af verden, og derfor kan der være risiko for rester af det i noget importeret frugt og grønt. Men hvor Salling Group kan få en garanti for, at alle øvrige produkter er fri for det, er det ikke muligt for de konventionelle bananer på nuværende tidspunkt.
– Den særlige udfordring med bananer er, at mange producenter sprøjter deres plantager fra luften i fly. Chlorpyrifos kan derfor ramme områder med konventionelle bananer, der ellers ikke skulle sprøjtes. Producenterne kan på nuværende tidspunkt ikke garantere os, at deres konventionelle bananer ikke kan indeholde rester af stoffet. Den forsikring kan vi derimod få med økologiske bananer, som vi derfor udelukkende vil tilbyde kunderne fra begyndelsen af det nye år, siger Group Vice President for Public Affairs, Communication & CSR i Salling Group, Annette Juhler Kjær.
Chlorpyrifos har været anvendt som sprøjtemiddel i årtier, og betænkelighederne går især på de mennesker, der i dagligdagen håndterer og kommer i kontakt med stoffet, da de udsættes for den største risiko.
– Vi har også et særligt fokus på at sikre de mennesker, der til dagligt arbejder i plantagerne og udsættes for stofferne, hvad enten det er fra naboens plantage eller deres egen arbejdsplads. Derfor er det et vigtig skridt i en rigtig retning – både for vores kunder, leverandører og for os, uddyber Annette Juhler Kjær.

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Frugt og grønt, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik