• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Fødevareproduktion27. 11. 2017 | Dann Bjarke Jensen

Kan man lave is med umættet olie?

Fødevareproduktion27. 11. 2017 By Dann Bjarke Jensen

Erhvervspostdoc Merethe Bøgelund Munk laver forsøgsis i pilotmejeriet på Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet. Foto: Lene Hundborg Koss.

Det spørgsmål stillede forskere på producent af vegetabilske olier AAK AB sig selv. Spørgsmålet interesserede også Merete Bøgelund Munk, der netop havde afsluttet sin Ph.d. ved Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) på Københavns Universitet

AAK er blandt verdens største leverandører af fedt til is, hvorfor virksomheden har en stor interesse i at udvikle is af høj kvalitet, der er lavet på umættede planteolier. Kan det lade sig gøre, vil man kunne undgå de sundhedsmæssige udfordringer, som de meget mættede fedtstoffer fra palmekerneolie, kokosolie og mælkefedt giver. Dertil kommer, at AAK måske vil kunne bruge olie fra lokale planter. På flere måder vil der altså være tale om produktion af en mere bæredygtig is.
Som Ph.d. i fødevarekemi var Merete Bøgelund Munk på udkig efter en stilling som erhvervs-postdoc i et samarbejde mellem Københavns Universitet og en fødevarevirksomhed. Hun havde hørt om forskergruppen på AAK, og tænkte, at de nok havde fælles interesser, da hun tidligere har beskæftiget sig med dannelse af fedtnetværk i fødevarer, bl.a. i flødeskum.
– Jeg havde lidt kendskab til AAK og vidste, de har en udviklergruppe, som beskæftiger sig med længerevarende forskningsprojekter. Vi er 15-20 stykker i alt. Jeg kunne se, at mine kompetencer passede godt ind i gruppen og kontaktede chefen for at høre, om AAK var interesserede i et erhvervs-postdoc projekt i samarbejde med FOOD, og hvad de i givet fald havde brug for. De var positive, og sagde, at de havde brug for at kunne lave is baseret på umættet fedt, siger Merete Bøgelund Munk.
Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) og AAKlavede en fælles ansøgning om penge til at løse opgaven, og Merete Bøgelund Munks postdoc-stilling er 50 % finansieret af Innovationsfonden, 33 % af AAK og 17 % af FOOD.

AAK’s anlæg i Århus. Foto: AAK AB.

– For mig er det vigtigt, at jeg er ansat som forsker – i modsætning til applikationsmedarbejder, og det var AAK helt enige i. Det er med andre ord ikke mig, der skal lave et færdigt produkt, som kan sælges med det samme – og jeg tilsætter fx ikke smagskomponenter til den forsøgs-is, jeg laver i pilot-mejeriet på Københavns Universitet. Men med det udstyr, den viden og de analysemetoder vi har på Institut for Fødevarevidenskab, kan jeg i samarbejde med virksomheden skabe et overblik over, hvilke veje, det er muligt at gå for at løse opgaven, siger Merete Bøgelund Munk.

Erstatning for fedtkrystallerne
En meget vigtig del af isens struktur er de fedtkrystaller, som tilføres isen via mættet fedt fra fx kokos, palmekerner eller smørfedt. Krystallerne medvirker til at danne et tredimensionelt fedtnetværk i isen. Forsøger man at lave is med umættet planteolie, mangler fedtkrystallerne, og oliedråberne vil – i stedet for at danne netværk – fusionere og i værste fald danne én stor oliedråbe, så det ikke er muligt at indarbejde luft i isen (se boksen).
– Hvis man vil lave is med umættet planteolie, må man altså undvære fedtkrystallerne, og så skal man have noget andet, der kan strukturere oliedråberne, siger Merete Bøgelund Munk.
Hun har afprøvet forskellige tilgange til at sikre, at olien kan danne netværk i isen, selvom fedtkrystallerne mangler.
– Én mulighed er at sørge for, at oliedråberne frastøder hinanden i stedet for at fusionere, ved at ændre overfladen. En anden mulighed er at gøre det indre af oliedråberne fast, siger Merete Bøgelund Munk.

Det indre af oliedråberne
– Vi har prøvet at modificere det indre af oliedråberne ved at omdanne olien til en gel, en såkaldt oleogel. Det kan gøres ved at tilsætte lav koncentration af et strukturgivende materiale, og her har vi afprøvet flere forskellige muligheder, blandt andet protein og ethylcellulose. En af udfordringerne er, at flere af disse strukturgivende materialer ikke i dag anvendes i fødevarer og derfor heller ikke fødevaregodkendte. Men det kan ligeså godt skyldes, at man aldrig har haft behov for at bruge dem, siger Merete Bøgelund Munk.
Hvis nogle af disse strukturgivende materialer viser sig at fungere, er det op til AAK, om de vil søge om godkendelse til brug af dem i is.
– Med hensyn til at strukturere det indre af oliedråberne med protein, er det helt nyt, fordi protein almindeligvis ikke kan gelere olie, men til gengæld kan det gelere vand. Mælkeproteiners geleringsegenskaber i vand udnyttes bl.a. ved fremstilling af yoghurt. Og ideen med at bruge proteiner er god, fordi mere protein i isen vil være en ekstra gevinst, der ligger udover at fremstille isen med en sundere fedtsammensætning. Udfordringen har så bare været, at der ikke findes en effektiv måde at lave en protein-oleogel, og det er vi så ved at udvikle en metode til, siger Merete Bøgelund Munk.
– Ethylcellulose er det nye store inden for fødevarevidenskaben, da det – udover at være godkendt til fødevarebrug – effektivt kan omdanne flydende olie til en fast gel, selv når det tilsættes i lav koncentration. Man har bl.a. brugt det til at mindske olieudsivning i olieholdig kiksecreme, bageriprodukter og kosmetikprodukter. Man har også anvendt det til at erstatte animalsk mættet fedt med umættede planteolier i frankfurterpølser, hvor det gav en god konsistens. En fødevarestruktur skal jo – udover at holde sammen på fødevaren – også give den rigtige tyggefornemmelse og mundfølelse. Vi har i dette projekt forsøgt at tilsætte ethylcellulose til et olie i vand emulsions-system som is jo er. Og vores foreløbige resultater tyder på, at det ikke umiddelbart har den ønskede effekt i is, da ethylcellulosen ikke længere gelerer olien, når der er vand til stede, siger Merete Bøgelund Munk.

Ydersiden af oliedråberne
– Vi har forsøgt at stabilisere overfladen af oliedråberne ved at bruge stivelseskorn, som dels skal sørge for, at oliedråberne ikke fusionerer og dels skal forbinde oliedråberne til et stabiliserende tredimensionelt netværk, dog uden at oliedråberne er i direkte kontakt med hinanden. Sidstnævnte er dog ikke lykkedes os endnu, siger Merete Bøgelund Munk, der glæder sig over samarbejdet med AAK.

Potentielle medarbejdere
Hos AAK AB i Malmø ser også Merete Bøgelund Munks chef, chief technology officer og vice president Karsten Nielsen samarbejdet som en fordel.
– Det er en måde, hvorpå vi henter noget ekstern finansiering af projekter – og i det her tilfælde er det så bl.a. højteknologifonden (nu Innovationsfonden, red.), der kommer med en del af midlerne. Men man skal lade være med at tro, at man kan lave det samme, som man kan i sin egen virksomhed, og det skal ikke være fordi, man i realiteten mangler ressourcer. Det er noget andet, man får ud af det. I forbindelse med det her projekt med fedtnetværket i isen, bruger vi samarbejdet udviklingsstrategisk, fordi vi har en tro på, at man ved hjælp af helt nye teknologier vil kunne bruge umættet fedt i is. Vi får afdækket og systematiseret noget viden, som vi måske får brug for i fremtiden, siger Karsten Nielsen.
Hans forskningsteam på cirka 20 medarbejdere har netop til opgave at udvikle ting, hvor der endnu ikke findes teknologier, som kan løse opgaven.
– Vi laver produkter, hvor vi skal udvikle ny teknologi, men vi forsøger ikke at lave samarbejder med alle mulige universiteter. Vi vælger typisk dem, som ligger tæt på, som fx Lunds og Københavns Universiteter. På nogle områder har vi dog også identificeret samarbejdspartnere, der ligger længere væk, hvis de kan noget helt særligt. Vores filosofi er, at hvis vi vælger dem, så vælger de også os, siger Karsten Nielsen.
Han ser nemlig også universiteterne som en god fødekanal i forhold til nye innovative medarbejdere. I øjeblikket har Karsten Nielsens afdeling to erhvervs-postdocs og en erhvervs-Ph.d. ansat, og der er planer om at ansætte yderligere en erhvervs-Ph.d.
– Det er en fin måde at introducere virksomheden på, og i AAK vi har fx ansatte, der er startet hos os som erhvervs-Ph.d.-er. Derudover får vi jo samtidig adgang til det netværk og den vejledning fra universitetet, som vedkommende har, siger Karsten Nielsen, der sammenligner det med almindelige marketingstrategier.
– Inden for marketing har man begrebet ”share of mind”. Hvis en kunde ikke ved, man eksisterer, køber de heller ikke ens produkter. Hvis du fx skal købe et par sko, har du en række produkter i hovedet, og det bliver nok et af dem, du vælger. Og hvis der sidder en professor et eller andet sted med en god idé til et projekt, så ringer han jo ikke til os, hvis han ikke engang ved, vi er der, eller at vi muligvis kunne være interesseret i netop det samarbejde, han har i tankerne. Jo flere kontaktflader, man har, jo større er chancen for at få nogle gode ideer ind i huset, siger han.

Skrevet i: Fødevareproduktion

Seneste nyt fra redaktionen

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

DrikkevarerMesser og konferencerTop11. 09. 2025

Festivalen Kaffe & Sensorik, der vender tilbage til Aarhus i oktober, samarbejder med den socialøkonomiske virksomhed Social Craft om at skabe nye arbejdspladser til dém, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet. Når festivalen Kaffe & Sensorik indtager Aarhus Congress Center den

Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

Fødevaregrosissten Dagrofa Foodservice og techvirksomheden FoodOp har forenet kræfterne i et nyt partnerskab, der skal gøre det nemmere drive et professionelt køkken. En digital assistent skal sikre, at der kommer mere fokus på madglæde og på kampen mod madspild i en travl hverdag. Dagrofa

Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

AktueltBrød og kagerForskning og uddannelse09. 09. 2025

Line Munk Erikslev, der er bager hos KonditorBager i Ørum, deltager ved EuroSkills 2025 i Herning. Med masser af træning og lokal opbakning sætter hun barren højt og sigter efter øverste trin på podiet.  Den efterhånden rutinerede Skills-deltager og bager Line Munk Erikslev, som sidste år vandt

DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

LandbrugMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed09. 09. 2025

I de seneste to år har DLG Group arbejdet for at fremme det regenerative landbrug, og nu tager andelsselskabet endnu et skridt, når man samler 10 udvalgte landbrug i et pilotprojekt, der skal opsamle data og beregne effekterne på dyrkningsformen. ”Et er, at vi kan se og mærke med vores egne

To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

FødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ09. 09. 2025

På et møde i sidste uge har Danish Crowns repræsentantskab godkendt, at Mogens Nørgaard Mogensen og Carsten Rasmussen træder ind i bestyrelsen for Danish Crown AmbA. På indstilling fra Nominerings- og Evalueringsudvalget har Danish Crowns repræsentantskab i sidste uge godkendt to ændringer i

Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

AktueltMesser og konferencer09. 09. 2025

Danmarks største madfestival ”Food Festival” stifter et nyt ambassadørkorps med målet om at konsolidere og styrke festivalens fremtid. Blandt ambassadørerne er blandt andre Aarhus’ borgmester Anders Winnerskjold, regionsrådsformand Anders Kühnau og næstformand i Salling Fondene Karin

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

  • DENIOS ApS

    Slut med at lede – få overblik over dine materialer 24/7

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mindre vedligeholdelse takket være avanceret vakuumgenerering fra Busch

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Mere end 500 er allerede tilmeldt – skal du med?

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

  • Nyt ambassadørkorps skal styrke Food Festivals fremtid

    09.09.2025

  • Toms Gruppen giver nyt liv til den ikoniske Guldæske

    04.09.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på brød, mel og bagværk

    04.09.2025

  • 1400 studerende fra amerikanske universiteter skal opleve dansk madkultur og gastronomi

    04.09.2025

  • Danmarkshistoriens største uddannelsesevent starter snart

    04.09.2025

  • Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet

    04.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik