Butikstorvet er navnet på Foodexpos nye eventområde, der kombinerer autentisk markedsstemning med udstillere, arbejdende torveboder og relevante indlæg og debatter. Temaer og tendenser i detailbranchen kommer dermed i fokus på Nordens største fødevaremesse, der finder sted i MCH Messecenter Herning 17.-19. marts 2024.
Det kommer til at syde og boble af både liv og mad, når Foodexpo åbner dørene til Butikstorvet, der blandt andet rummer torveboderne Slagterbutikken, Fiskehandleren, Osteboden og Bageriet samt Torvescenen, hvor muligheder og udfordringer i den danske detailbranche belyses. Og der er nok at tage fat på:
– Tiden siden sidste messe (2022, red.) har været præget af meget høje energiregninger og den højeste inflation i dette årtusind. Mange forbrugere har derfor fokuseret endnu mere på prisen end ellers, men her i 2024 er der både forventninger om faldende rente og stigende realløn, så der er plads til optimisme for det kommende år, vurderer Claus Bøgelund Nielsen, vicedirektør i De Samvirkende Købmænd, der har været med til at udvikle Butikstorvet.
Han hæfter sig ved, at lukningen af både Aldi og Irma vidner om et “ekstremt presset marked”, men er alligevel fortrøstningsfuld, og så glæder det ham, at den danske detailhandel nu samles i Butikstorvet på Foodexpo, hvor de besøgende dermed kan møde fødevaredelen af den danske detailhandel som en del af den samlede messeoplevelse.
Paneldebat om manglende elever
Netop De Samvirkende Købmænd kan mødes ved Butikstorvets Meeting Point, hvor et udvalg af Foodexpos samarbejdspartnere står klar til at fortælle om, hvad der sker i de respektive brancher. Det gælder eksempelvis også Bager- og Konditormestre i Danmark, Nærbutikkernes Landsforening, Fødevareklubben og FødevareDanmark, der ligeledes har været med til at udvikle Butikstorvet.
Direktør i FødevareDanmark Leif Wilson Laustsen deltager desuden i en paneldebat på Torvescenen om manglen på elever i fødevarebranchen – en helt central udfordring i branchen.
– Erhvervsuddannelserne i Danmark er voldsomt ramt af manglende elever, og det gælder over hele linjen lige fra sundhed og bygge/anlæg til fødevarer. Unge mennesker har så mange valgmuligheder, og vi er nødt til at gøre os mere interessante – vi skal være lækre hele vejen fra skole til kontrakt, fastslår Leif Wilson Laustsen og uddyber:
– Vi skal blive bedre til at tiltrække og fastholde elever, og det kræver både et politisk fokus og en ordentlighed, der skal være med til at gøre erhvervsuddannelserne attraktive. Vi skal i endnu højere grad tilbyde faglige oplevelser via eksempelvis ture til udlandet, vi skal stå til rådighed for karrieresnakke, og så skal der ses på forholdene på arbejdsmarkedet.
Den store emballageomvæltning
Ligeledes på Torvescenen kan de besøgende opleve et indlæg ved Marianne Roed Jakobsen, administrerende direktør i VANA, der taler om det nye producentansvar for emballage. Det træder i kraft 1. juli 2025 og betyder, at producenterne fra 1. juli 2027 overtager det juridiske, praktiske og økonomiske ansvar for deres emballager, når emballagerne bliver til affald. Noget, der får stor betydning for detailhandlen.
– Med producentansvaret følger et klart økonomisk incitament til at arbejde med bedre og mere bæredygtige emballager. Som producent skal man simpelthen betale mere for affaldshåndteringen af emballagerne, hvis de ikke lever op til en række kriterier for miljøvenlighed. Derfor kan det skubbe på den udvikling af bedre emballager, der allerede er godt i gang. Helt konkret vil der være en praktisk opgave med at kortlægge omfang og sammensætning af sin emballagedata, indberetning af data, og endelig selvfølgelig også betaling for emballagerne, forklarer Marianne Roed Jakobsen.
Hun giver på Foodexpo en intro til rammerne omkring producentansvaret, så man som producent kender disse og ved, hvad man praktisk skal tage stilling til i 2024 og 2025. Derudover kommer hun ind på, hvordan man kan betragte producentansvaret som en mulighed for at arbejde med bedre emballager og få en konkurrencefordel ud af ansvaret.
Fokus på fremtidens forbrugere
Butikstorvet favner alt det, der præger detailhandlen i både de mindre specialbutikker og overordnet i hele branchen. Også forbrugeradfærd og fremtidsforskning er på menuen, og så er det i øvrigt også her, på Torvescenen, at branchen fejres, når vinderne fra de mange fagkonkurrencer skal hyldes.
I torveboderne inspirerer spændende profiler og repræsentanter fra forskellige grene af detailhandlen ved at fremvise det gode, stolte håndværk, ligesom boderne byder på masterclasses og stribevis af fagkonkurrencer.
Butikstorvet tæller naturligvis også et spisested, Delikatessen, der trakterer med smørrebrød med et grønt tvist.