Det ligner hakket oksekød, det smager som hakket oksekød, og det kommer til at ligge i køledisken ved siden af hakket oksekød, lyder det fra Naturli’ Foods, der lancerer et nyt vegetarisk produkt.
Danskerne har gennem mange år været ét af de mest kødglade folkefærd, men i dag fravælger én ud af fire kødet en dag om ugen, og Dansk Vegetarisk Forening forventer, at halvdelen af danskerne har to kødfrie dage om ugen om tre år. Dagligvarehandlen mærker også en større efterspørgsel efter plantebaseret mad.
Henrik Lund, der er direktør i Naturli’ Foods, mener at befolkningen har taget budskabet om kødløse dage til sig.
– Så vi har knækket en vigtig kode ved at udvikle et produkt, som er 100 pct. plantebaseret og kan erstatte det hakkede oksekød. Målet var at udvikle en plantebaseret udgave af hakket oksekød, som får mundvandet til at løbe – også hos en kødelsker.
Produktet, der har fået navnet Naturli’ Hakket, kan efter nytår købes hos Føtex, Netto og Bilka.
Skal lette overgangen
I Dansk Vegetarisk Forening forventer generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl, at produktet vil gøre en overgang til mad uden kød hurtigere og nemmere for hele befolkningen, fordi produktet ligner kød, bliver tilgængeligt over hele landet og matcher prisen.
– Potentialet er enormt. Et godt billede på dette er, at Google for to år siden bød 300 mio. dollars for virksomheden Impossible Foods, som fremstiller formede hakkebøffer lavet af planter. Og virksomheden takkede nej. Det siger noget om forventningerne.
Smagen er afgørende
Henrik Lund fra Naturli’ Foods slår fast, at forbrugerne typisk ikke vil gå på kompromis med smagen og undvære retter som lasagne eller hakkebøf, som de er vant til at spise.
– Derfor har smagen og anvendelsesmulighederne haft topprioritet, og så skal det plantebaserede ’kød’ være lige ved hånden og til at betale, hvorfor prisen bliver på niveau med hakket oksekød.
Jeppe Dahl Jeppesen, der er indkøbsdirektør i Dansk Supermarked mærker en meget stor efterspørgsel efter plantebaseret mad kunderne.
– Og vi ser, at flere gerne vil have kødfrie dage, hvilket også gerne må være nemt at gå til i en travl hverdag. Alle de facetter rummer Hakket, som vi ser et stort potentiale i.
Emballagen består i øvrigt af mindst 50 pct. genbrugsplastik, og for hver bakke, der bliver solgt, går 20 øre til Plastic Change, som kæmper for et miljø uden plastikforurening.
– Kloden er på vej til at drukne i plastik. Derfor er vi nødt til at ændre vores forbrugsmønster. Og her er produktet fra Naturli’ Foods et godt eksempel på, hvordan man kan tage hensyn til miljøet – hele vejen ’rundt’, siger Lisbeth Engbo, kommunikationschef hos Plastic Change.
Meget store forventninger
Henrik Lund fortæller afslutningsvis, at virksomheden har en målsætning om at tage 5 pct. af markedet for hakket oksekød inden for fem år. Og det er ikke småting, da danskerne årligt sætter knap 30.000 tons hakket oksekød til livs.
Fakta om Naturli’ Foods og Hakket
Naturli’ Foods er etableret i 1988 og er en frontløber inden for plantebaserede fødevarer i Danmark. Virksomhedens årsomsætning er 110 mio. kr. Se mere på http://www.naturli-foods.dk.
Naturli’ Hakket er 100% plantebaseret, produceret i Randers, ligner friskhakket oksekød med samme farve, smag og tekstur, og det kommer til at ligge i køledisken ved siden af hakket oksekød.
Tekstur og protein kommer fra soya- og hvedeprotein, fedt kommer fra kokos, umami smagen kommer fra mandler, tomat og Karl Johan svampe og farven kommer fra rødbede. Naturli’ Hakket anbefales til både hakkebøf, bolognese, chili con carne, lasagne og kødsauce.
Emballagen er lavet af minimum 50 pct. genbrugsplast og hver gang der sælges en bakke Hakket, går der 20 øre til Plastic Change.