• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer14. 06. 2016 | Kasper Mundt-Nielsen

En sommer i snapsens tegn

AktueltDetailhandel og en grosDrikkevarer14. 06. 2016 By Kasper Mundt-Nielsen

aalborgOven på flere uger med fremragende vejr, har jeg haft adskillige muligheder for at nyde kolde og forfriskende drink ud på aftentimerne. Og jeg vil gerne dele lidt af dette med Jer læsere, og vil over sommeren derfor bringe en række blog-opslag om snapsen, der igen er på vej ind i danskernes bevidsthed.
Af Kasper Mundt-Nielsen

Snaps og akvavit, er en nordeuropæisk brændevin, med en lang og stolt historie bag sig. Ifølge Wikipedia, nævnes akvavit for første gang i norden tilbage i 1531, i et brev fra lensmanden på Bergenhus, Eske Bille til ærkebiskoppen i datidens Trondheim, Olav Engelbrektsson, hvori han fortæller at han sender: ”Nogit Watn som kallis aqua vite (aqua vitae er latin for livets vand – heraf stammer navnet akvavit også) och hielper samme watn for alle haande kranckdom som ith menneske kan haffue invortes”. Frit oversat, kan det forstås, at han sender en flaske akvavit, som kan afhjælpe adskillige skavanker. Akvavitten var altså allerede den gang, et skønt produkt, med utallige brugsmuligheder.

Snaps og akvavit
Men hvad er forskellen egentlig på snaps og akvavit? Der er ikke nødvendigvis nogen større forskel, ud over navnet. Men den reelle forskel skal findes i lovgivningen. Akvavit er nemlig en beskyttet titel, og det er snaps ikke. Ved lov er det defineret, at en akvavit skal have mere end 37,5 % i alkoholstyrke, den skal have en smagskarakter af dild eller kommen, den må ikke være bitter og så må den ikke have et tørstofindhold på over 15 g pr. liter. Snaps, derimod, kan være hvad som helst. Historisk set, anvender vi i Danmark betegnelsen snaps om spiritus, der indtages sammen med mad.

Akvavit er på alles læber
Jeg har for vane, at omtale akvavit som snaps, når jeg taler spiritus med venner og kollegaer, men så sent som i sidste uge talte jeg med et par amerikanere og en enkelt brite, der spurgte ind til vores ”national drik”. Straks ledtes tankerne hen på snaps og akvavit, men da jeg nævnte snaps, var de forvirrede, da de jo naturligvis hentydede til akvavitten. Jeg var imponerede over, at nogle fyre med en almindelig sund interessere for drikkevarer fra hhv. New York, Connecticut og Nottingham, kunne tale vidt og bredt om bl.a. kommen og dild, som hovedingredienserne i akvavitten. Det er nemlig forholdsvis ny viden for undertegnede.

Hvor kommer interessen fra
Som en begrænset, og relativt ung forbruger af akvavit, har jeg spurgt mig selv, hvorfor det egentlig er, at akvavit og snaps, igen er kommet på menukortet. For at svare på dette, skal vi helt tilbage til 2004, hvor der blev afholdt et symposium i København, der har haft afgørende betydning, for det danske køkkens identitet gennem de sidste mange år. Det var nemlig ”Nordisk Køkken Symposium”, hvis mål, var en lancering af et Nyt Nordisk Køkken – Hvilket, manifisteret i bl.a. Noma’s verdensomspændende succes, må siges, at være lykkedes. Denne trend har skabt et større fokus på vores madkultur, hvor vi kræver større kvalitet og fokus på håndværket, og specielt større fokus på de gode danske- og nordisk producerede råvarer. Og om noget, må snaps og akvavit siges at være en nordisk drik, og derfor ser vi også en naturlig og stigende interesse for livets vand.

Fremstil det selv
Ifølge Lars Kragelund, direktør hos Arcus Danmark, firmaet bag bl.a. Aalborg Akvavit, ses en stigende interesse, for at fremstille sin egen kryddersnaps – som det også ses med mange andre drikkevarer, såsom vin og øl. Men jeg blev nødt til at spørge Lars Kragelund, om hvorfor det overhovedet er nødvendigt, at lave sin egen snaps, når der nu er så mange udsøgte snapse på det danske marked: ”Det skal vi fordi vi derigennem oplever den glæde det er selv at kunne skabe smag som supplement til de mange udsøgte snapse, der findes på markedet. Og fordi naturen er så generøs med ingredienser fyldt med smag, som selv de mest ihærdige og dygtige producenter ikke kan nå at lave produkter af, og som bare venter på at blive nydt som snaps.”Aalborg_Basis_50cl

Søg din egen inspiration
For nemmere at kunne lave din egen kryddersnaps, har Aalborg Akvavit lavet en ny økologisk gør-det-selv snaps, med navnet Basis. Basis har nogle klassiske snapse egenskaber, som ikke kan fås, ved brug af eksempelvis vodka.
-Basis har ikke vodkaens skarpe og lidt sprittede duft og smag. Den har vi fjernet, dels ved at sænke styrken, men også via mange års viden om alkoholfremstilling, der har gjort, at vi kunne dæmpe den sprittede profil, fortæller Lars Kragelund.
Med Basis snapsen, kan du derfor langt nemmere krydre din snaps, med lige præcis de krydderier du har lyst til, som vil komme langt bedre til sin ret, end hvis du havde brugt en vodka. Aalborg Akvavit har en lang række forslag til inspiration, og så du kan se på billedet herunder, er det kun fantasien der sætter grænser.
Jeg er i hvert fald blevet inspireret, og i løbet af sommeren kan du, her på sitet, følge mine forsøg på, at lave min helt egen kryddersnaps. Skål og god sommer.

Lakridspibesnaps

 

Skrevet i: Aktuelt, Detailhandel og en gros, Drikkevarer

Seneste nyt fra redaktionen

Første supermarkeder i Danmark sætter mål for planteproteiner

Detailhandel og en grosFrugt og grøntMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed30. 09. 2025

Lidl Danmark og Wolt Market vil fremover måle og følge andelen af plantebaserede proteiner i salget. Vegetarisk Forening håber, at andre kæder vil følge eksemplet. For første gang i Danmark opstiller to supermarkedskæder konkrete mål for planteproteiner i sortimentet. Lidl Danmark og Wolt

Rørt åbner moderne smørrebrøds-restaurant i Bernikow Gården

Foodservice30. 09. 2025

Håndmads-konceptet Rørt udvider igen. Denne gang indtager det moderne smørrebrødskoncept på den mondæne adresse Østergade 26c i Bernikow Gården. Rørt er kendt for at udfordre den traditionelle tilgang til smørrebrød med moderne madder, der toner ned på overflødig pynt og tungt kødpålæg, men skruer

FNs Internationale Madspildsdag: Tusindvis af svenske flag prydede København i går

AktueltMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed30. 09. 2025

Danmark ligger blandt de to dårligste lande i EU, når det gælder madspild, mens vores svenske naboer klarer sig langt bedre. Det synliggjorde Too Good To Go synliggjort i går, på FN's Internationale Madspildsdag, med en klar opfordring til danskerne om at "komme ind i kampen og vise

Nyt Food&Drink på gaden

AktueltFoodservice30. 09. 2025

Årets sjette udgave af branchemagasinet Food&Drink er nu på gaden. Bladet sætter har blandt andet besøgt Restaurant l'Alsace i København, der har revitaliseret sig selv. Og vi har været i Norge for at blive klogere på norsk cider. Bladet sætter som altid også spot på nyheder og udfordringer

Mindre madspild i svanemærkede kantiner

FoodserviceMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed30. 09. 2025

Svanemærkede kantiner har i perioden 2023–2025 i gennemsnit reduceret deres madspild med 11 pct.. Det viser en ny analyse. Reduktionen svarer til en besparelse på 0,11 kg CO₂e pr. frokostportion. Det er ikke bare dyrt at smide mad ud. Det belaster også miljøet, og det skaber et unødigt

Madspild koster en dansk gennemsnitsfamilie 2.150 kr. årligt

Miljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

En dansk familie spilder årligt mad for 2.150 kr. Det viser en ny rapport fra tænketanken ONE\THIRD. Op til Danmarks madspildsdag, mandag den 29. september, sætter tænketanken fokus på, hvordan kunstig intelligens (AI) kan hjælpe danskerne med at redde maden og samtidig spare penge. Madspild

Dagrofa Foodservice donerer 97 tons fødevarer videre til Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild

AktueltDetailhandel og en grosMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

Et samarbejde mellem fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice og den frivillige organisation Stop Spild Lokalt har i år reddet 97 tons overskudsmad fra at ende som madspild. I stedet er fødevarerne blevet uddelt til økonomisk pressede personer og familier over hele landet. Mandag 29. september er

Hollywood møder europæiske landmænd til plantebaseret topmøde i København

AktueltMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

København bliver den 20.-21. oktober centrum for debatten om fremtidens fødevaresystem, når EU-formandskabskonferencen Plant Food Summit samler hundredevis af deltagere fra hele Europa i Skuespilhuset. Plant Food Summit samler visionære landmænd, innovative iværksættere, topforskere,

EU strammer reglerne for listeria i spiseklare fødevarer

FoodserviceFødevareproduktionFødevaresikkerhedPolitik og eksport25. 09. 2025

Stigning i infektioner med listeria i EU får Kommissionen til at indføre skrappere krav til producenter af spiseklare fødevarer fra juli 2026. Det viser den nyeste zoonoserapport, der giver overblik over sygdomme, som overføres til mennesker fra fødevarer og dyr. Rapporten er udarbejdet af DTU

Danske kokkene satte grøntsagerne i front

FoodserviceFrugt og grøntMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed25. 09. 2025

En ny undersøgelse af Landbrug & Fødevarer viser, at hver tredje dansker ønsker at spise mere mad fra planter i fremtiden. Derfor samledes nogle af Danmarks mest visionære kokke og madprofessionelle til Grønt Kokketræf 2025 for at gå foran og demonstrere, hvordan det grønne køkken kan inspirere

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Højtiden nærmer sig – skal du med til ‘Julens Madscene’?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Insight: En digital forbindelse til optimering af dit dampsystem

  • Spirax Sarco Danmark

    Steam Infusion giver lavere energiforbrug og bedre produktion

  • DENIOS ApS

    I morgen sker det

  • DENIOS ApS

    Så er det nu eller aldrig

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Første supermarkeder i Danmark sætter mål for planteproteiner

    30.09.2025

  • Rørt åbner moderne smørrebrøds-restaurant i Bernikow Gården

    30.09.2025

  • FNs Internationale Madspildsdag: Tusindvis af svenske flag prydede København i går

    30.09.2025

  • Nyt Food&Drink på gaden

    30.09.2025

  • Mindre madspild i svanemærkede kantiner

    30.09.2025

  • Madspild koster en dansk gennemsnitsfamilie 2.150 kr. årligt

    25.09.2025

  • Dagrofa Foodservice donerer 97 tons fødevarer videre til Stop Spild Lokalt i kampen mod madspild

    25.09.2025

  • Hollywood møder europæiske landmænd til plantebaseret topmøde i København

    25.09.2025

  • EU strammer reglerne for listeria i spiseklare fødevarer

    25.09.2025

  • Danske kokkene satte grøntsagerne i front

    25.09.2025

  • Verdens eneste cocktail bar som serverer 100 pct. økologiske cocktails ligger i København – nu med guldmærke fra Fødevarestyrelsen

    23.09.2025

  • NOLO Collective køber det danske drikkevarebrand Lillow

    23.09.2025

  • Flere bælgfrugter på danskernes tallerkener

    23.09.2025

  • Stor stigning i antal svanemærkede kantiner

    23.09.2025

  • Orkla og stjernekok med i globalt partnerskab: Vil lave mad ud af CO₂

    23.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik