• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltForskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2021 | Kasper Mundt-Nielsen

De unge vil gerne, men glemmer klimaet

AktueltForskning og uddannelseMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed03. 06. 2021 By Kasper Mundt-Nielsen

7 ud af 10 unge bekymrer sig om klimaet. Alligevel har de unge danmarksrekord i madspild. En ny undersøgelse forklarer hvorfor.

En ny rapport fra Madkulturen, støttet af Salling Fondene, kaster lys på årsagerne til unges madspild.

Spontane middagsaftaler med vennerne, skæve arbejdstider på studiejobbet og læsegruppemøder, der trækker ud. Selvom en del unge forsøger sig med budget, madplan og storindkøb med mængderabat, er hverdagen både travl og uforudsigelig. Forsøg på planlægning kan faktisk føre til mere madspild på grund af de unges omskiftelige hverdag.

Samtidig mangler unge basale køkkenfærdigheder, der gør dem i stand til at bruge de madvarer og rester, der er i køleskabet.

Det er netop hovedårsagerne til, at den ellers klimabevidste ungdom har Danmarks største madspild, viser en ny undersøgelse af de 18-24-åriges indkøbs- og madvaner. Undersøgelsen er lavet af Madkulturen med støtte fra Salling Fondene.

Budgettet er vigtigere end klimaregnskabet

7 ud af 10 unge i undersøgelsen bekymrer sig generelt om klimaet. Men når de køber ind, er det kun hver femte, der prioriterer klimaet.

Over halvdelen af de unge har et madbudget, og mere end 8 ud af 10 vægter hensynet til pengepungen højt, når de handler. Rigtig mange går efter gode tilbud og lader sig friste af mængderabatter i håb om at spare.

Anderledes ser det ud, når sulten gnaver sidst på dagen eller vennerne ringer. Så får råvarerne lov at gå til derhjemme, mens penge går til takeaway, convenience og cafébesøg. Næsten halvdelen regner ikke mad uden for hjemmet med i madbudgettet.

Motivationen er i top, men evnerne mangler

3 ud af 4 af de unge i undersøgelsen mener, det er vigtigt at reducere deres madspild. Her spiller både økonomi og klima en rolle. Knap 8 ud af 10 kan motiveres, hvis de kan spare penge, mens 6 ud af 10 gerne vil gøre det for klimaets skyld.

6 ud af 10 unge interesserer sig faktisk også for madlavning – hvilket er flere end blandt danskerne over 25 år. Men 3 ud af 4 af de unge angiver samtidig, at de mangler overskud til at lave hjemmelavet mad, mens det kun gælder for halvdelen af de voksne. De unge er desuden mindre trygge end de voksne ved at lave mad ud fra råvarer, de allerede har i køkkenet – og det bliver en hindring for at undgå madspild.

– Det kræver nogle færdigheder i køkkenet at se, hvordan man kan få nye retter ud af resterne fra den kylling eller det kålhoved, man har købt ind og brugt i én bestemt opskrift. Det handler fx om kendskab til råvarer og om, hvordan man smager maden til. De unge har brug for at lære, hvordan de får nye, velsmagende måltider ud af det, de allerede har, fortæller direktør i Madkulturen Judith Kyst.

Indkøb til gavn for pengepungen og for klimaet

Rapporten ’Unges indkøbs- og madvaner’ er støttet af Salling Fondene. Madspild er en stor og kompleks udfordring for klimaet, som alle må bidrage til at løse, mener Ann Brandt, CSR specialist i Salling Group:

– Vi vil gerne hjælpe de millioner af kunder, som hver uge handler i vores butikker, med at købe ind på en fornuftig måde, der både tilgodeser klimaet og pengepungen. Af den grund er vi særligt glade for, at vores ejere Salling Fondene via Salling Groups overskud, har bidraget med en donation til undersøgelsen. Den skaber et unikt vidensgrundlag for, hvad der er på spil for de unge. Skal vi mindske madspild hos unge, skal vi både give dem større madglæde, bedre køkkenkompetencer og indkøbsvaner, der passer ind i deres hverdagsliv, siger hun.

Skrevet i: Aktuelt, Forskning og uddannelse, Miljø og sundhed, Økologi og bæredygtighed

Seneste nyt fra redaktionen

Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

AktueltFrugt og grøntMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 09. 2025

Gæsterne kan smage, lytte, lære og opleve mangfoldigheden, når biodiversiteten på den københavnske madscene fejres for første gang. Mere end 30 producenter, landmænd, kokke, bagere, bryggere, biavlere, møllere, slagtere, pølsemagere og ostemagere samles til festival på Skjolds Plads d. 21.

MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

Detailhandel og en grosEmballageMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Regeringen har aftalt at ville fjerne emballageafgiften samt udtrykt vilje til at indføre et loft over kommunernes andel af producentansvaret. Det mødes med stor tilfredshed hos Mærkevareleverandørerne. ”Det er stærkt, at regeringen har aftalt en ramme for et loft over, hvor store omkostninger

Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

Forskning og uddannelse16. 09. 2025

To glemte flasker i en kælder på Frederiksberg med bakteriekulturer fra 1890’erne har givet forskere fra Københavns Universitet et enestående indblik i Danmarks smøreventyr. Gennem avanceret DNA-analyse har de undersøgt indholdet i flaskerne som blandt andet bød på flere bakterielle overraskelser og

Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

AktueltForskning og uddannelse16. 09. 2025

Sønderborg Kommune, Hotel- og Restaurantskolen i Valby, EUC Syd og lokale samarbejdspartnere vil sammen undersøge muligheden for at etablere serviceuddannelser inden for hotel-, restaurations- og turismebranchen med internationalt udsyn og stærk lokal forankring. Et nyt partnerskab er ved at

Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

AktueltFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed16. 09. 2025

Mandag den 15. september lagde finansminister Nicolai Wammen vejen forbi Regionshospitalet i Randers for at lade sig inspirere af en af landets største økologiske succeser. Kan man reducere sit klimaaftryk, sænke sit madspild, spise langt mere efter kostrådene – for eksempel 580 procent flere

Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

FoodserviceMiljø og sundhedTop16. 09. 2025

En ny undersøgelse fra analysevirksomheden YouGov viser, at danskerne ikke er blege for at skippe et måltid og erstatte det med en hurtig snack på farten. Specielt den yngre generation tyer oftere til det hurtige og lette alternativ. Den tendens bekymrer ernæringsekspert. Mad på farten kommer i

Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

AktueltMesser og konferencer11. 09. 2025

Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere. En stor del af den danske fødevarebranche

Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

Messer og konferencer11. 09. 2025

Med omkring 4.300 udstillere og 135 fællesstande åbner Anuga Fine Food 2025 i Köln i sin hidtil største udgave. Fagmessen under Anuga-paraplyen viser, hvordan delikatesser, gourmetprodukter og basisfødevarer vinder global betydning. Fra Altunkaya Ins. Nak. Gida Tic. A.S. over Calvo

Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

Detailhandel og en gros11. 09. 2025

Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU. Ost, pølser, laks, ris, pasta og pastasovs. Dagrofas premiumbrand OMHU har lige fået tilført mere end 40 nye varer, som er rettet mod forbrugere, der også kigger efter luksus

Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

AktueltMejeriMesser og konferencer11. 09. 2025

Lørdag den 20. september serverer ’Cheese Copenhagen’ et stort - og gratis - ostebord i TorvehallerneKBH: 86 danske oste fra store og små mejerier.  Er man interesseret i ost, bør man lægge vejen forbi det københavnske madmekka TorvehallerneKBH lørdag den 20. september. Fra kl. 11 til 16

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    OTTO Digital Services til systemer

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Ny butikschef i Dagrofa Foodservice Herning har stort lokalt kendskab

  • DENIOS ApS

    Sådan får du op til 50 % mere lagerkapacitet

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Vacuum Solutions fremviser avancerede produkter fra Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions på LabDays

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Sommerklassikere som grillpølser og flødeis er fortsat meget populære

  • DENIOS ApS

    Ses vi på HI-messen?

  • DENIOS ApS

    Her er nøglen til at undgå kontakt med defekte lithium-ion-batterier

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Guide: Hvornår skal du reparere vs. udskifte din vakuumpumpe?

  • DENIOS ApS

    NYHED: Brandsikkert opsamlingskar til opbevaring i sprinklerområder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer nyt globalt websted

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Grønt Marked inviterer til premiere på Biodiversitetsfestival

    18.09.2025

  • MLDK: Stærk politisk vilje kan afværge de værste designfejl i det udvidede producentansvar

    16.09.2025

  • Flasker gemt i 130 år vidner om dansk smøreventyr og datidens hygiejne

    16.09.2025

  • Hotel- og Restaurantskolen partner i udvikling af serviceuddannelser i Sønderjylland

    16.09.2025

  • Finansminister Nicolai Wammen besøgte økologisk succes, der har reduceret sit klimaaftryk med hele 38 procent udelukkende på fødevarer

    16.09.2025

  • Mere end to ud af tre generation z’ere erstatter ugentligt et måltid med snacks

    16.09.2025

  • Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’

    11.09.2025

  • Anuga Fine Food 2025 starter med rekorddeltagelse: Over 4.300 udstillere præsenterer premium-fødevarer

    11.09.2025

  • Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand

    11.09.2025

  • Ostefest i København: Smag på 86 danske oste

    11.09.2025

  • Aarhusiansk kaffefestival skaber arbejdspladser til personer med særlige udfordringer

    11.09.2025

  • Ny digital løsning skal fjerne administrativt bøvl i danske professionelle køkkener

    09.09.2025

  • Bager fra Ørum skal kæmpe for Danmark ved EuroSkills 2025 i Herning

    09.09.2025

  • DLG Group kickstarter pilotprojekt, der skal dokumentere effekterne af regenerativ dyrkning

    09.09.2025

  • To nye profiler i Danish Crowns bestyrelse

    09.09.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik