
Den nye chef for Carlsberg Danmark vil have danskerne til at betale mere for øl, skriver Børsen. Efter at have siddet for bordenden siden 1. marts fortæller Søren Brinck i avisen, lidt om hvad han planer er for fremtiden. Disse omfatter blandt andet et højere salg, men også højere priser for både specialøl og almindelig pilsnertyper.
– Hvis du kigger på en 30 styk-kasse, har prisen ikke rykket sig siden slut-1990’erne, siger Søren Brinck, der før sin ansættelse i Carlsberg Danmark var chef for Ringsnes i Norge.Han påpeger, at der skal gennemføres endnu flere omkostningsreduktioner, hvis ikke det lykkes at hæve priserne. I samme forbindelse nævner han, at Carlsberg Danmarks markedsandel herhjemme har været faldende de seneste år, så den i dag ligger på omkring 55 procent.
På det punkt halter Carlsbergs danske selskab efter resten af Carlsberggruppen, der samlet set oplever vækst. I halvårsresultatet fra august steg gruppens omsætning med 2 pct. og driftsresultatet med 15 pct. Det betyder ifølge Søren Brink, at der bliver travlt i Carlsberg Danmark.
– Vi vil selvfølgelig gerne bidrage til den vækst, vi nu ser i koncernen. Der skal være resultater allerede næste år, og jeg vil gerne kunne vise to gange på to år, at vi øger omsætningen. Det skal vi, siger Søren Brinck, der i artiklen ikke lægger skjul på, at Carlsbergs-gruppens topchef, Cees’t Hart, ikke ser gennem fingre med manglende resultater.
– Der er pres for, at Carlsberg også kan vise, at man kan vinde hjemmemarkedet. Hvis vi ikke gør det, så er jeg ikke sikker på, at jeg har jobbet om to år, siger Søren Brinck til Børsen.