• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

AktueltMarkedsføringMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser21. 01. 2020 | Peter Friis

Bæredygtigheden er i top

AktueltMarkedsføringMiljø og sundhedRåvarer og ingredienser21. 01. 2020 By Peter Friis

Verdens mest bæredygtige virksomhed 2019 rangerer som nr. 2 på listen for 2020. (Arkivfoto: Chr. Hansen).

Med Ørsted som nummer 1, Chr. Hansen som nummer 2 og Novozymes på en sjetteplads viser Danmark klart lederskab inden for bæredygtighed.

På det canadiske medie- og investeringsanalysefirma Corporate Knights’ årlige liste over verdens 100 mest bæredygtige virksomheder, cementerer sidste års nr. 1 på listen, den globale bioscience-virksomhed Chr. Hansen, sin position i den absolutte top ved at figurere som nr. 2 på ranglisten for 2020.
Danmarks største energiselskab, Ørsted, topper listen som verdens mest bæredygtige virksomhed, med Chr. Hansen som nummer 2 og Novozymes på en sjetteplads.
– Vi er stolte og beærede over, at vores indsats for at arbejde for en bedre verden sammen med vores kunder bliver bemærket og værdsat. Vi har forbedret vores totale score på Corporate Knights’ bæredygtighedsindikatorer, og selv om det ikke rakte til en førsteplads denne gang, er vi stadig den mest bæredygtige virksomhed i verden inden for vores industri. Det giver os i den grad blod på tanden til at fortsætte arbejdet med the Power of Good Bacteria og en fremtid baseret på naturlige ingredienser, siger CEO Mauricio Graber fra Chr. Hansen A/S.
– Chr. Hansens overordnede formål er at bidrage til en bedre verden gennem de naturlige og mikrobielle løsninger, vi leverer. Vi er taknemmelige for, at vi fastholder en stærk position på Corporate Knights’ liste over verdens mest bæredygtige virksomheder og værdsætter det gode samarbejde med kunder og leverandører, som er med os på den fortsatte rejse mod en grønnere fremtid for planeten.

Listen har været udgivet siden 2005. (Arkivfoto: Gerd Altmann/pixabay.com).

Katalysator for forandring
Den nye placering i verdenseliten blandt bæredygtige virksomheder kommer efter et bemærkelsesværdigt 2019 for den 145 år gamle virksomhed. Nogle af de vigtigste højdepunkter var placeringen som nr. 1 på Corporate Knights’ liste, optagelsen på Fortune Magazines Change the World-liste over 50 virksomheder, der gør en forskel i verden, og så sent som i november modtog Chr. Hansen den fornemme Golden Peacock Global Award for bæredygtighed i London.
En anden milepæl i Chr. Hansens bæredygtighedsrejse blev nået, da virksomheden meddelte, at man havde indgået en banebrydende aftale med Better Energy om at skifte 100% til grøn elektricitet fra to nye solcelleparker, vindenergi og biogas for Chr. Hansen Danmark i april 2020. Gennem engagementet i at etablere nye solcelleparker bidrager Chr. Hansen positivt til den grønne omstilling for hele Danmark. Energiforbruget for Chr. Hansen Danmark udgør næsten halvdelen af hele koncernens forbrug. Den model, der er etableret med Better Energy, er skalérbar og kan udvides til andre lande på et senere tidspunkt.
– Alle disse elementer har virkelig været en katalysator for forandring og et endnu stærkere fokus på, hvad vi som virksomhed kan gøre for at bidrage til en mere bæredygtig fremtid; det har inspireret og mobiliseret alle medarbejdere til at gøre endnu mere for at imødekomme de stigende forventninger og ambitionsniveauer fra vores kunder og investorer, forklarer Mauricio Graber.
– Det er nu, enkeltpersoner, virksomheder og regeringer skal arbejde sammen og sikre handling. Hos Chr. Hansen fortsætter vi ufortrødent vores fokus på innovation og arbejdet med at udvikle bæredygtige løsninger, der understøtter en fødevareindustri i balance fra jord til bord, og vi sammen bekæmper madspild og overforbrug af antibiotika og pesticider, slutter Mauricio Graber.

Om Corporate Knights og bæredygtighed
Corporate Knights Inc. udgiver forretningsmagasinet Corporate Knights med fokus på bæredygtighed og har en analysedivision, som offentliggør ranglister og finansielle ratings baseret på virksomheders formåen inden for bæredygtighed.
De 100 Mest Bæredygtige Virksomheder i Verden er et årligt projekt, som første gang blev offentliggjort i 2005 under World Economic Forum i Davos i Schweiz.

Skrevet i: Aktuelt, Markedsføring, Miljø og sundhed, Råvarer og ingredienser

Seneste nyt fra redaktionen

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

Forskning og uddannelseMejeriØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

En ny forskningsgennemgang viser, at fem enkle tiltag kan gøre osteproduktion mere effektiv og bæredygtig. Et forskerteam fra DTU har gennemgået den eksisterende forskning om fermentering og modning af ost i et litteraturstudie og peger på fem underudnyttede videnskabeligt baserede tiltag, som kan

Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

AktueltFoodservice12. 11. 2025

Den toscanske michelinrestaurant Saporium rykker for en periode ind i Tivoli. I Toscanas bølgende bakker ligger et af Italiens mest eksklusive og idylliske hoteller: det danskejede Borgo Santo Pietro, som for nyligt er blevet tildelt de maksimale 3 nøgler i Michelin-guiden. Blandt hotellets

Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

AktueltDetailhandel og en grosKød, fisk og fjerkræ12. 11. 2025

Ved mandagens World Steak Challenge vandt irske Dawn Meats og Lidl titlen som 'World's Best Steak' for deres irske græsfodrede sirloin. I alt sikrede Irland sig 24 guldmedaljer - og ud af de i alt 304 uddelte medaljer tog Irland den største samlede medaljehøst med 68 guld-, sølv- eller

Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

Forskning og uddannelseFødevareproduktionLandbrugMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed12. 11. 2025

Forskning i økologi skal ikke have mindre, men større investeringer, for at Danmark kan leve op til sine grønne ambitioner om en fordobling af økologien. Det sikrer en ny politisk aftale. Med et nybrud i dansk forskningspolitik gennemfører regeringen flerårige investeringer i forskning og

FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

FødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed11. 11. 2025

Den danske ingrediensproducent FERM FOOD ApS fra Bække i Vejen har vundet EY Entrepreneur Of The Year’s regionale pris i kategorien Scale-Up. Prisen blev uddelt ved EY’s kåring i Syd-og Sønderjylland torsdag den 6. november og markerer en vigtig milepæl for virksomheden, der leverer fermenterede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

  • DENIOS ApS

    Alt hvad du skal vide, før du håndterer farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

  • Indonesisk svamp tryller ølrester om til pølser

    11.11.2025

  • Hotel Vejlefjord investerer massivt i talentudvikling i en presset branche

    11.11.2025

  • Økologikongres 2025 skal vise, hvad økologien kan præstere på basis af naturlige metoder

    11.11.2025

  • Ultraforarbejdede fødevarer: Eksperter efterlyser fokus på ernæring frem for proces

    11.11.2025

  • Danskerne rækker ud efter nye varianter af oksekød

    06.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik