• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

FødevareproduktionMesser og konferencer11. 09. 2020 | Dann Bjarke Jensen

Automatik: Personlige møder booster branchen

FødevareproduktionMesser og konferencer11. 09. 2020 By Dann Bjarke Jensen

Automatik 2020 blev besøgt af 1.256 fagfolk. Foto: MCH/Lars Møller.

Robot- og automationsbranchen var 8.-10. september samlet i Brøndby Hallen til Automatik 2020. Messen bød på tre inspirerende dage med innovative produktnyheder, konferencer og fysiske møder i faglige og trygge rammer.

– De personlige møder i branchen har været savnet. Det fastslog Lars Sandahl Sørensen, administrerende direktør i Danmarks største erhvervsorganisation Dansk Industri, tirsdag i forbindelse med åbningskonferencen på Automatik.

Udsagnet møder bred opbakning blandt både besøgende, udstillere og arrangører, der bekræfter glæden ved sammen at blive klogere, skabe gode løsninger og hente ny inspiration. Også hos Brd. Klee A/S, som er mangeårig udstiller på Automatik-messen, har man været glade for igen at komme ud og møde kunder og samarbejdspartnere ansigt til ansigt:

– Automatik-messen har givet os en rigtig god mulighed for at få det personlige møde, som vi lige nu har svært ved at få i stand på grund af covid-19. Mange har ikke haft tilladelse til besøg, og derfor har messen været en god mulighed for os til at møde kunderne, få vist vores produkter og få gang i en god dialog. Det har absolut været al tiden værd, konstaterer ekstern sælger hos Brd. Klee A/S Michael Werdelin.

Stort udbytte trods færre besøgende

En anden fast tilbagevendende udstiller på Automatik er AVN Teknik, som glæder sig over de besøgende:

– Vi er positivt overraskede over, hvor mange besøgende vi har haft, og hvor stor interessen har været fra de besøgende. Det har virkelig været kvalitetsbesøgende, og der har været god know-how blandt dem alle. Automatik kan noget helt særligt i forhold til kundekontakt. Det er en mere fokuseret messe, og der er lidt hygge over den, og derfor er det også en messe, som man kommer til at holde af og får ind under huden på en eller anden måde. Vi glæder os allerede til, at den kommer igen om to år, fastslår Flemming Blauert, product manager hos AVN Teknik.

Hos Beckhoff Automation ApS er administrerende direktør Michael Nielsen også positiv over kvaliteten af de besøgende og fremhæver, at de havde forberedt sig på færre besøgende, men alligevel er overraskede over udbyttet af messen:

– Vi har været på Automatik-messen i mange år og er rigtigt glade for at komme her. I år har vi haft cirka halvdelen af de besøgende, vi plejer, men på trods af det har vi booket næsten dobbelt så mange møder, så vi har næsten fået mere ud af denne messe end tidligere. Det har uden tvivl været indsatsen værd – det er der slet ingen tvivl om, fortæller Michael Nielsen og fortsætter:

– Det har været rigtig interessant for os at deltage på Automatik, da det er den første fysiske messe, Beckhoff deltager på worldwide, efter corona slog til. Vi vil gerne ud og have det personlige møde og være med til at vise industrien, at vi tror på, at der stadig er gang i den, og vi vil gerne være med til at booste erhvervslivet, så vi kommer i gang. Vi tror på, at det her er et af parametrene til at gøre det.

Michael Nielsen er også yderst positiv overfor messens konferenceprogram, som alle dage har samlet mange engagerede konferencedeltagere:

– Jeg har været medarrangør på konferencerne inden for Industri 4.0, og de har været rigtig godt besøgt. Folk har været meget engagerede, og samtalerne har fortsat længe efter, konferencerne har været ovre. Koblingen mellem udstilling og konferencer fungerer rigtigt godt. Folk bruger måske en formiddag på udstillingen og en eftermiddag på konferencerne, og jeg oplever, at folk er meget glade for den her kobling.

En godkendt anderledes messe

Hos samarbejdspartnerne bag messen er der også positive takter at spore efter tre velgennemførte messedage:

– Vi har som den eneste automatikmesse valgt at gennemføre – dog under nogle andre former og også med nogle andre forventninger. Selvom antallet af besøgende måske ikke har været så højt, så har vi fået indfriet vores forventninger og har blandt andet haft besøg fra over 500 virksomheder. Jeg føler godt, at vi kan trække os tilbage og sige, at det er gået godt. MCH har sikret sig, at vi føler os trygge på messen, fortæller Jørgen Stenberg, bestyrelsesmedlem i Hans Følsgaard A/S og en del af messekomitéen bag Automatik og tilføjer:

– De folk, jeg har talt med, fortæller, at de har følt sig yderst trygge, og at de vil gå hjem og sige til kollegerne, at de også sagtens kunne have været med.

Trygge rammer for dansk erhvervsliv

Hos MCH A/S glæder ledelsen sig over tilbagemeldingerne fra samarbejdspartnere, udstillere og de besøgende.

– Den positive respons bekræfter os positivt i værdien af messens vigtighed, og det glæder mig, at vi sammen har vist, hvordan det er muligt at skabe sundhedsmæssigt forsvarlige rammer for branchernes fysiske og personlige møder til gavn for det danske erhvervsliv, siger administrerende direktør hos MCH A/S Georg Sørensen.

Automatik blev afholdt 8.-10. september og samler hvert andet år robot- og automationsbranchen til tre dage med netværk, vidensdeling og handel i Brøndby Hallen. Messen arrangeres af MCH Messecenter Herning i samarbejde med brancheorganisationerne DIRA, Veltek og BITVA.

Den næste messe i MCH Messecenter Herning bliver fødevareteknologimessen FoodTech 29. september til 1. oktober.

Automatik 2020 blev besøgt af 1.256 fagfolk. Foto: MCH/Lars Møller.

 

 

Skrevet i: Fødevareproduktion, Messer og konferencer

Seneste nyt fra redaktionen

Geia Group køber bake & take

Brød og kagerFoodservice20. 11. 2025

Med opkøbet styrker Geia Group sin position inden for bl.a. instore-bagerier og convenience-kæder, hvor der vil blive sat yderligere fokus på innovation til både danske og udenlandske kunder. bake & take er en velrenommeret leverandør af innovative og kundetilpassede bageriprodukter til

Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

Forskning og uddannelseFødevareproduktionKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

Torsdag modtager Bornholms Lakseklækkeri i Nexø de allerførste larver af varmtvandsrejer. Det er en vigtig milepæl i opbygningen af en helt ny fødevareproduktion på øen og etableringen af Danmarks første lokale produktion af varmtvandsrejer. I alt 10.000 rejelarver er på vej til Bornholm, efter

Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ20. 11. 2025

I løbet af 2027 åbner Sticks’n’Sushi sin første lufthavnsrestaurant som en del af udvidelsen af Terminal 3 i Københavns Lufthavn. Med panoramaudsigt over landingsbanen, en ny bar og et specialdesignet koncept for rejsende kan både faste gæster og førstegangsbesøgende se frem til et nyt sted, hvor de

30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

AktueltDetailhandel og en gros20. 11. 2025

Julen handler om at dele, og i år kan støtten blive til 6 måltider. Støt FødevareBankens indsamling i Netto, og køb julens smukkeste til- og fra-mærker. For kun 30 kroner får du fire juleornamenter, der støtter en vigtig sag, pynter på gaverne og sikrer seks måltider til borgere som denne jul spiser

Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

Miljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed20. 11. 2025

Nyt innovativt fellowship-program, støttet af Novo Nordisk Fonden, skal uddanne nye frontløbere, der skal bekæmpe madspild og bane vejen for bæredygtige fødevaresystemer. Teknologisk Institut står i spidsen for at drive BioSustainability Design Fellowship Programmet, der samlet set er

Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

Detailhandel og en grosFoodserviceMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed18. 11. 2025

Mens mange amerikanere kæmper med stigende priser og usikker adgang til mad, har den danske app Too Good To Go fået en større rolle for både borgere og virksomheder. Den danske app Too Good To Go har på få år etableret sig som en markant aktør på det amerikanske marked. Siden lanceringen i 2020

Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

AktueltFoodserviceFrugt og grøntRåvarer og ingredienser18. 11. 2025

Michelinkok og leder af Culinary Institute by Vejle Erhverv, Per Mandrup, er udnævnt som Kartoffelambassadør 2025 af Danmarks Kartoffel Råd. Kartoflen bør inkluderes på lige fod med linser og bælgfrugter, når de planterige måltider skal på bordet. I hvert fald hvis det står til kulinarisk leder

Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

AktueltMarkedsføringPolitik og eksport18. 11. 2025

Forum for Fødevarereklamer og Læskedrikreklamenævnet hæver aldersgrænsen fra 13 til 15 år for reklamer for fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt og for reklamer for læskedrikke. Forum for Fødevarereklamer har siden januar 2008 arbejdet for god markedsførings etik i forhold til

Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

Kød, fisk og fjerkræMejeriTop18. 11. 2025

Ved et storstilet gallaarrangement blev Årets Ret med Gris og Årets Ret med Ost i går uddelt. Med et imponerende håndværk kan Brasserie Carl således kalde sig vinder af Årets ret med gris 2025, mens Ti Trin Ned tog prisen for den bedste osteret. Brasserie Carl, med Bendix Sixhøj Laursen i

FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

Detailhandel og en grosPolitik og eksport12. 11. 2025

FødevareDanmark støtter ønsket om lavere fødevaremoms, men afviser De Samvirkende Købmænds (DSK) forslag om at finansiere momsnedsættelsen ved at hæve momsen på ”mindre nødvendige varer”. Torsdag i sidste uge lancerede De Samvirkende Købmænd (DSK) en analyse, der viser, at det er muligt at

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Nemco Machinery A/S

    Ny serie termoformere vil blive en gamechanger inden for pakkemaskiner

  • DENIOS ApS

    Den ultimative tjekliste: Få mest ud af dit opsamlingskar

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Spirax Sarco Danmark

    Lavere energiforbrug og bedre produktkvalitet med Steam Infusion – en unik teknik til fødevarefremstilling

  • DENIOS ApS

    Sådan håndterer du en lækage med 10 trin

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Tilmeld dig Masterclass om dyrevelfærd og regenerativt landbrug

  • DENIOS ApS

    Hvad gør du med dine gasflasker, når kulden kommer?

  • Spirax Sarco Danmark

    Reducer dine levetidsomkostninger på reguleringsventiler

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Geia Group køber bake & take

    20.11.2025

  • Bornholm tager næste skridt mod Danmarks første lokale rejeproduktion

    20.11.2025

  • Sticks’n’Sushi åbner i Københavns Lufthavn

    20.11.2025

  • 30 kroner, 6 måltider og en vigtig støtte til mennesker som denne jul spiser på herberger, krisecentre og varmestuer

    20.11.2025

  • Millioninvestering skal skabe grøn mad-revolution

    20.11.2025

  • Too Good To Go får øget betydning i et økonomisk presset USA

    18.11.2025

  • Kulinarisk spydspids udnævnt som Kartoffelambassadør 2025

    18.11.2025

  • Forum for Fødevarereklamer: Branche sætter selv aldersgrænse på 15 år for bestemt type reklamer

    18.11.2025

  • Brasserie Carl vinder Årets ret med gris 2025 – og Ti Trin ned vinder for osteret

    18.11.2025

  • FødevareDanmark: Sænk fødevaremomsen, men hæv ikke priserne andre steder

    12.11.2025

  • Fem forskningsbaserede skridt mod mere bæredygtig ost

    12.11.2025

  • Toscansk toprestaurant fylder Det japanske Tårn med italiensk velsmag

    12.11.2025

  • Irland vinder prisen for verdens bedste steak ved World Steak Challenge

    12.11.2025

  • Grønne ambitioner kræver større satsning på økologiforskning

    12.11.2025

  • FERM FOOD vinder EY’s Scale-Up pris: Gør fødevarer sundere

    11.11.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik