• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMarkedsføringMejeriTop31. 01. 2018 | Peter Friis

Arla klar med nye milliardinvesteringer

Forskning og uddannelseFødevareproduktionMarkedsføringMejeriTop31. 01. 2018 By Peter Friis

Arla Foods har offentliggjort en plan om at investere mere end en halv milliard euro i 2018 som et led i virksomhedens vækstambitioner frem mod 2020.

Koncernledelsens beslutning om at øge virksomhedens investeringer betydeligt blev i slutningen af januar godkendt på et møde i London af Arla Foods’ bestyrelse, som primært består af valgte andelshavere. Arla vil investere i ny, udvidet og forbedret produktionskapacitet såvel som innovativ teknologi.
Bestyrelsesformand Åke Hantoft understreger, at alle Arla Foods’ investeringer skal sikre langsigtede vækst- og indtjeningsmuligheder for mejeriets 11.200 europæiske andelshavere.
– Arla har en historik med gode investeringer, som har skabt vedvarende vækst. I bestyrelsen har vi besluttet at øge investeringerne, fordi vi har identificeret nye projekter og investeringer, som på både kort og lang sigt har potentiale til at give et betydeligt afkast. Den forretningsvækst, som investeringerne vil skabe for vores andelsselskab, vil skabe vækstmuligheder for andelshaverne. Vi ser investeringerne som værende væsentlige for vores fremtidige forretning, siger Åke Hantoft.
Igennem det seneste årti har Arla øget koncernens globale forretning med 50 procent og opererer nu i 120 lande over hele verden. Dette års investeringer er fokuseret omkring fire kerneområder:
At imødekomme den stigende efterspørgsel på mejeriprodukter, sunde og naturlige produkter, som matcher forbrugernes livsstil, vise vejen inden for valle samt bæredygtig fødevareproduktion.
– Mens produktionen af mælk globalt fortsat er volatil, fortsætter forbruget af mejeriprodukter med at vokse hurtigere end nogensinde før. Arla Foods har gode muligheder for vækst ved at gribe udfordringen om at imødekomme den stigende efterspørgsel efter mejeriprodukter, skriver ledelsen i en pressemeddelelse.

Styrker eksisterende vækstmarkeder
50 procent af investeringerne i 2018 er målrettet projekter, som skal øge Arla Foods’ salg uden for Europa, hvor selskabets hurtigst voksende strategiske vækstmarkeder er Mellemøsten og Nordafrika, Kina og Sydøstasien, Afrika syd for Sahara samt USA. Størsteparten af investeringsplanen er dog fokuseret på at øge Arlas europæiske produktionskapacitet. Der investeres 266 millioner euro i Danmark, 82 millioner euro i Storbritannien, 78 millioner euro i Sverige og 65 millioner euro i Tyskland. 36 millioner euro investeres i produktion i andre lande.
Adm. direktør Peder Tuborgh forklarer, at investeringsplanen er en vækstplan, som har til formål at udvide og styrke positionen i vigtige mejerikategorier og geografiske markeder, hvor Arla allerede er en nøglespiller.
– Vores ambition er at skabe et endnu stærkere fundament for vores ejere og den fremtidige vækst i virksomheden.
Fortsat investering i sunde og naturlige produkter, der matcher forbrugernes livsstil, er en væsentlig del af Arla Foods’ investeringsplan. Investeringerne kommer på et tidspunkt, hvor Arla fortsætter med at levere på de store fødevaretrends, der påvirker forbrugernes efterspørgsel efter sunde mejeriprodukter som led i en naturlig og balanceret kost.
Arla ser strategiske muligheder indenfor laktosefri mejeriprodukter i Storbritannien. Derfor vil Arla bruge erfaringerne med laktosefri mejeriprodukter fra de skandinaviske markeder og en investering på 56 millioner euro til at skabe fundamentet for produktionen af laktosefri produkter på mejeriet i Aylesbury, Storbritannien.
I Sydøstasien og Afrika syd for Sahara stiger den disponible indkomst, og familier efterspørger i stigende grad næringsrige mejeriprodukter. For at kunne imødekomme den stigende efterspørgsel planlægger Arla at udvide produktionen på Pronsfeld Mejeri i Tyskland, hvor der produceres mælkepulver og UHT-mælk til mange af Arlas strategiske vækstmarkeder uden for EU.
Investeringen i 2018 er på 10 millioner euro, og det forventes, at der skal investeres yderligere 180 millioner euro over de næste to år. Projektet vil tilføje endnu et tørretårn til den eksisterende produktion af mælkepulver. Byggeriet forventes påbegyndt sidst i 2018 afhængigt af myndighedernes godkendelse. Tørretårnet forventes at være klar til produktion i 2021.

Førende inden for valle
I mejeribranchen er Arla Foods kendt som en stærk innovatør, der løbende arbejder på at øge kvaliteten og værdien af produktionen. Det afspejles af en række projekter i investeringsplanen.
Med datterselskabet Arla Foods Ingredients har Arla taget et restprodukt fra osteproduktion og gjort det til et højforædlet produkt. Arla Foods Ingredients er førende inden for valleproteiner, der bruges som ingredienser i fødevareindustrien og sælges til kunder over hele verden.
Arla Foods Ingredients modtager endnu engang store investeringer fra moderselskabet, da Arla Foods vil investere mere end 100 millioner euro i ny, banebrydende teknologi og kapacitetsudvidelser til produktion af naturlige valleprotein ingredienser til den globale fødevareindustri.
I Sverige vil der blive investeret fem millioner euro i Falkenberg Mejeri, så vallen fra mejeriets produktion af hytteost kan opkoncentreres og tilføres mere værdi gennem Arla Foods Ingredients.

Store investeringer i dansk produktion
Danmark er det land, hvor Arla Foods investerer mest i 2018, da størstedelen af koncernens eksport ud af Europa produceres på selskabets danske mejerier. Blandt de mejerier, som modtager de største investeringer i år, er Arinco i Videbæk med en samlet investering i 2018 på 59 millioner euro til udvidelse af mælkebehandlingskapacitet til fremstilling af børneernærings-produkter. Desuden får Danmark Protein i Nr. Vium 55 millioner euro til nyt spraytårn og udvidelse af produktion af specialingredienser til fødevareindustrien, og Troldhede Mejeri får tilført 12,9 millioner euro til udvidelse af produktion af Castello specialoste til eksport.
I tråd med målene for bæredygtighed i Arlas Good Growth 2020 strategi, støtter investeringsplanen 46 projekter med fokus på bæredygtighed med samlet 15 millioner euro. Projekterne vil bidrage til reduktionen af Arlas CO2-udledning og hjælpe virksomheden med at forfølge målet om, at mindst halvdelen af energiforbruget i Arla Foods skal komme fra vedvarende energikilder som biomasse, vind og vand i 2020.
Et eksempel på dette er opførelsen af et stort biogasanlæg ved Arlas mejeri i Nr. Vium, Danmark, som vil levere varme til produktion af mælkepulver.
Læs mere om Good Growth 2020 og de øvrige investeringer på http://www.arla.com.

Supplerer tidligere års investeringsmilliarder
Investeringerne i 2018 på over en halv milliard euro supplerer tidligere års store investeringer. Således investerede Arla koncernen 240 millioner euro i 2012, 277 millioner euro i 2013, 293 millioner euro i 2014, 210 millioner euro i 2015, 228 millioner euro i 2016 og 335 million euro sidste år.

Skrevet i: Forskning og uddannelse, Fødevareproduktion, Markedsføring, Mejeri, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

Detailhandel og en grosFrugt og grønt27. 05. 2025

Nemlig.com offentliggør sit "garantiregnskab" for at vise, hvad det koster at stå bag kvaliteten og friskheden af varer solgt online. I en tid hvor danske forbrugere i stigende grad kræver gennemsigtighed og høj kvalitet, vælger Nemlig som en af de første dagligvareaktører åbent at dele tallene

150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

Foodservice27. 05. 2025

En af landets ældste og mest erfarne leverandører til professionelle køkkener, Oluf Brønnum & Co A/S, åbner 1. juli nyt showroom, kontor og Food Lab på Runetoften 15 i Aarhus – i det tidligere Ken Storkøkken-domicil. Virksomheden, der i 2024 kunne fejre sit 150-års jubilæum, får dermed sin

Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

AktueltDrikkevarer27. 05. 2025

Dansk vin er en voksende branche med stolte rødder og høj kvalitet. Nu bliver Foreningen Dansk Vin en del af SMVdanmark. SMVdanmark vokser med endnu en medlemsorganisation. Foreningen Dansk Vin (FDV) er den syvende organisation, der har meldt sig ind under SMVdanmarks faner det seneste år. FDV

Food&Drink på gaden med fokus på kød

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ27. 05. 2025

Seneste udgave af branchemagasinet Food&Drink er på gaden. I dette nummer har vi fokus på kød og er blandt andet på besøg hos Grambogård på Fyn. Vi har også lært om grønt charcuteri, været (næsten) i luften med Restaurant AOC og været hos en fantastisk producent af Pinot Noir i

Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

Brød og kagerDrikkevarerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 05. 2025

I år kan festivalgæsterne på Roskilde Festival glæde sig til en helt unik øloplevelse, der ikke kun slukker tørsten, men også bidrager til bæredygtighed. Husbryggeriet Jacobsen lancerer en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild

Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

Drikkevarer22. 05. 2025

Nu kan vinentusiaster modtage vinanbefalinger fra Danmarks dygtigste sommelierer og samtidigt støtte lokale vinhandlere. Initiativet er blevet taget så godt imod, at vinplatformen Bottle Hero nu gør klar til at gå internationalt med frisk kapital i ryggen.  Nu kan man få vinoplevelsen fra

Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

Forskning og uddannelseMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Når tusindvis af unge, undervisere, virksomheder og organisationer samles til Green Innovation Week i Skive den 25. september, bliver det med bæredygtighed på både programmet og menuen. I år er det nemlig elever fra tre fødevareuddannelser – Nordic Food College, FGU Skolen Skive og Aarhus Tech – der

Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

AktueltDrikkevarerFoodservice22. 05. 2025

Go Nordic Cruiseline, selskabet bag Oslobåden, skifter fra Heineken til Carlsberg som ny ølleverandør på ruten mellem København og Oslo. Skiftet er led i en større rebranding med øget fokus på nordisk identitet, hvor Carlsberg viser sig at være gæsternes foretrukne øl. Fremover vil passagererne

Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Små og mellemstore fødevarevirksomheder kan søge om at deltage i PlanteVÆKST - et skræddersyet udviklingsforløb med adgang til ekspertise, testfaciliteter og professionelt netværk. Teknologisk Institut åbner døren for små og mellemstore fødevarevirksomheder, der ønsker at styrke deres position

Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

FoodserviceTop22. 05. 2025

Da tusindvis af københavnske skoleelever tirsdag satte sig til frokost, var det ikke bare dagens ret, de fik serveret – det var den allerførste, der er produceret i skolemadordningen EAT’s nye storkøkken. På menuen står der enten klassisk hønsekødssuppe med hvidløgsbrød eller pasta med

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

  • Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

    22.05.2025

  • Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

    22.05.2025

  • Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

    22.05.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    22.05.2025

  • Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

    22.05.2025

  • Foodexpo lancerer nyt messekoncept

    20.05.2025

  • Ny AI skal nudge til at spise grønnere

    20.05.2025

  • Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

    20.05.2025

  • Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

    20.05.2025

  • Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

    20.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik