• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

Foodservice20. 04. 2022 | Kasper Mundt-Nielsen

2022 bliver en god sæson for madmarkederne

Foodservice20. 04. 2022 By Kasper Mundt-Nielsen

Madmarkedet i Hillerød slog den 18. marts dørene op for sæson 2022. Det er knap et år siden, at markedet åbnede i maj 2021, og til trods for corona restriktioner med nedlukninger og begrænsninger, havde markedet i omegnen af 50.000 besøgende i deres første sæson.

Thomas Elong er adm. direktør og initiativtager til Hillerød Madmarked, og overbevist om, at streetfood og madmarked tendensen er kommet for at blive.

Med en flot start i 2021 har adm. direktør og initiativtager til Hillerød Madmarked positive forventninger til den kommende sæson. Målet er at fortsætte arbejdet med at holde en høj kvalitet, udbrede kendskabet til Hillerød Madmarked og sikre, at markedet lever op til målsætningen om at være det nye og hyggelige samlingssted for byens borgere og turister, der besøger Hillerød.

Streetfood og de uformelle spisesteder hitter stadigvæk blandt danskerne

Det første streetfood marked i Danmark så dagens lys tilbage i 2014 på Papirøen i København, og sidenhen er det gået stærkt med etableringen af madmarkeder og ikke blot i København og i de største byer Danmark. Flere og flere mindre byer har gennem de seneste år taget initiativ til at etablere deres eget madmarked. Thomas Elong adm. direktør og initiativtager til Hillerød Madmarked, er overbevist om, at streetfood og madmarked tendensen er kommet for at blive. Han udtaler:

– Lysten til at spise godt i uformelle rammer og tilmed kunne gå på opdagelse rent gastronomisk og smage retter fra hele verden, er det der bl.a. kendetegner et madmarked, og den tendens og lyst, er jeg overbevist om er kommet for at blive ikke bare i Danmark, men også i resten af verden. Man kan jo også med al tydelighed se på stigningen i antallet af nye madmarkeder, at interessen for denne type madoplevelse holder. Vores første år i Hillerød er gået rigtig godt og vi er ganske tilfredse med resultatet og med besøgstallet. Vi fornemmer helt klart, at byens borgere har taget Hillerød Madmarked til sig, og at vi har fået etableret os godt i deres bevidsthed. Vi kunne godt ønske os et højere antal ude fra kommende gæster i 2022, og det er jeg overbevist om, at vi nu med en hverdag uden restriktioner, nok skal opleve i sæson 2022.

Vejledning og sparring gjorde åbningen af Hillerød Madmarked mulig

Et madmarked åbner ikke af sig selv. Og det tog næsten 1 ½ år fra ideen til markedet i Hillerød opstod til man rent faktisk kunne åbne i foråret 2021. Ideen skulle forankres lokalt, kapital skulle rejses, lokaler findes og de rette folk til at håndtere hele projektet skulle på plads. De rådgivende kræfter bag etableringen af Hillerød Madmarked blev fundet hos partnerskabet TOC, et professionelt netværk bestående af 20 kompetente virksomhedsejere med speciale i alt fra kapitalsikring, indretning, markedsføring, drift, mv. Thomas Elong understreger, at uden samarbejdet med udvalgte partnere fra TOC og Hillerøds lokale virksomheder, ville man have haft svært ved at nå i mål med ambitionen om at åbne det nye marked i Hillerød. Han udtaler:

– Det kræver en lang række forskellige kompetencer at gøre drømmen om et madmarked til virkelighed, og jeg indså hurtigt at vi måtte finde de helt rette folk til at rådgive os på vejen. Vi var allerede fra idéfasen i dialog med Kim Nielsen, stifter af partnerskabet TOC, og derfor var det helt naturligt for os at gå videre med at samarbejde med de TOC- partnere, som havde de kompetencer, vi manglede. TOC hjalp os bl.a. med at rejse den nødvendige kapital på 4,5 millioner kroner og var også med til at etablere kontakten til Peter Jalsøe, som i dag er bestyrelsesformand i Hillerød Madmarkeds bestyrelse. Via Peter Jalsøe fik vi fat i de helt rette lokaler til madmarkedet.

– Jeg kan kun anbefale andre iværksættere og mindre startup virksomheder at gøre brug af uafhængig rådgivning. Et samarbejde med erfarne og uafhængige rådgivere giver den tryghed og ro, man har hårdt brug for i etableringsfasen af et større projekt. 

Læs mere om partnerskabet TOC: Nyt rådgivningsnetværk ser dagens lys

Skrevet i: Foodservice

Seneste nyt fra redaktionen

Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

Detailhandel og en grosFrugt og grønt27. 05. 2025

Nemlig.com offentliggør sit "garantiregnskab" for at vise, hvad det koster at stå bag kvaliteten og friskheden af varer solgt online. I en tid hvor danske forbrugere i stigende grad kræver gennemsigtighed og høj kvalitet, vælger Nemlig som en af de første dagligvareaktører åbent at dele tallene

150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

Foodservice27. 05. 2025

En af landets ældste og mest erfarne leverandører til professionelle køkkener, Oluf Brønnum & Co A/S, åbner 1. juli nyt showroom, kontor og Food Lab på Runetoften 15 i Aarhus – i det tidligere Ken Storkøkken-domicil. Virksomheden, der i 2024 kunne fejre sit 150-års jubilæum, får dermed sin

Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

AktueltDrikkevarer27. 05. 2025

Dansk vin er en voksende branche med stolte rødder og høj kvalitet. Nu bliver Foreningen Dansk Vin en del af SMVdanmark. SMVdanmark vokser med endnu en medlemsorganisation. Foreningen Dansk Vin (FDV) er den syvende organisation, der har meldt sig ind under SMVdanmarks faner det seneste år. FDV

Food&Drink på gaden med fokus på kød

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ27. 05. 2025

Seneste udgave af branchemagasinet Food&Drink er på gaden. I dette nummer har vi fokus på kød og er blandt andet på besøg hos Grambogård på Fyn. Vi har også lært om grønt charcuteri, været (næsten) i luften med Restaurant AOC og været hos en fantastisk producent af Pinot Noir i

Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

Brød og kagerDrikkevarerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 05. 2025

I år kan festivalgæsterne på Roskilde Festival glæde sig til en helt unik øloplevelse, der ikke kun slukker tørsten, men også bidrager til bæredygtighed. Husbryggeriet Jacobsen lancerer en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild

Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

Drikkevarer22. 05. 2025

Nu kan vinentusiaster modtage vinanbefalinger fra Danmarks dygtigste sommelierer og samtidigt støtte lokale vinhandlere. Initiativet er blevet taget så godt imod, at vinplatformen Bottle Hero nu gør klar til at gå internationalt med frisk kapital i ryggen.  Nu kan man få vinoplevelsen fra

Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

Forskning og uddannelseMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Når tusindvis af unge, undervisere, virksomheder og organisationer samles til Green Innovation Week i Skive den 25. september, bliver det med bæredygtighed på både programmet og menuen. I år er det nemlig elever fra tre fødevareuddannelser – Nordic Food College, FGU Skolen Skive og Aarhus Tech – der

Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

AktueltDrikkevarerFoodservice22. 05. 2025

Go Nordic Cruiseline, selskabet bag Oslobåden, skifter fra Heineken til Carlsberg som ny ølleverandør på ruten mellem København og Oslo. Skiftet er led i en større rebranding med øget fokus på nordisk identitet, hvor Carlsberg viser sig at være gæsternes foretrukne øl. Fremover vil passagererne

Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Små og mellemstore fødevarevirksomheder kan søge om at deltage i PlanteVÆKST - et skræddersyet udviklingsforløb med adgang til ekspertise, testfaciliteter og professionelt netværk. Teknologisk Institut åbner døren for små og mellemstore fødevarevirksomheder, der ønsker at styrke deres position

Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

FoodserviceTop22. 05. 2025

Da tusindvis af københavnske skoleelever tirsdag satte sig til frokost, var det ikke bare dagens ret, de fik serveret – det var den allerførste, der er produceret i skolemadordningen EAT’s nye storkøkken. På menuen står der enten klassisk hønsekødssuppe med hvidløgsbrød eller pasta med

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch på IFFA 2025: Vacuum Diagnostics til intelligente vakuumløsninger til kødforarbejdning

  • DENIOS ApS

    3 sikkerhedsfunktioner, du skal kigge efter på dit opsamlingskar

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

  • Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

    22.05.2025

  • Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

    22.05.2025

  • Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

    22.05.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    22.05.2025

  • Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

    22.05.2025

  • Foodexpo lancerer nyt messekoncept

    20.05.2025

  • Ny AI skal nudge til at spise grønnere

    20.05.2025

  • Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

    20.05.2025

  • Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

    20.05.2025

  • Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

    20.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik