Madmarkedet i Hillerød slog den 18. marts dørene op for sæson 2022. Det er knap et år siden, at markedet åbnede i maj 2021, og til trods for corona restriktioner med nedlukninger og begrænsninger, havde markedet i omegnen af 50.000 besøgende i deres første sæson.

Med en flot start i 2021 har adm. direktør og initiativtager til Hillerød Madmarked positive forventninger til den kommende sæson. Målet er at fortsætte arbejdet med at holde en høj kvalitet, udbrede kendskabet til Hillerød Madmarked og sikre, at markedet lever op til målsætningen om at være det nye og hyggelige samlingssted for byens borgere og turister, der besøger Hillerød.
Streetfood og de uformelle spisesteder hitter stadigvæk blandt danskerne
Det første streetfood marked i Danmark så dagens lys tilbage i 2014 på Papirøen i København, og sidenhen er det gået stærkt med etableringen af madmarkeder og ikke blot i København og i de største byer Danmark. Flere og flere mindre byer har gennem de seneste år taget initiativ til at etablere deres eget madmarked. Thomas Elong adm. direktør og initiativtager til Hillerød Madmarked, er overbevist om, at streetfood og madmarked tendensen er kommet for at blive. Han udtaler:
– Lysten til at spise godt i uformelle rammer og tilmed kunne gå på opdagelse rent gastronomisk og smage retter fra hele verden, er det der bl.a. kendetegner et madmarked, og den tendens og lyst, er jeg overbevist om er kommet for at blive ikke bare i Danmark, men også i resten af verden. Man kan jo også med al tydelighed se på stigningen i antallet af nye madmarkeder, at interessen for denne type madoplevelse holder. Vores første år i Hillerød er gået rigtig godt og vi er ganske tilfredse med resultatet og med besøgstallet. Vi fornemmer helt klart, at byens borgere har taget Hillerød Madmarked til sig, og at vi har fået etableret os godt i deres bevidsthed. Vi kunne godt ønske os et højere antal ude fra kommende gæster i 2022, og det er jeg overbevist om, at vi nu med en hverdag uden restriktioner, nok skal opleve i sæson 2022.
Vejledning og sparring gjorde åbningen af Hillerød Madmarked mulig
Et madmarked åbner ikke af sig selv. Og det tog næsten 1 ½ år fra ideen til markedet i Hillerød opstod til man rent faktisk kunne åbne i foråret 2021. Ideen skulle forankres lokalt, kapital skulle rejses, lokaler findes og de rette folk til at håndtere hele projektet skulle på plads. De rådgivende kræfter bag etableringen af Hillerød Madmarked blev fundet hos partnerskabet TOC, et professionelt netværk bestående af 20 kompetente virksomhedsejere med speciale i alt fra kapitalsikring, indretning, markedsføring, drift, mv. Thomas Elong understreger, at uden samarbejdet med udvalgte partnere fra TOC og Hillerøds lokale virksomheder, ville man have haft svært ved at nå i mål med ambitionen om at åbne det nye marked i Hillerød. Han udtaler:
– Det kræver en lang række forskellige kompetencer at gøre drømmen om et madmarked til virkelighed, og jeg indså hurtigt at vi måtte finde de helt rette folk til at rådgive os på vejen. Vi var allerede fra idéfasen i dialog med Kim Nielsen, stifter af partnerskabet TOC, og derfor var det helt naturligt for os at gå videre med at samarbejde med de TOC- partnere, som havde de kompetencer, vi manglede. TOC hjalp os bl.a. med at rejse den nødvendige kapital på 4,5 millioner kroner og var også med til at etablere kontakten til Peter Jalsøe, som i dag er bestyrelsesformand i Hillerød Madmarkeds bestyrelse. Via Peter Jalsøe fik vi fat i de helt rette lokaler til madmarkedet.
– Jeg kan kun anbefale andre iværksættere og mindre startup virksomheder at gøre brug af uafhængig rådgivning. Et samarbejde med erfarne og uafhængige rådgivere giver den tryghed og ro, man har hårdt brug for i etableringsfasen af et større projekt.
Læs mere om partnerskabet TOC: Nyt rådgivningsnetværk ser dagens lys