• Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Certificering
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Emballage
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Link til Klimateknologi

MejeriMesser og konferencerTop12. 11. 2018 | Kasper Mundt-Nielsen

Bidrag til ostens fremtid

MejeriMesser og konferencerTop12. 11. 2018 By Kasper Mundt-Nielsen

28 danske osterier havde medbragt intet mindre end 136 forskellige oste til ostefesten ved Torvehallerne. Foto: Ost & ko / Jesper Rais.

Det danske osteunivers er spændende som aldrig før. Men samtidig balancerer ostebranchen på en knivsæg. En velsmagende og miljøfokuseret men økonomisk udfordret knivsæg, hvor der ikke skal meget til for at tippe vægtskålen.

I weekenden rundede ostekampagnen Ost & ko året af, med et ostebrag af kaliber. Toppen af ostepoppen var samlet ved Torvehallerne, for at fremvise deres pragtprodukter, for et ostehungrende publikum. Teltet var hele dagen stuvende fuld af 28 stolte og dygtige osteproducenter, der havde medbragt noget af det mest velsmagende ost Danmark har at byde på og 850 gæster, der gladelig kastede over de mange danske oste, der rangerede fra friskost med julekrydderier til råmælksost – og der var næppe nogen der gik sultne hjem fra årets største ostefest.

Bæredygtig økonomi ligger bund for et bæredygtigt produkt
Lysten og interessen for exceptionel dansk ost er der tydeligvis, men når man går osteproducenterne på osteklingen, så kan de godt være udfordrede, når det kommer til at hive pengene hjem for de gode produkter. I løbet af den daglange ostefestival, blev der på et panel talt netop om udfordringerne ved at lave fremragende ost og samtidig få virksomheden til at løbe rundt. Madkommunikatør Marie Sainabou Jeng havde inviteret den idérige, kommende ostemager og nuværende mejeriingeniørstuderende Marie Linea Østergaard og direktør i Ostebørsen Birgitte Kastrup ind til en snak om en bæredygtig ostebranche. For unge Marie Linea Østergaard er ambitionerne store, men er samtidig klar over, at økonomien skal være mindst lige så bæredygtig som selve produktet. Ifølge hende laves den bedste ost på råmælkskulturer, som hun påpeger, er de danske mejeriers svar på vinens terroir og som kan sammenlignes med bagernes surdej. Derudover drømmer hun om eget landbrug, med fritgående køer, der skal leve af græs de går på, i et holistisk landbrug.
– At holde køerne på græs er måske den billigste måde at holde køer på. Jeg tænker meget i et holistisk landbrug, hvor man flytter besætningen hver dag, så de går på et frisk område græs og de ikke spiser græsset helt ned, samtidig med, at de gøder deres eget område. Det giver en hurtigere genvækst af græsset og rødderne sætter sig dybere, fortæller Marie Linea Østergaard.

Idyl med udfordringer
I Danmark kan det dog vise sig at have sine udfordringer, at holde køer udelukkende på græs. Birgitte Kastrup fra Ostebørsen fortæller, at de holder deres køer på græs, men i 2017 endte dyrene med vand til knæerne og i 2018 var man nødt til at køle dyrene ned på grund af intens varme. Der kan man argumentere for, at dyrene vil have glæde ved muligheden for at gå indenfor, hvilket Ostebørsen da også tillod sig, på trods af protester fra enkelte instanser.
– Vi fik kritik for at flytte dyrene ind, men vi mener det var for dyrenes bedste. Det er vi helt ærlige omkring, forklarer Birte Kastrup.
Det bevidner, at selv de bedste bæredygtige og dyrevelfærdsmæssige intentioner kan blive udfordret af noget så simpelt som vejret og den usikkerhed er man nødt til at tage forbehold for – det koster også penge.

Der skal være mening med galskaben
Landbrug og mejeri skal hænge sammen, men det skal priserne på mælk og ost også, og her kan Birgitte Kastrup bidrage med stor indsigt. Ostebørsen flyttede til Vemmelev, hvor de kunne samle gårdbutik, mejeri og grossistvirksomhed under samme tag, for at komme helt tæt på nogle af landets bedste græsmarker, der skulle bidrage til mælk af en helt speciel kaliber, der både ligger til bund for deres mælk, som de primært sælger til højskoler og efterskoler, og deres græsmælksoste. På Ostebørsen tænker man bæredygtighed helt ned i jordbunden og har fået skabt nogle exceptionelle produkter, men har også mødt et marked, som måske ikke var så parat til at betale for specielprodukter, som de danske forbrugere ellers synes så interesserede i.
– Vi har fra starten gerne ville lave specialprodukter, men det viste sig, at det var sværere at afsætte end vi forventede, fortæller Birgitte Kastrup. De havde en forventning om at kunne sælge deres produkter til toppen af det danske marked, men har set sig nødsaget til at gå bredere ud til den almene forbruger, for at få afsat deres græsmælksoste.
Dyrehold, foder (uanfægtet, at hovedparten er naturligt forekommende græs), lokaler og produktionen i mejeriet er dyrt. Jo bedre råvarer man ønsker, jo højere er prisen. Jo bedre mælk, des højere pris pr. liter. Jo bedre slutprodukt man ønsker, jo mere arbejde skal der ligges i behandling, affinage og modning. Det er dyrt at lave god ost, og det skal vi som forbrugere være klar over og klar til at betale for.

Betal for et godt håndværk
De danske forbrugere har optimale forhold, når de skal ud og vælge ost, uanset om det er i privat eller virksomhedsøjenmed. Der er oste i alle afskygninger, fra de helt billige processerede oste til terroiroste som Marie Linea Østergaard ønsker at lave og som Birgitte Kastrup og Ostebørsen netop laver. For at det fortsat er muligt at nyde de gode oste, må vi som forbrugere stemme med vores pung og være bedre til at sætte penge i specialprodukterne, mener Birgitte Kastrup.
– Ostebranchen balancerer på en knivsæg. Vi må spise lidt mindre, men bedre. Køb et mindre, men bedre stykke ost og brug jeres ostehandler – de ved hvad der er godt, siger Birgitte Kastrup.
Både Marie Linea Østergaard og Birgitte Kastrups bøn til os forbrugere er altså: Hvis vi virkelig gerne vil have de bæredygtige produkter, som smager godt, så skal vi også støtte producenterne. Vi skal være nysgerrige og udvise interesse for mejerierne og deres arbejde. Vi skal sætte os ind i hvordan produkterne bliver lavet og vi skal støtte og tage ansvar, ved at betale det, produkterne er værd.

Du kan læse mere om Ostebørsen og deres terroiroste i Food&Drink nr. 8 2017

Skrevet i: Mejeri, Messer og konferencer, Top

Seneste nyt fra redaktionen

Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

Detailhandel og en grosFrugt og grønt27. 05. 2025

Nemlig.com offentliggør sit "garantiregnskab" for at vise, hvad det koster at stå bag kvaliteten og friskheden af varer solgt online. I en tid hvor danske forbrugere i stigende grad kræver gennemsigtighed og høj kvalitet, vælger Nemlig som en af de første dagligvareaktører åbent at dele tallene

150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

Foodservice27. 05. 2025

En af landets ældste og mest erfarne leverandører til professionelle køkkener, Oluf Brønnum & Co A/S, åbner 1. juli nyt showroom, kontor og Food Lab på Runetoften 15 i Aarhus – i det tidligere Ken Storkøkken-domicil. Virksomheden, der i 2024 kunne fejre sit 150-års jubilæum, får dermed sin

Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

AktueltDrikkevarer27. 05. 2025

Dansk vin er en voksende branche med stolte rødder og høj kvalitet. Nu bliver Foreningen Dansk Vin en del af SMVdanmark. SMVdanmark vokser med endnu en medlemsorganisation. Foreningen Dansk Vin (FDV) er den syvende organisation, der har meldt sig ind under SMVdanmarks faner det seneste år. FDV

Food&Drink på gaden med fokus på kød

AktueltFoodserviceKød, fisk og fjerkræ27. 05. 2025

Seneste udgave af branchemagasinet Food&Drink er på gaden. I dette nummer har vi fokus på kød og er blandt andet på besøg hos Grambogård på Fyn. Vi har også lært om grønt charcuteri, været (næsten) i luften med Restaurant AOC og været hos en fantastisk producent af Pinot Noir i

Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

Brød og kagerDrikkevarerMiljø og sundhedTopØkologi og bæredygtighed27. 05. 2025

I år kan festivalgæsterne på Roskilde Festival glæde sig til en helt unik øloplevelse, der ikke kun slukker tørsten, men også bidrager til bæredygtighed. Husbryggeriet Jacobsen lancerer en specialbryg, der er skabt af juicerester og økologiske boller – et innovativt skridt mod at minimere madspild

Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

Drikkevarer22. 05. 2025

Nu kan vinentusiaster modtage vinanbefalinger fra Danmarks dygtigste sommelierer og samtidigt støtte lokale vinhandlere. Initiativet er blevet taget så godt imod, at vinplatformen Bottle Hero nu gør klar til at gå internationalt med frisk kapital i ryggen.  Nu kan man få vinoplevelsen fra

Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

Forskning og uddannelseMesser og konferencerMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Når tusindvis af unge, undervisere, virksomheder og organisationer samles til Green Innovation Week i Skive den 25. september, bliver det med bæredygtighed på både programmet og menuen. I år er det nemlig elever fra tre fødevareuddannelser – Nordic Food College, FGU Skolen Skive og Aarhus Tech – der

Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

AktueltDrikkevarerFoodservice22. 05. 2025

Go Nordic Cruiseline, selskabet bag Oslobåden, skifter fra Heineken til Carlsberg som ny ølleverandør på ruten mellem København og Oslo. Skiftet er led i en større rebranding med øget fokus på nordisk identitet, hvor Carlsberg viser sig at være gæsternes foretrukne øl. Fremover vil passagererne

Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

AktueltFrugt og grøntFødevareproduktionMiljø og sundhedØkologi og bæredygtighed22. 05. 2025

Små og mellemstore fødevarevirksomheder kan søge om at deltage i PlanteVÆKST - et skræddersyet udviklingsforløb med adgang til ekspertise, testfaciliteter og professionelt netværk. Teknologisk Institut åbner døren for små og mellemstore fødevarevirksomheder, der ønsker at styrke deres position

Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

FoodserviceTop22. 05. 2025

Da tusindvis af københavnske skoleelever tirsdag satte sig til frokost, var det ikke bare dagens ret, de fik serveret – det var den allerførste, der er produceret i skolemadordningen EAT’s nye storkøkken. På menuen står der enten klassisk hønsekødssuppe med hvidløgsbrød eller pasta med

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • DENIOS ApS

    Sådan vælger du det rigtige opbevaringsskab til farlige stoffer

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch Group præsenterer innovative vakuumløsninger på Battery Show Europe 2025 i Stuttgart

  • DENIOS ApS

    Sådan transporterer du lithiumbatterier sikkert

  • Dagrofa Foodservice A/S

    Deltag i masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

  • DENIOS ApS

    Her er den oversete vej til et sundere arbejdsmiljø

  • Busch Vakuumteknik A/S

    centrotherm clean solutions bliver til Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Pfeiffer Vacuum+Fab Solutions lancerer den nye HiCube Neo RGA

  • DENIOS ApS

    Ved du, hvornår det er tid til at vedligeholde, udskifte eller flytte dit opsamlingskar?

  • Spirax Sarco Danmark

    Blog: Damp er naturlig teknologi

  • Nemco Machinery A/S

    Nemco har nyt med hjem fra Europas største fødevaremesse

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti

    27.05.2025

  • 150-årig familievirksomhed rykker til Aarhus: Oluf Brønnum & Co A/S åbner nyt domicil på Runetoften

    27.05.2025

  • Dansk vinproduktion træder ind i SMVdanmark

    27.05.2025

  • Food&Drink på gaden med fokus på kød

    27.05.2025

  • Premiere på Roskilde Festical: Ny øl brygget på juicerester og øko-boller

    27.05.2025

  • Topsommelierer fra Michelin-restauranter anbefaler vine fra lokale vinhandlere på dansk vinplatform

    22.05.2025

  • Green Innovation Week: Gråærter og rapskage på menuen: Unge madhåndværkere former fremtidens køkken

    22.05.2025

  • Gæsterne foretrækker Carlsberg: Oslobåden får ny ølleverandør

    22.05.2025

  • Få del i millionpulje til udvikling af plantebaserede fødevarer

    22.05.2025

  • Skoleelever fik første måltid fra nyt kæmpekøkken

    22.05.2025

  • Foodexpo lancerer nyt messekoncept

    20.05.2025

  • Ny AI skal nudge til at spise grønnere

    20.05.2025

  • Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet

    20.05.2025

  • Madens Folkemøde trak 35.000 mennesker til Nykøbing Falster

    20.05.2025

  • Christian Wellendorf er Danmarks næste Bocuse D´Or kandidat

    20.05.2025

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 2 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 2 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik