Stor corona-fremgang hos Slagter Norlyk med ny pakkemaskine

Slagter Norlyk fik installeret en ny traysealer til topforsegling af bakker blot nogle få dage, før coronanedlukningen ramte Danmark i marts. I dag kan fødevarevirksomheden i Grindsted glæde sig over, at Nemco nåede at igangsætte den nye traysealer fra Sealpac, inden coronakrisen for alvor brød løs. Slagter Norlyk har nemlig haft en fremgang i omsætningen på 20-25 procent siden marts. Og det er langtfra sikkert, at Slagter Norlyk havde kunnet levere alle de efterspurgte produkter til tiden, hvis Nemco ikke havde hjulpet virksomheden med levering og installation af den nye traysealer.

– Vi har haft travlt, mens der har været coronapandemi. Vi har tydeligt kunnet mærke, at folk har været hjemme, og at de har købt flere af vores produkter i supermarkederne. Så vi har stadig de 41 medarbejdere, som vi også havde, før krisen brød ud, siger Ulla Holst Møller, der er indehaver af Slagter Norlyk sammen med sin mand Lars Møller.

Maskine leveret hurtigt

I begyndelsen af 2020 tumlede Slagter Norlyk med store problemer med deres daværende maskine til topforsegling. Maskinen var ustabil, og der var mange produktionsstop.

– Den manglende stabilitet var problematisk, for vi havde kun den ene pakkemaskine. Vi gik i dialog med René Dammand fra Nemco. Han anbefalede en Sealpac-traysealer, og vi fik ham til at spørge Sealpac, hvor hurtigt de kunne levere en sådan maskine. Det kunne Sealpac på meget kort tid, og Nemco installerede maskinen effektivt og kompetent. Det lykkedes så hurtigt, at vores kunder ikke opdagede det. Ikke en eneste pakke med hakket kød blev ikke leveret til tiden, fortæller Lars Møller.

Nemco var hos Slagter Norlyk de første 14 dage med den nye traysealer og hjalp til med at køre maskinen ind og bistå med nye emballageløsninger.

– Vi har hele vejen igennem fået en god og kompetent service hos Nemco. De ved præcis, hvad deres maskiner kan, og de har hjulpet os, når vi har haft brug for det. I dag kører vi 52 bakker i minuttet, hvor vi kørte 15 bakker i minuttet på den gamle maskine, siger Lars Møller.

Dertil kommer ifølge Ulla Holst Møller, at Sealpac-traysealeren er stabil. Dermed undgår Slagter Norlyk nu situationer, hvor tre mand i produktionen ikke kan komme videre, samtidig med at der står en chauffør og venter forgæves på færdige produkter.

Gammeldags slagterkvalitet

Slagter Norlyk startede i 1959 som en traditionel slagterbutik i Sønder Omme. Siden har Slagter Norlyk udviklet sig til en moderne fødevarevirksomhed, hvis produkter primært sælges af supermarkedskæderne Lidl, Netto, Aldi og ABC Lavpris. Sidstnævnte bruger Slagter Norlyk som slagter for alle kædens 14 butikker. Til de øvrige kæder leverer Slagter Norlyk først og fremmest spotvarer, men Grindsted-virksomheden har netop indgået en aftale med Aldi om fast levering af kalkuninderfilet og kalkun cordon bleu. Og til Lidl er Slagter Norlyk ved at udvikle en gourmet-spegepølse i samarbejde med Michelin-kokken Wassim Hallal.

– Vi leverer gammeldags slagterkvalitet. Det er Lars og mig, der udvikler produkterne. Vi er med i alle led af produktionen. Vi går selv ud og smager til. Vi træder til, hvis der mangler en hjælpende hånd et sted i virksomheden. Rent maskinmæssigt kan Slagter Norlyk det samme som Skare og Danish Crown, men bare i meget mindre målestok. Det betyder så også, at vi tager imod relativt små ordrer, siger Ulla Holst Møller.

95 procent af kødet i Slagter Norlyks produkter er dansk. Virksomheden er økologicertificeret efter ISO 22.000-standarden og går efter at blive IFS-certificeret i år.

– Vi er meget opmærksomme på, hvad vores kunder efterspørger. Hvis en kunde får et nyt behov, så er vi gode til at omstille produktionen med det samme. Det er vores særkende, siger Lars Møller.