Disse pølser er grillsæsonens hits

Sommerferien er den absolutte højsæson for grillmiddage, og selv om danskerne griller alt fra spidskål til spareribs, er grillpølsen det sikreste hit. Men hvad er 2023-sæsonens store trend på grillpølsefronten? To eksperter siger samstemmende, at forbrugerne går efter kvalitet i år.

– Vi har i år set en forstærket interesse for pølser af høj kvalitet. Forbrugerne går efter smag af nordiske urter og i særdeleshed et højt kødindhold. Interessen for pølser af høj kvalitet spænder over hele kundesegmentet. Alene inden for varianten nordisk grillpølse har vi udviklet over 10 opskriftsvarianter med højt kødindhold og ud fra kundernes smagsønsker, siger Christian Vollstedt fra firmaet Vollstedt Consulting, der beskæftiger sig med innovativ produktudvikling.

Ifølge Christian Vollstedt vil det nordiske køkken i år i det hele taget brede sig til grillpølserne.

– For nogle år siden havde vi succes med pølser med asiatiske krydderier, men nu er trenden, at det nordiske køkken vinder indpas. Vi oplever, at forbrugerne foretrækker, at pølsen smager af noget, som de kan identificere sig med. Det kan være ramsløg, som de kender fra ture i skoven. Og det kan være purløg, rødløg og persille, som de måske har i deres køkkenhave. Folk går efter det lokale islæt, og vi er derfor også på vej med en nordisk pølse med dansk cheddarost, siger Christian Vollstedt.

Lars Olsgaard, CEO hos Nemco, der er førende nordisk leverandør af udstyr og rådgivning til fødevareindustrien, ser det samme billede som Christian Vollstedt.

– Forbrugerne bevæger sig i retning af bedre kvalitet, lækrere fødevarer og bedre spiseoplevelser. Heldigvis har vi i Norden en mangfoldighed af kvalitetsprodukter, som drives af gode pølsemagere, bl.a. fra traditionens højborg i Sønderjylland. Og vi ser med stor glæde, at de små og mellemstore pølsemagere har fintunet deres produktion, siger Lars Olsgaard.

Det er ifølge Lars Olsgaard vigtigt for Nemco at kunne bidrage til, at pølsemagerierne får kvalitetsudstyr og rådgivning, så de fortsat kan give forbrugerne gode spiseoplevelser.

– Derfor løfter vi os yderligere til et nyt serviceniveau med rådgivning, inspiration og kvalitetsudstyr, heriblandt VEMAG pølsestoppere, og vi har løsninger til produktion af alle typer pølser, uanset om det er gourmetpølser, brunchpølser, sommergriller eller ”grills med frakke”, siger Lars Olsgaard.

Ifølge undersøgelsen ”Markedsanalyse af danskernes grillvaner” fra Landbrug & Fødevarer er pølser en klar nr. 1 på grillen i Danmark. 73 procent af de adspurgte i undersøgelsen har grillet pølser af grisekød inden for de seneste 12 måneder. 26 procent har grillet pølser af oksekød.

– Det vigtigste i år er, at pølsen har et godt indhold af kød, siger Christian Vollstedt og tilføjer:

– Hvis der er noget, som det vil gå dårligere for, så er det den klassiske frankfurterpølse. Den får det svært i konkurrencen med den nordiske pølse med 90 procent kød eller den lokale kvalitetspølse med nordiske krydderurter.