Den danske vækstvirksomhed, RETAP, har landet en stor millionordre til den amerikanske butikskæde Target, som har over 2.000 butikker. Amerikanerne får forskellige varianter af RETAPs prisvindende design-drikkeflasker, der skåner naturen for plastic.
Undgå at drikke vand af plasticflasker og skån derved vores verdenshave for plasticaffald. Det var visionen bag opstarten af RETAP, der blev grundlagt i 2009.
– Vi har fået en millionordre til Target, og det er et gennembrud for os på det amerikanske marked, som rummer så mange muligheder. Vores produkt kommer ud i over 2000 amerikanske butikker, og ordren bekræfter os i, at der er et meget stort potentiale i vores produkter. Vi ser bl.a., at millioner af amerikanere og unge verden over i dag har en vandflaske på sig, siger adm. direktør Niels Hasselholm.
Han forventer en endnu større efterspørgsel både herhjemme og internationalt:
– Vores mål er at udbrede vores genbrugelige drikkeflasker globalt og dermed bidrage til at gavne miljøet både lokalt og globalt. Vi tror på, at mange små skridt i den rigtige retning gør en stor forskel for miljøet på den lidt længere bane.
Co-founder Lars Brøndum Petersen, fortæller at man under klimamødet i København i 2009 indså den negative indvirkning, som vand i plasticflasker har på vores miljø.
– Vi følte, at der måtte gøres noget og besluttede at designe en genbrugelig flaske i glas – specielt til vand fra vandhanen. Et år og mange designs senere lancerede vi Retap flasken, som er blevet et hit, fordi flasken både er brudsikker og let. I dag sælger vi RETAP-produkter i mere end 55 lande over hele verden.
RETAP flasken har vundet flere designpriser, bl.a. den meget anerkendte Reddot Design Award. Senest har virksomheden introduceret RETAP Infuse, som er en serie af naturlige smage, som man kan tilsætte vand.