Et nyt initiativ skaber et innovationsmødested for fødevareproducenter og deres leverandører. Navnet er Food Processing for the Future og her præsenteres løsninger til branchens udfordringer.
– Fødevarebranchens globale udfordringer med blandt andet et behov for grønnere og smartere løsninger er udfordringer, men også muligheder – muligheder vi som branche må udnytte. Samarbejde mellem fødevareproducenter og leverandører af fødevareteknologi, ingredienser, software og råvarer – er nødvendigt for at sikre branchens fortsatte innovation og udvikling af konkurrencedygtige løsninger på et globalt plan.
Sådan lyder det fra Niels Osterland, præsident for Mejeriteknisk Selskab, som sammen med Danish Food Cluster og Danish Export Association – Food Tech /Fish Tech er gået sammen i et helt nyt samarbejde på tværs af fødevaresektorerne. Sammen har de skabt en ny konference, som samler fødevareleverandører og -producenter med et formål om at inspirere hinanden og finde løsninger på branchens udfordringer – løsninger der bevæger sig indenfor emner som kloge maskiner, grøn emballage og proteiner samt affald der skaber værdi.
Konferencen skaber nogle nye kontaktflader, hvilket er et godt udgangspunkt for nytænkning ifølge formand for Danish Food Cluster og Vice President i Chr. Hansen, Esben Laulund:
– Det er ofte i berøringsfladerne mellem to områder, at der er basis for at nye innovationer kan ske. Og vi ser et stort potentiale i rummet mellem leverandører og producenter indenfor fødevarebranchen, som kan udnyttes bedre.
Bæredygtig emballage, smart rengøring, intelligent procesudstyr, fra spild til værdi og alternativer proteiner. Det er de emner, som danner rammen om konferencen.
Konferencen har et særligt setup, fordi den sætter fødevareproducenterne overfor leverandørerne, som skal præsentere deres konkrete løsning. Og efter hver præsentation følger en åben seance, hvor fødevareproducenterne har mulighed for at spørge ind til løsningen, samt sessioner hvor leverandørerne er til rådighed med 1-1 for producenterne på deres stande.
Og løsningerne – der er 21 af slagsen, som præsenteres den 16. januar af nogle af branchens førende leverandører.
Udover præsentationerne vil dagen også byde på en spændende keynote session fra Klaus Grunert, professor og direktør for MAPP – center for forskning i forbrugeradfærd i fødevareindustrien, under Aarhus Universitet.
Konferencen afholdes den 16. januar på Hotel Milling i Middelfart.