Der er et stort potentiale for salg af dansk økologi til foodservice-markedet i Tyskland. Derfor er syv danske virksomheder sammen med Landbrug & Fødevarer lige nu på eksportfremstød i Berlin.
I dag er den økologiske andel af foodservice-markedet (dvs. cafeer, restauranter og storkøkkener, red.) i Tyskland på blot 0,5 pct., hvilket svarer til ca. 350 millioner euro. Det viser tal fra det tyske Miljø- og Landbrugsministerium for Nordrhein-Westfalen.
Sammenlignet med Danmark er det en relativ lille andel, og Landbrug & Fødevarer ser et stort potentiale for at øge andelen. Derfor er erhvervsorganisationen sammen med syv danske virksomheder taget til Berlin for at fremme kendskabet til dansk økologi på foodservice-markedet.
Mette Jasper Gammicchia, der er afdelingsleder hos afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, ser et rigtig stort potentiale for at eksportere mere dansk økologi til det tyske foodservice-marked.
– Hvis den begrænsede markedsandel, de har i dag, nærmer sig øko-andelen i tysk detail, taler vi om op til 3,6 milliarder euro.
Tyskland ser mod Danmark
Danmark har med stor succes indført økologi i offentlige kantiner, og det vil tyskerne meget gerne kopiere. Den berlinske delstatsregering ønsker at gå forrest som økologisk forbillede i Tyskland og har i koalitionsaftalen skrevet, at man vil have økologisk mad i offentlige kantiner a la den danske model. Det betyder, at op mod flere hundrede offentlige køkkener og kantiner alene i Berlin i de kommende år vil have fokus på økologi. Også andre delstater i Tyskland har fokus på emnet, og alle steder skeles der til Danmark.
I Berlin mødes de syv danske virksomheder med tyske storkøkkener og grossister. Der bliver i løbet af dagen blandt andet holdt inspirationsoplæg fra både danske og tyske storkøkkener, der med succes har omlagt til økologi.
Kim Glintborg, der er Frilands repræsentant i Tyskland, fortæller, at Friland sidste år introducerede en række nye produkter, der er målrettet foodservice- og cateringsegmentet i Europa.
– Vi forventer at skabe nye kontakter til grossister og forhandlere på det tyske foodservice-marked indenfor økologi, og det er oplagt for os at deltage på en dag, hvor hele kæden mødes.
Mange forskellige aftagere
Det tyske foodservice-marked spænder vidt fra små cafeer, dyre restauranter, over virksomheds- og studenterkantiner, til hospitals- og daginstitutionskøkkener.
Tanja Asmussen, der er eksportrådgiver hos den danske ambassade i Tyskland, oplever en stigende interesse for den danske model.
– Også når det gælder omlægning til økologi i offentlige køkkener. Det giver gode eksportmuligheder for danske virksomheder.
De syv deltagende, danske virksomheder har alt fra økologisk kød, brød, grøntsager, ingefær-shots og sodavand med til Berlin. De er Atria Danmark, Bangs, Danish BiOrganic, Friland, Gasa, Kohberg og Nørrebrew.
Fakta om tysk foodservice:
Foodservice-markedet i Tyskland udgør i dag ca. 73 milliarder euro, men den økologiske omsætning vurderes kun til at være et sted mellem 350-800 millioner euro selvom 2.400 til 2.800 tyske foodservice-virksomheder har øko-certificering, oplyser det tyske Miljø- og Landbrugsministerium for Nordrhein-Westfalen.