Hul i detailmonopolet på det svenske spiritusmarked åbner store muligheder for vinbranchen herhjemme. En af landets største vinimportører har succes med detail- og engrossalg på den anden side af Øresund.
Mange danskere har gennem årene kigget mod Sverige og Systembolaget og tænkt: Godt, det ikke er os. Men den svenske stats monopolvirksomhed kan rent faktisk være med til at åbne en helt ny niche for de største danske vinhandlere og -distributører. Udenlandske webbutikker har en stor konkurrencefordel i forhold til de svenske konkurrenter, der tilpasser deres sortiment og forretning til Systembolagets udvalg. Svenske forbrugere kan nemlig på grund af EU-lovgivning købe vin hos webshops inden for EU, men uden for Sverige, og det har åbnet en dør for danske vinfirmaer, der i stigende grad sælger varer til den almindelige svenske forbruger, fordi vort broderfolk på den måde undgår Systembolagets begrænsninger. Det er dog et krav, at virksomheden er etableret og registreret i Sverige, så der kan afregnes moms og afgifter til den svenske stat.
Stigende efterspørgsel efter vin på nettet
En af de danske virksomheder, der har etableret sig på det store svenske marked, er Østjysk Vinforsyning, der har oprettet et datterselskab i Sverige, ligesom man i København har etableret og udbygget en detailforretning som forpost for interesserede svenske turister. På den måde kan svenske detailkunder smage udvalget i København og få deres vin bragt til hjemadressen.
– Selvom det stadig er de færreste svenskere, der køber vin på nettet, stiger efterspørgslen alligevel mærkbart. Det er nemt at få bragt vinen hjem, og du kan købe den, når det skal være. Man er ikke afhængig af måske at skulle køre langt til en forretning, men kan købe ind i ro og mag, når man har tid til det. Præcis som mange danskere gør i dag, fortæller Peter Schaltz, der er direktør hos vinimportøren.
Mere end en webshop
Men forretningsmulighederne for danske vinfirmaer slutter ikke ved salg til private via webshop. Lige så interessant er det faktisk for Østjysk Vinforsyning og kollegaerne, at de kan konkurrere med – og mange gange udkonkurrere – de svenske kollegaer på det liberaliserede professionelle marked.
– Restauratører og andre professionelle kunder kan frit købe vin hos forhandlere i Sverige og andre lande, men da næsten hele vin- og spiritusmarkedet tager udgangspunkt i Systembolaget, er udvalget hos svenske leverandører tæt på det samme som dér. På grund af statsvirksomhedens dominans er svenske vinhandleres bredde og dybde i deres sortiment mindre end hos en dansk vinimportør , og deres logistiske apparater er ikke udbygget i samme grad, siger Peter Schaltz.
– Barer, cafeer, restauranter og hoteller i Sverige kan derfor få et meget større udvalg samt mere effektiv service ved at samarbejde med en dansk leverandør, påpeger han.