Transportministeren vil ikke tillade, at ærtehøstmaskiner kører på de danske veje i forbindelse med den kommende ærtehøst. Den manglende tilladelse til kørsel med ærtehøstere kan betyde tab af arbejdspladser på Falster og tab af konkurrenceevne.
Ardo A/S er eneste tilbageværende producent af danske ærter til dybfrost. I år skal der høstes 2.275 Ha økologiske og konventionelle ærter til de danske forbrugere. Sammen med Dybfrostærter AmbA har Ardo kæmpet hårdt for at retfærdiggøre og opretholde produktion af dybfrosne ærter i Danmark.
Forbuddet mod kørsel med ærtehøstmaskiner med bælter er ukendt i de andre lande i Europa, hvor Ardo Group dyrker og forarbejder ærter. De pågældende ærtehøsterne opfylder gældende europæiske lovkrav, og har kørt i Danmark siden 2012. Lignende ærtehøstere kører hos Ardo Group i det øvrige EU uden krav om dispensation.
Sidste år kørte ærtehøsterne under en forsøgsordning, hvor man på baggrund af sporing med GPS skulle vurdere, hvorvidt høstmaskinerne bevirkede et uønsket slid på de danske veje.
Men nu har transportminister, Ole Birk Olesen, besluttet, at forsøgsordningen IKKE kan forlænges. I stedet anbefales det, at der foretages en ny undersøgelse, som forventes at tage op til 3 år.