Fokus på forhandlernes indtjening, et bredt sortiment og mange nyheder skal sikre fortsat vækst
Trods benhård konkurrence og små marginaler i branchen har vinkæden Vinoble vind i sejlene. Butik nummer 32 er netop åbnet i Svendborg, og om kort tid åbner butik nummer 33 i hovedstadsområdet.
Det er et skarpt blik på forhandlernes indtjening, et bredt sortiment og en god næse for nye, spændende vine og spirituosa, der gør forskellen, lyder det fra Lene Nielsen, der netop har åbnet sin anden Vinoble-butik i Svendborg. I forvejen har hun butik i Ringe på Midtfyn, der ligeledes har en franchiseaftale med Vinoble, der drives af Østjysk Vinforsyning.
– Nu har jeg være med i kæden siden 2005, og vi har et fantastisk samarbejde. Også her ved åbningen af butikken i Svendborg har jeg fået fuld opbakning og masser af hjælp, siger hun og betegner Vinoble som en familie.
– Og det er dejligt, at kæden vokser, da det øger mulighederne for gode indkøb og flere at sparre med, siger Lene Nielsen.
Specialhandelen er udfordret
Det er ingen selvfølge, at en kæde af vinforretninger vokser. Branchen er meget konkurrencepræget, og det kan være svært at tjene penge med de store supermarkedskæder som konkurrenter, erkender folkene bag Vinoble.
– Vi må sige, at vi er udfordret i specialhandlen. Udviklingen i omsætningen har om ikke været faldende, så i hvert fald stillestående. Alligevel er vort salg til specialhandlen steget, fortæller Niels Nørgaard, partner og salgsansvarlig i Østjysk Vinforsyning.
Han mener, at det skyldes, at flere butikker har valgt kæden til samt et bredt og dybt sortiment med mange nyheder.
– Økologiske og biodynamiske vine er også noget, vi holder skarpt øje med, da der er en stigende efterspørgsel på dem. Spændende former for spiritus, især gin og rom, er også i vælten, så det skal vi også have på hylden til butikkerne. Det er også noget, kunderne gerne giver en god pris for, så avancen er bedre end på vin, fortæller Niels Nørgaard.
Han tilføjer at Vinoble altid sørger for at bakke butikkerne op med annoncering og gode kampagnetilbud, der giver lidt bedre fortjeneste, end det ellers ses i branchen. Nogle få procent kan betyde meget for en butik.