En ambitiøs handlingsplan skal bekæmpe klimaændringer, beskytte naturen og bevare ressourcer for fremtidige generationer
Unilever har netop offentliggjort en række nye tiltag for at forbedre planetens sundhed. Dels skal alle produkter være CO2-neutrale inden 2039, der skal uddannes en ny generation af landmænd og små landbrug og skabes programmer, der beskytter og genopretter skove og sikrer jordbiologisk mangfoldighed og biodiversitet, og endelig vil Unilever intensivere samarbejdet med regeringer og andre organisationer om at forbedre adgangen til vand for lokalsamfund, der lider under vandmangel.
For at fremskynde disse tiltag investerer Unilevers varemærker samlet 1 milliard euro i en ny dedikeret klima- og naturfond. Dette beløb vil i løbet af de næste ti år blive brugt til afgørende tiltag i form af projekter, der vil omfatte genoprettelse af landskaber, genplantning, kulstofbinding, beskyttelse af dyrelivet og vandbeskyttelse. De nye initiativer vil bygge på det omfattende arbejde, som allerede er sat i værk af virksomhedens varemærker. Det gælder f. eks. Ben & Jerry’s’ indsats for at reducere drivhusgasudledningen fra mejerivirksomheder, Seventh Generation´s hjælp til indianere med at få adgang til vedvarende energi – og Knorr, der støtter landmænd med at dyrke fødevarer mere bæredygtigt.
Alan Jope, Unilevers CEO, forklarer:
– Mens verden håndterer de ødelæggende virkninger af Covid-19-pandemien og kæmper med alvorlige spørgsmål om ulighed, kan vi ikke tillade os at glemme, at klimakrisen stadig udgør en trussel mod os alle.
– Klimaændringer, ødelæggelse af naturen, nedbrydning af biologisk mangfoldighed, vandknaphed – alle disse udfordringer hænger sammen, og vi skal adressere dem alle samtidigt. I den forbindelse bør vi erkende, at klimakrisen ikke kun er en miljømæssig nødsituation. Den har ligeledes en frygtelig indflydelse på folks liv og eksistensgrundlag. Derfor er det vores ansvar at hjælpe med at tackle krisen som virksomhed og gennem direkte handling via vores varemærker.
Bekæmpelse af klimakrisen
Alan Jope uddyber, at målet er, at der ingen CO2-udledning er fra egne aktiviteter, og halvering af drivhusgasudledninger fra vores produkter på tværs af værdikæden inden 2030.
– Som svar på omfanget af klimakrisen og hvor akut, den er, forpligter vi os i dag yderligere til CO2-neutralitet på alle vores produkter i 2039 – lige fra indkøb af de materialer, vi bruger, til de steder, hvor vores produkter sælges i forretningerne.
Virksomheden vil nå dette mål 11 år før udløbet af den frist, der er vedtaget i Parisaftalen for 2050. Og det kræver samarbejde med vores partnere på tværs af vores værdikæde for sammen at opnå en lavere udledning af drivhusgasser.
– Derfor vil vi prioritere opbygning af partnerskaber med vores leverandører, der har vedtaget og forpligtet sig til at overholde deres egne mål, siger Alan Jope og fortsætter:
– Vi mener, at gennemsigtighed i forhold til CO2-aftrykket vil være en accelerator i det globale kapløb om at opnå CO2-neutralitet. Og det er vores ambition at oplyse om CO2-aftrykket på hvert eneste produkt, vi sælger. For at gøre dette vil vi oprette et system, hvor vores leverandører på hver enkelt faktura skal oplyse om CO2-aftrykket for de leverede varer og tjenester. Vi indgår partnerskaber med andre virksomheder og organisationer for at standardisere dataindsamling, deling og kommunikation.
Nyt landbrugskodeks skal hjælpe hele branchen
Unilever indfører også et regenerativt landbrugskodeks for alle leverandører.
– Det nye kodeks bygger på vores nuværende kodeks for bæredygtigt landbrug, som er almindeligt anerkendt som værende det bedste i branchen, og det vil indeholde detaljer om landbrugspraksis, der hjælper med at genopbygge kritiske ressourcer. Som vi har gjort det tidligere, vil vi gøre dette kodeks tilgængeligt for enhver organisation, der måtte finde det anvendeligt og nyttigt – med målsætningen om at implementere ændringer i hele branchen, forklarer Alan Jope.
Unilever vil ligeledes gøre en direkte indsats for at beskytte vand. I dag er 40 % af verdens befolkning påvirket af vandmangel, og mere end 2,1 milliarder mennesker indtager usundt drikkevand.[1] – Vi vil implementere vandforvaltningsprogrammer for lokalsamfund på 100 lokaliteter inden 2030. For at gøre dette bruger vi de erfaringer, som er høstet fra Prabhat-programmet i Indien, der vedrører vandkvalitet og forsyningsrisici omkring vores fabrikker. Dette program har en fælles tilgang til vandforvaltning og sigter mod ikke kun at hjælpe landmænd i løbet af dyrkningsperioder, men vil også imødekomme det grundlæggende menneskelige behov for let adgang til sikkert, rent vand. Vi vil opbygge en model for dette vandforvaltningsprogram og samarbejde med nøgleleverandører, så de også afvikler lignende programmer.
Unilever vil også tilslutte sig 2030 Water Resources Group, en platform med flere interessenter organiseret under Verdensbanken. Målet er at bidrage til strukturelle ændringer og opbygge modstandsdygtighed inden for vandforvaltning på hovedmarkeder med vandproblemer såsom Indien, Brasilien, Sydafrika, Vietnam og Indonesien.
Marc Engel, direktør for Unilevers forsyningskæde, forklarer:
– Vores kollektive ansvar for at tackle klimakrisen er at gennemføre en fuldstændig reduktion af udledning af drivhusgas og ikke blot fokusere på modregning – og vi har midlerne og viljen til at få det til at ske. Men dette er ikke nok. Hvis vi gerne vil have en sund planet langt ind i fremtiden, skal vi også passe på naturen: skove, jordbiologisk mangfoldighed og vandøkosystemer. I de fleste dele af verden er den økonomiske og sociale integration af landmænd og husmænd i bæredygtig landbrugsproduktion den allervigtigste drivkraft for forandring med henblik på at standse skovrydning, genplante skove og hjælpe med at genoprette naturen. I sidste ende er de landets forvaltere. Vi må derfor styrke og samarbejde med en ny generation af landmænd og små landbrug for at komme et skridt nærmere genoprettelsen af naturen.
Vi skal stoppe skaden og genoprette planetens sundhed
Alan Jope konkluderer:
– Planeten er i krise, og vi skal træffe afgørende beslutninger for at stoppe skaden og genoprette dens sundhed. Sidste år udarbejdede vi en plan for at bekæmpe det måske mest synlige miljøproblem, vi har inden for forbrugsvarer, nemlig plastemballage. Vi sætter os nye mål, der kan forlænges, og som inkluderer halvering af vores brug af nyfremstillet plastik, samt hjælper med at indsamle og forarbejde mere plastemballage, end vi sælger.
– Selvom det er af kritisk nødvendighed at imødegå den påvirkning, vores produkter har i slutningen af deres brugstid, er det lige så vigtigt at fortsætte med at se på den påvirkning, de har på planeten i starten af deres brugstid – ifm. indkøb af materialer – såvel som i deres fremstilling og transport. Vi vil reducere den indflydelse, som vores produkter og vores virksomhed har på miljøet, og vi vil gøre vores del til at give planeten dens sundhed tilbage, afslutter Alan Jope.