Tortillas er en af Pauligs mest populære produkter. Hvert år sælger de 45 millioner Santa Maria tortillaer, ikke blot i Norden, men i hele verden. Transport og produktion efterlader et klimaaftryk, som en ny emballage skal mindske. Ifølge tal fra IVL Svenska Miljöinstitutet vil emballagen, hvor dele af plastikken er erstattet af papir, resultere i en 35 % lavere miljøpåvirkning og et forbrug på 150 tons mindre plast sammenlignet med den tidligere emballageløsning.
– Det giver naturligvis en ekstra positiv effekt på vores klimaaftryk, når vi foretager væsentlige ændringer på nogle af vores førende produkter som dette. Ved at udskifte en del af plastmaterialet på produktets overdel sparer vi 150 tons plast. Det svarer til 60.000 halvliters plastflasker! Og dette er bare begyndelsen. Vi arbejder aktivt for at introducere endnu bedre pakker til både tortillaer og andre produkter i vores sortiment, udtaler Jenny Odéhn Hejdenberg, leder af Brand & Portfolio World Foods hos Paulig.
Paulig har en en strategi for at gøre virksomheden mere bæredygtig på sigt.
– I 2025 er vores mål at have erstattet eller fjernet mindst 25 % af al plastemballage i vores sortiment, og 100 % af vores emballagemateriale skal kunne genanvendes eller være vedvarende.
9 ud af 10 er bekymrede for plast
Paulig er ikke alene om at fokusere på plast. I en undersøgelse foretaget af svenske Eurobarometern og Foresight Factory i 2017, er et overvældende flertal, hele 87 %, af de europæiske forbrugere bekymrede for plastemballage.
Det er især Millenials, altså personer mellem 18 og 30 år, der er bekymrede. Målgruppen foretrækker papir, fremfor plast, glas og metal. Målgruppen bliver desuden mere velhavende og købedygtig og i 2025 vurderes Millenials at udgøre op mod 50 % af den europæiske arbejdskraft.