Danmark er et rigtigt kaffeland, det er ingen hemmelighed. Sidste år indtog danskerne omkring 4,2 milliarder kopper kaffe. Men teen er også ved at komme efter det. Te stiger i popularitet i takt med øget fokus på udvalg og sundere alternativer. Med knap 13 millioner kopper om året er der dog stadig langt til kaffens mængder, men der er et stort potentiale. Og så har teen mange gode salgsargumenter.
På verdensplan er billedet lidt anderledes. Her overstiger teen kaffe og er faktisk den anden mest populære drik – kun overgået af vand. I Danmark når vi nok aldrig den situation, men med mere end 85 procent af befolkningen, der drikker te, så er der stort potentiale for at have te i sit tilbud til kunder, personale eller privat. Især når man også tænker på den mulige indtjening. Nogle gange er den gode historie halvdelen af et salg.
De gavnlige sider af te
Ud over den gode indtjening er der også mange gode historier at fortælle om te. Flere forskningsprojekter og videnskabelige studier peger på de gavnlige virkninger fra te. Blandt andet indeholder te antioxidanter, som beskytter kroppen mod frie radikaler. De naturlige antioxidanter kan ligeledes være medvirkende til at sænke risikoen for forskellige sygdomme som hjerte-kar-sygdomme, kræft og grå stær. I urtete bliver der især eksperimenteret med forskellige sammensætninger fra eksperter, der kan have gavnlige effekter på krop og sind. Og så indeholder te kun omkring halvt så meget koffein som kaffe, hvilket i nogle tilfælde også kan være en fordel.
Den gode historie
Lipton har eksempelvis nogle rigtig gode argumenter for, hvorfor man med god samvittighed kan drikke de gyldne dråber. Unilever, der er udbyder af Lipton-mærket, går højt op i bæredygtig produktion af alle deres brands, og her er Lipton ingen undtagelse. Alle teer fra Lipton er Rainforest Alliance-certificerede, hvilket betyder, at der er sat ekstra fokus på miljø, samfund og økonomi på alle de involverede teplantager – store som små. Der er fokus på at dyrke teen på en måde, som beskytter både biodiversitet, skov og dens indbyggere. Alle ansatte på teplantagerne modtager uddannelse i bæredygtig produktion, og deres familier tilbydes ligeledes en ordentlig levestandard. Unilever ejer flere teplantager i Kenya, hvor alle ansatte og familier tilbydes en fair løn, ordentlige rettigheder, skolegang samt klinikker til lægehjælp til de ansatte og deres familier. Lipton Estate-plantagen vandt eksempelvis i 2006 en pris for deres HIV/AIDS-program. Derudover sorteres og genanvendes alt affald fra produktionen. I Kenya omdannes det til smykker, som sælges af lokale kvinder. Så en kop Lipton te er ikke bare en hvilken som helst kop te.
Den perfekte servering
Baristaer sørger efterhånden for den perfekte kaffeservering på mange caféer og restauranter, men hvorfor gå ned på kvaliteten, bare fordi en kunde ønsker en kop te? Med enkle midler kan serveringen nemt gøres mere eksklusiv end den obligatoriske kop med kogende vand og et tebrev på underkoppen. Find noget flot porcelæn, og server kogende vand i en kedel, så kunden selv hælder op. Server et lille fad med kvalitetssukker og smagssættere som limebåde, mynteblade eller appelsinskiver. Husk desuden en asiet til den brugte tepose. Med et stykke chokolade eller en biscotti ved siden af glasset lever teserveringen fuldt op til en flot caffe latte med mønstret mælkeskum. Og indtjeningen er i top.
De forskellige tetyper
Der findes flere forskellige typer af te, heriblandt sort, grøn, hvid, oolong og urtete. Hver enkelt type har hver sin karakteristika i smag, dyrkningsmetode og fordele, så hvad der passer til præcis dine behov, kan variere fra både dag til dag, tid på dagen, din mentale tilstand og selvfølgelig smagsløg.
Hvid te:
De helt friske skud på busken, der plukkes, før busken begynder at blomstre
- Mild og let blomsteragtig smag
- Produceres kun i små mængder
- Indeholder mange antioxidanter
- Ikke varmebehandlet
- Trækketid: Cirka 2-5 minutter
- Vandets temperatur: Cirka 80-85 grader
Grøn te:
Bladene rulles og tørres lige efter plukning, så smag, farve og olier er intakte
- Fin, delikat og let bitter smag
- Siges at være god for helbredet
- Trækketid: Cirka 2-4 minutter
- Vandets temperatur: Cirka 75-80 grader
Sort te:
Stammer fra de grønne teblade, der er knust og oxideret af luften
- Oxideringen giver en mere kraftfuld og solid smag
- Højt koffeinindhold
- Trækketid: Cirka 2-4 minutter
- Vandets temperatur: Cirka 85-95 grader
Oolong te:
Let oxideret grøn te og er en mellemting mellem grøn og sort te
- Meget individuel te, der er eftertragtet blandt te-entusiaster
- Blødere smag end sort te og knap så fersk som grøn te
- Fin, liflig, blomsteragtig smag
- Trækketid: Cirka 4-8 minutter
- Vandets temperatur: Cirka 80-85 grader
Urtete:
Et udtræk af urter, lavet på samme måde som almindelig te. Det stammer dog ikke fra teplanten
- Blomster, bær, krydderier eller frugter tørres og tilberedes som almindelig te
- Forskellige urter har mange fordele for kroppen, og de kan sammensættes, så teen opnår både god smag og gavnlig effekt på krop og sind
- Typisk koffeinfri
- Trækketid: Cirka 5-15 minutter
- Vandets temperatur: Cirka 85-95 grader