• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevareteknologi og fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt og grønt
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed
  • Konfekture
  • Certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring
  • Mejeri
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage
  • Politik og eksport
  • Råvarer og ingredienser
  • Økologi og bæredygtighed
  • Klimateknologi

Detailhandel og en gros20. 06. 2022 | Helle Friemann Nielsen

Stigende inflation sætter skub i indsatsen mod madspild

Detailhandel og en gros20. 06. 2022 By Helle Friemann Nielsen

Fødevarepriserne stiger eksplosivt, og det har vækket danskernes interesse for at reducere madspild. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion. Tendensen bekræftes af Too Good To Go, der melder om markant stigning i efterspørgslen på både overskudsvarer og inspiration til at undgå madspild.

Fødevarer er nu 10 procent dyrere, end de var på samme tid sidste år. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Og det smitter af på forbrugernes adfærd.
Analysevirksomheden Epinion har netop gennemført en undersøgelse af danskernes forbrugsvaner som følge af den stigende inflation, og den er – i det mindste – godt nyt for indsatsen mod madspild.
Ifølge undersøgelsen forventer 46 pct. af de 1.010 adspurgte respondenter, at de vil reducere deres madspild i løbet af de kommende måneder, og 46 pct. har planer om at købe flere datovarer.
Tendensen bakkes op af Too Good To Go, der bekæmper madspild via en app, som forbinder forbrugere med forhandlere, der har mad i overskud.
De seneste fem inflationsprægede måneder har Too Good To Go oplevet markant stigning i interessen for at bekæmpe madspild. Antallet af nye betalende brugere i Danmark er steget med hele 25 pct., og der bliver generelt reddet mere af den overskudsmad, der bliver udbudt. Derudover mærker virksomheden øget efterspørgsel på tips og tricks til at reducere madspild i husholdningen.
Tendensen er – ifølge Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go og ph.d. i forbrugeradfærd – et udtryk for, at de stigende priser gør os mere bevidste om vores indkøb og forbrug.
-Når priserne stiger så markant, som de gør i øjeblikket, bliver vi som forbrugere nødt til at forholde os til, hvordan vi får mest værdi for pengene, og hvordan vi kan få vores indkøb til at række længere. Og det smitter positivt af på både forbrugernes og forhandlernes madspild. For det får os blandt andet til at købe flere overskuds- og datovarer. Og den mad, vi er tvunget til at betale ekstra for, har vi mindre lyst til at kassere. Rent mentalt tillægger vi simpelthen fødevarerne større oplevet værdi end før inflationen. Så selvom der er mange dårlige ting at sige om de stigende priser, er det trods alt positivt, og at de har øget vores respekt for mad og får os til at smide mindre ud, siger Heidi Boye.

Relevante resultater fra Epinion-undersøgelsen
• Undersøgelsen afdækker forbrugernes adfærd som følge af den stigende inflation og blev gennemført i maj 2022 med 1.010 respondenter.
• De stigende priser kan især mærkes på mad og drikke (88 pct.) og bolig, elektricitet og varme (65 pct.).
• I mad og drikke-kategorien kan prisstigningerne især mærkes på mejeriprodukter (76 pct.), kød (51 pct.), æg (46 pct.) og madlavningsolie (44 pct.).
• Som følge af prisstigningerne vil 46 pct. vil købe flere datovarer, og 46 pct. vil mindske madspild.
• Især kvinderne har fokus på at bekæmpe madspild som følge af inflationen: 52 pct. vil købe flere datovarer (41 pct. af mændene), mens 51 pct. vil mindske madspild (40 pct. af mændene).
Fakta om madspild
• 814.000 tons spiselige fødevarer går hver år til spilde i Danmark (Kilde: Miljøstyrelsen, juni 2021).
• På verdensplan går næsten 40% af al mad til spilde (Kilde: WWF).
• 10 pct. af de globale drivhusgasser stammer fra madspild (Kilde: UNEP Food Waste Index Report 2021).
I foråret 2020 anbefalede den globale klima-tænketank Project Drawdown 76 indsatsområder, der ville kunne reducere udledningen af CO2e med op til 87 procent over de kommende årtier. Reducering af madspild lå på førstepladsen.

Skrevet i: Detailhandel og en gros

 

Seneste nyt fra redaktionen

På Roskilde Festival kan du købe øl brygget på burgerboller

DrikkevarerTopØkologi og bæredygtighed28. 06. 2022

Burger og øl har altid været en god kombination. Nu går Jacobsen skridtet videre og brygger en helt særlig økologisk øl på restproduktionen af burgerboller fra håndværksbageriet Jalm&B. Den unikke øl skal være med til at mindske madspild og sælges kun på Roskilde Festival. En brygger og en

Prisboom kan afhjælpes ved at følge kostråd

Forskning og uddannelseMiljø og sundhedPolitik og eksportØkologi og bæredygtighed28. 06. 2022

Tal fra Dansk Statistik viser, at de generelle prisstigninger på fødevarer nu er nået over 10 procent, hvilket for en gennemsnitlig dansk børnefamilie betyder merudgifter for cirka 490 kroner om måneden. Ifølge Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan nogle af konsekvenserne undgås ved at

Lagkagehuset åbner butik i Skovlunde

Brød og kager28. 06. 2022

Den 29. juni åbner et Lagkagehus på adressen Bybuen 32 i Skovlunde. Åbningen af byens første Lagkagehus fejres blandt andet med særlige åbningstilbud og gratis kaffe på dagen. Skovlunde får snart sit første Lagkagehus. Det sker, når butikken slår dørene op i Skovlunde bymidte den 29. juni, og

Forbrugernes fokus på madspild vokser

AktueltDetailhandel og en grosMarkedsføring28. 06. 2022

Forbrugernes bevidsthed om madspild er mere end fordoblet siden udbruddet af corona. 72 pct. er i dag bevidste om deres eget madspild – et tal, der lå på 33 pct. i vinteren 2020. Det viser en ny, stor undersøgelse fra Capgemini, som også fastslår, at 90 pct. af forbrugerne i dag foretrækker

Tuborg ændrer klassisk opskrift

Drikkevarer27. 06. 2022

Gæsterne på Roskilde Festival er de første, der kunne slukke tørsten i Tuborgs nye økologisk Tuborg Classic. - Tuborg Classic er en af vores mest elskede og populære øl, og der har længe været et ønske om et økologisk alternativ. Vi er derfor meget glade for endelig at kunne præsentere en

Jordbærsucces skaber efterspørgsel på rabarber

AktueltFoodserviceFrugt og grøntMejeri27. 06. 2022

Danskerne er vilde med is med jordbær fra Samsø, og nu forsøger ismejeriet Kastbergs Gourmet Is, om det også gælder rabarber fra Kattegatøen. Den første ladning rabarber fra Samsø er netop landet og får snart hovedrollen i Kastbergs rabarbersorbet. Kastbergs begyndte i 2021 at lave is med

Vildgaard fejede modstanden til side

Foodservice27. 06. 2022

Sol over Gudhjem var tilbage i fuld flor, hvor en række stjernekokke dystede på havnen i Gudhjem om penge, bil og ikke mindst hæder. Den tidligere Noma-kok Torsten Vildgaard vandt over den forsvarende vinder fra 2021 Andreas T. Møller og Nick Curtin og David Fischer. Vinderen, Torsten Vildgaard,

Tre tendenser, der ændrer det danske fødevarelandskab

FoodserviceTop23. 06. 2022

Mens der bliver investeret stort i den grønne omstilling af den danske fødevaresektor, giver Simon-Kucher & Partners tre bud på tendenser, der sætter yderligere skub i samtalen om etisk forbrug på tværs af samme sektor Af Farah Thalji, direktør, Simon-Kucher &

Følg landets største kokkekonkurrence live på TV2

Foodservice23. 06. 2022

Det er en flok spændte kokke, der lørdag formiddag står parat på havnen i den nordøstlige by Gudhjem på Bornholm. Den prestigefyldte kokkekonkurrence Sol over Gudhjem er endelig tilbage på havnen for første gang siden 2019. Både kokke, dommere, teamet bag konkurrencerne har glædet sig til at dyste

Sælger chips for millioner

Konfekture23. 06. 2022

I et netop offentliggjort regnskab kan Orkla Danmarks Confectionery & Snacks enhed vise en fremgang i omsætningen, som er steget fra 684 mio. kr. i 2020 til 750 mio. kr. i 2021. Samtidig er resultatet steget fra 106 mio. kr. i 2020 til 112. mio. kr. i 2021. Fremgangen på omsætningen

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Beckhoff Automation ApS

    ARTO – modulær, fleksibel og integreret

  • Merrild Lavazza Danmark ApS

    Fremtidens receptionister får barista-færdigheder

  • Duni A/S

    En sommerhilsen fra Duni Group

  • Beckhoff Automation ApS

    MX-Systemet fra Beckhoff – Anlægsstyring uden eltavle

  • Domino Systems A/S

    Mød Domino Systems på Sign og Print messen

  • DENIOS ApS

    Gør din opbevaring og transport af gasflasker sikrere med ét redskab

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Vakuumteknologi forbedrer egenskaberne i fjernvarmenettet

  • Beckhoff Automation ApS

    ATRO: Automation Technology for Robotics

  • Domino Systems A/S

    Gør jeres produktbranding til den rene leg med T3-OPX

  • DENIOS ApS

    Tre ting, du bør tjekke, inden skyder sommerferien i gang

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • På Roskilde Festival kan du købe øl brygget på burgerboller

    28.06.2022

  • Prisboom kan afhjælpes ved at følge kostråd

    28.06.2022

  • Lagkagehuset åbner butik i Skovlunde

    28.06.2022

  • Forbrugernes fokus på madspild vokser

    28.06.2022

  • Tuborg ændrer klassisk opskrift

    27.06.2022

  • Jordbærsucces skaber efterspørgsel på rabarber

    27.06.2022

  • Vildgaard fejede modstanden til side

    27.06.2022

  • Tre tendenser, der ændrer det danske fødevarelandskab

    23.06.2022

  • Følg landets største kokkekonkurrence live på TV2

    23.06.2022

  • Sælger chips for millioner

    23.06.2022

  • Nyt betalingskort forvandler restauranter til frokostordninger

    23.06.2022

  • Dobbeltguld til dansk vodka

    23.06.2022

  • Konkurrenter i opsigtsvækkende skål

    23.06.2022

  • Arla vil fordoble salget til foodservice

    23.06.2022

  • Stort testanlæg for bæredygtige produkter

    20.06.2022

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altid aktiveret
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
GEM & ACCEPTÈR