Plast er en af de største miljøudfordringer i verden. Derfor har Nestlé igangsat en ambitiøs rejse for at gøre al emballage genanvendelig eller genbrugelig inden 2025 og reducere brugen af ny plast med en tredjedel i samme periode.
Nestlé tager nu et skridt i retning mod den fremtid ved at offentliggøre, at det populære Smarties-mærke nu bruger genanvendelig papiremballage til sine vigtigste konfektureprodukter over hele verden. Det repræsenterer en overgang på 90 procent af Smarties-serien globalt og 100 procent for dansk portefølje inden udgangen af april. Smarties er det første globale konfekturemærke, der skifter til genbrugspapiremballage.
Ændringen vil betyde en plast-reduktion på 372 tons i Europa, Mellemøsten og Nordafrika.
Henriette Kjær Schmidt, der leder Nestlés konfekture-kategori i Norden, peger på nødvendigheden af bæredygtig emballage:
-At skifte Smarties-emballage til genbrugspapir er et af vores vigtigste bæredygtige emballageinitiativer i konfekturekategorien. Det er et yderligere skridt i at realisere Nestlés ambitioner og forpligtelser til mere bæredygtig emballage. Produkterne rulles ud i Danmark i løbet af februar, og den lokale portefølje inkluderer Smarties 38 g og 158g rør samt Mini Smarties 130g.
Den nye Smarties-papiremballage er bæredygtig og er lavet af et belagt papir, papiretiketter eller karton. Smarties-emballage kan genbruges i de fleste lande, hvor Smarties sælges, herunder i Danmark.
Oplysninger om, hvordan man bortskaffer Smarties-papiremballage korrekt, findes på etiketterne for at øge forbrugernes bevidsthed.
Louise Barrett, der er leder af Nestlé Confectionery Product Technology Center i York, England, siger:
-Den nye emballage er blevet grundigt testet af vores emballageeksperter for at sikre, at det holder Smarties-produktet i god stand under transport og opbevaring. Vi foretog også en række ændringer af vores eksisterende produktionslinjer, så vi kan pakke produkterne uden at rive eller punktere papiret.
Nestlé investerede betydeligt for at opgradere sine fabrikker globalt, og transformationen af Smarties-emballagen er kun et af de ”Smart-initiativer”, der sigter mod at understøtte bæredygtighed og forbedre den samlede produktoplevelse.