Det er Hans Christian Smed, tidligere divisionschef for Salg & Partner hos Roskilde Festival, der skal stå i spidsen for Københavns Madhus fra d. 1. september. Hos Roskilde Festival har han spillet en afgørende rolle for at fremme økologi, bæredygtighed og gastronomisk kvalitet af festivalens mad og drikkevarer, der i 2017 nåede 90 % økologi.
– Jeg forlader et drømmejob og en fantastisk organisation, men gør det med en rigtig god fornemmelse i maven. Hos Roskilde Festival har vi bevist, at økologi, bæredygtighed og forretningsudvikling kan lykkedes, hvis man i fællesskab sætter nogle konkrete mål. Her har samarbejdet med offentlige og private aktører samt et kæmpe engagement internt i organisationen været afgørende, fortæller Hans Christian Smed
– Jeg glæder mig til at sætte mine erfaringer herfra i spil i en ny sammenhæng og i et hus der har spillet en stor rolle i udviklingen af mad og måltidskvalitet i Danmark. Jeg håber at kunne bygge ovenpå Københavns Madhus’ eksisterende visioner, og ser frem til at formidle disse i fællesskab med de 40 ildsjæle i huset. Vi skal udvikle nye forretningsområder, både offentligt og privat, der kan forene mission, sund økonomi og en organisk vækst. Jeg glæder mig til at bringe København og andre danske byer i top, når det gælder måltidets betydning for samfundets udvikling og bæredygtighed, fordi jeg, lige som Københavns Madhus, tror på, at alle har ret til et godt måltid, slutter Hans Christian Smed.
Hos Københavns Madhus skal hans evner understøtte fremtidens dagsordener, hvor der fokuseres på bæredygtighed, maddannelse, sunde madvalg blandt de unge, mindre madspild, klima samt fokus på socialøkonomi