Det lyder som science fiction, men softwarerobotter skal optimere restaurantoplevelsen for gæsterne samt lette livet for restauratørerne.
På det store internet ligger et utal af restaurantanmeldelser lige til at dykke ned i, og det er det, den nye restaurantapp og hjemmeside Eatie har gjort. De har samlet over 2,5 millioner gæsteanmeldelser for over 6.000 restauranter, caféer og spisesteder i Danmark. Disse data skal hjælpe gæsterne til at finde et spisested, der matcher deres ønsker og krav.
– Vi er en flok mad- og technørder, der ønsker at gøre det nemt og hurtigt at finde frem til gode spisesteder i nærheden og booke bord. Vi indsamler data, som allerede findes på nettet, og laver et samlet overblik over spisestedernes bedømmelser. Derfor er der ikke tale om en manuel vurderingsproces, men et samlet overblik over allerede eksisterende data, siger Morten Lie Jørgensen, direktør i Eatie.
Han fortæller desuden, at deres databases ratingsystem kun er først spadestik. Målet er at digitalisere hele oplevelsen omkring bordbooking og betaling på restaurant, ikke bare i Danmark, men også resten af verden.
Digitalisering, der styrker spisestederne
Eatie opstod på baggrund af ønsket om at forene tech og restaurationsbranchen på en ny måde og har ambitioner om at gøre det lettere at drive en succesfuld restaurant ved brug af teknologi, digitalisering og data.
– Vi ved, at mange spisesteder ikke ønsker et online bookingsystem, men gerne vil modtage flere gæster. Hvordan knækker man den nød? I første omgang har vi blot udviklet en databaseret oversigt over de bedst anmeldte restauranter og spisesteder i Danmark, men vi udgiver snart vores Eatie bot, som kan håndtere opringninger til restauranter, uden at et menneske skal indover. Så kan restauranterne modtage bookinger over telefonen, og gæsterne kan booke online. Det synes vi, er en smuk moderne digitalisering af oplevelsen, fortæller Morten Lie Jørgensen.
Deler data med spisestederne
Virksomheden har siden vinter arbejdet hårdt på at nå ud til alle grene af det danske land med et produkt og en service, der gør det muligt for de danske spisesteder og caféer at integrere deres eksisterende bookingsystem med Eaties software eller alternativt modtage bookinger helt uden at have et bookingsystem. Her tilbyder de et system, hvor man kan modtage fysiske bookinger af Eatie eller muligheden for at chatte med eventuelle gæster via Eatie-appen. Samtidig tilbyder de en indsigt i data, der kan hjælpe dig med at analysere og optimere dit spisested. Appen gør det også muligt hele tiden at have et overblik over antal bookinger. Eatie meddeler, at flere hundrede restauranter allerede er aktive på Eatie, og de har således også allerede haft held med at få tusindvis af brugere til at installere deres app.
Læs mere om hvordan bookingsystemet virker her: https://www.eatie.dk/rms