Den amerikanske sodavandsgigant Pepsi har lagt milliarder på bordet for at få fingre i Sodastream. Sodastream, som for mange i Danmark måske bedst huskes for at være en stor trend i 80’erne og 90’erne, har fået sig lidt af en renæssance de seneste år. Pepsi har måttet af med 144 dollar per aktie, svarende til 3,2 milliarder dollar for at overtage den israelske virksomhed, skriver erhvervsmediet Bloomberg ifølge Ritzau Finans.
Som altid mangler der lovgivningsmæssige godkendelser før transaktionen går igennem, men handlen forventes at blive afsluttet i 2019.
– Pepsi og Sodastream er et inspirerende par. De har bygget en virksomhed, som tilbyder kunderne muligheden for at lave velsmagende drikkevarer samtidig med at mængden af affald reduceres, forklarer adm. direktør for Pepsi Indra Nooyi, og peger på, at købet af Sodastream passer lige ind i Pepsis strategi “performance with purpose”.
– Det fokus passer godt til vores filosofi om at skabe mere nærende produkter, og begrænse vores miljømæssige fodaftryk, siger Indra Nooyi i en pressemeddelelse.
Sodastream har været udsat for meget kritik gennem årene. Blandt andet for, at selskabet producerer på Vestbredden i Palæstina. Det har af flere omgange udløst boykot af selskabet, oplyser Ritzau.