Osteproducenten Lactalis mærker, at restauranter og caféer er lukkede over hele landet. Det har givet ekstra ost på lageret. Men nu har virksomheden med hjælp fra bl.a. Too Good To Go og Q8 etableret oste-pop-ups.
Påsken er en af årets højtider, når det gælder ost. Men når en krise lukker landets restauranter og caféer, og når den kørende ostebil ikke længere kan besøge kantiner, så betyder det ekstra meget ost på lager.
Osteproducenten Lactalis besluttede derfor at oprette en mobil oste-pop-up, der kunne flyttes rundt i landet – men manglede en kanal til salg og markedsføring. De kontaktede derfor Too Good To Go, som allerede forhandlede Lactalis-produkter på deres webshop. Resultatet blev, at Lactalis nu kan forhandle osten via Too Good To Go’s madspilds-app. Og ikke nok med det, tilbød Q8 efterfølgende at stille lokationer til rådighed til salget.
Derfor er der i denne uge mulighed for at gøre etgodt ostekøb på følgende Q8-stationerne i Isterød 31/3, Nærum 1/4, Lyngby 2/4 og Virum 3/4.
Hurtig løsning på akut problem
Alle tre parter er positivt overraskede over, hvor hurtigt det kan lade sig gøre at etablere velfungerende løsninger ved hjælp af godt samarbejde.
– Det har været en fornøjelse at være vidne til det kreative og velfungerende set up, der på ganske kort tid er blevet stablet på benene. Det skyldes ikke mindst det gode samarbejde og hurtige hjælp, som vi fik af både Too Good To Go og Q8. Vi har allerede testet pop-up-konceptet flere steder på Sjælland med stor succes, og nu håber vi bare, at resten af danskerne også er ostesultne, siger adm. direktør Gigi Egeskov Larsen fra Lactalis.
Q8’s direktør for Retail, Helle Dahlgren Skov, stemmer i:
– Vi havde egentlig ikke brug for særlig megen betænkningstid, da vi blev kontaktet. Vi går meget op i at reducere madspild på vores stationer, og derfor vil vi heller ikke se til, at så meget god ost går til spilde. Især i denne tid må vi hjælpe hinanden, så vi sammen kan komme ordentlig ud på den anden side, siger Helle Dahlgren Skov, Q8’s direktør for Retail.
Også Too Good To Go’s landechef, Heidi Boye, er imponeret over, hvor langt man kan komme på kort tid på tværs af brancher:
– Samarbejdet mellem Lactalis, Too Good To Go og Q8 er et rigtigt godt eksempel på den holdånd, der gennemsyrer Danmark lige nu. Mange aktører på tværs af brancher er pressede i øjeblikket, men vi løser det ved at stå sammen og hjælpe hinanden. Det synes jeg, er værd at glæde sig over midt i alle de dårlige nyheder, der dominerer i øjeblikket, siger Heidi Boye, landechef for Too Good To Go i Danmark.
Afhentningerne vil bliver fordelt over fem timer, så der ikke vil være for mange mennesker i pop-up’en samtidig. Kunderne vil i købssituationen blive bedt om at holde to meters afstand og om at “swipe” deres egen kvittering i appen for at minimere smitterisiko.