Dagrofa koncernen kan melde om en omsætningsfremgang for første gang i 10 år og er ifølge ledelsen kommet godt fra start med koncernens treårige strategi kaldet ”Stærkere Sammen”.
Både MENY- og SPAR-kæden tager markedsandele i et konkurrencepræget marked og Dagrofa Logistik fortsætter de gode takter med styrkede samarbejdsrelationer i ind- og udland.
– Men det koster at rydde op og tage fat om nælden, og det kan ses i 2018 regnskabet, udtaler koncernchef i Dagrofa Tomas Pietrangeli i en pressemeddelelse.
Dagrofa koncernen, som består af de fire købmandskæder MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb, FoodService Danmark A/S samt Dagrofa Logistik a/s, nåede en omsætning på 17,4 mia. kr. mod 17,2 mia. kr. i 2017. Driften efterlod et overskud på 113 mio. kr. mod 141 mio. kr. i 2017 som følge af det utilfredsstillende resultat i FoodService Danmark, hvor nedskrivningerne også betyder at bundlinjen bliver højrød med et minus på over 600 millioner kroner.
Ledelsen kalder selv resultaterne i FoodService Danmark for stærkt utilfredsstillende. På trods af omsætningsfremgang faldt indtjeningen. Derfor er der i løbet af 2018 arbejdet målrettet på at genoprette selskabet og stabilisere driften.
– Med Peter Bruun som ny administrerende direktør og de øvrige ændringer, har vi en fornyet stærk tro på fremtiden og forventer forbedringer allerede i 2019, fortsætter Tomas Pietrangeli.
Han forventer, at den øgede konkurrence på dagligvare- og foodservicemarkedet fortsætter de kommende år, og i 2019 forventer Dagrofa koncernen en omsætning på niveau med 2018, men med forbedret indtjening.
Årsrapport for Dagrofa koncernen offentliggøres den 26. april i forbindelse med koncernens ordinære generalforsamling.