Det skal være endnu bedre for miljøet at få dagligvarer leveret direkte til døren, lyder det fra nemlig.com.
Varerne bliver leveret i gennemsigtige plastposer og mange kunder har efterspurgt en løsning, hvor poserne kan genanvendes og ikke går til spilde, og derfor kan kunderne nu levere poserne retur til chaufføren.
– Der er stort fokus på plastik i den offentlige debat og blandt vores kunder, der har efterspurgt en smartere måde at bruge eller genanvende de plastikposer, som de modtager deres dagligvarer i. Vi har lyttet til vores kunders ønske, og kan nu tilbyde en løsning, der vil sikre, at mere plastik bliver genanvendt og ikke går til spilde, siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com. Ved at aflevere plastikposerne til chaufføren bliver plasten indsamlet og genanvendt i produktionen af ny, blød plast, der blandt andet kan blive til skraldeposer eller andre plastprodukter.
Miljøstyrelsen og Danmarks Tekniske Universitet (DTU) foretog i februar en undersøgelse, der fastslog, at plastposen er bedre for miljøet end dens rygte, men der er stadigvæk alt for meget plast, der ikke bliver genanvendt, og som kan gøre nytte.
– Plast er en vigtig ressource, der skal bruges med omtanke og så vidt muligt genavendes. Opsamling af plastikposerne ude hos vores kunder er derfor kun ét af de tiltag, hvor vi arbejder på at skabe et bedre miljø. Vi stiller i dag også flere krav til vores leverandører om at nedbringe brugen af plastik i forbindelse med emballeringen af deres varer, da vi ikke har behov for flotte salgsklare emballager til at stå på vores hylder, som man oplever i de fysiske supermarkeder, siger Mikkel Pilemand. Han tilføjer, at der hvert år ender 216.000 tons plastemballage i de danske skraldespande, og kun cirka 15 procent af alt sorteret plastaffald i Danmark bliver i dag genanvendt.