Svingende valutakurser og tilbagegang i Østeuropa sætter deres præg på Carlsbergs resultater for første kvartal i 2018. Omsætningen faldt med en lille milliard kroner til 12,7 milliarder kroner i de første tre måneder af 2018, men topchefen er ikke urolig for udviklingen:
– I det normalt lille kvartal leverede vi en organisk vækst på to procent. Væksten i specialøl og alkoholfrie drikkevarer såvel som den brede vækst i Asien er bevis for, at vores strategi virker, skriver administrerende direktør for Carlsberg Cees’t Hart i regnskabet.
Nettomsætningen faldt 5% til 12,7 mia. kr., men næsten hele faldet kan forklares med valutasvingninger. Volumenvæksten er bedst for de udenlandske mærker, hvor Grimbergen steg med 12% og 1664 Blanc med 44%. Tuborg solgte 11 procent flere øl og Carlsberg-mærket var uændret sammenlignet med samme kvartal i 2017.
Ledelsens forventninger til 2018 er en stigning i driftsresultatet på omkring 5 procent, men et fald i omsætningen på omkring en halv milliard.
Specielt Østeuropa gav knaster. Her faldt omsætningen for Carlsberg med markant 14 procent til 2,0 milliarder kroner. Både et fald i mængderne og valutaudsving gjorde en mærkbar forskel.
– Vores mængder steg i alle markeder undtagen Rusland. Nedgangen i Rusland var ramt af den generelle tilbagegang i ølmarkedet og hårde sammenligningstal. Faldet i markedsandel blev forstærket af et russisk forbud mod øl i store plastflasker, oplyser ledelsen.
Carlsberg kom ind i Rusland lige op til finanskrisen via milliardopkøbet af Scottish & Newcastle. Siden da ramte krisen og Ruslands tumultariske udvikling bryggeriet, hvilket blandt andet første til, at topchefen i Carlsberg blev skiftet ud med Cees’t Hart, der generelt har forbedret bundlinjen siden sin tiltrædelse.
Han må dog også i Vesteuropa registrere et fald i omsætningen med omtrent 600 millioner kroner til 7,1 milliarder kroner. Dette fald forklares med tab af markedsandele i Storbritannien i Carlsbergs brands og lavere volumener i Polen grundet gennemførte prisstigninger.
Asien er som tidligere et lyspunkt i regnskabet med en pæn omsætningsvækst til 3,6 milliarder kroner.