Det samlede ølsalg er faldet med 17,7 procent i løbet af årets to første måneder. Årsagen er blandt andet en uvis fremtid for restaurationsbranchen, lyder det fra Bryggeriforeningen.
Efter flere år med rekordstore mængder nye øl og en øget interesse for især craft øl, er markedet stagneret, viser tal fra Bryggeriforeningens medlemmer. Ølsalget i januar og februar lå 17,7 procent lavere i forhold til samme periode året før.
At bryggerierne er pressede kan også læses i lanceringen af nye øl. I januar og februar sidste år, kom der 283 nye øl på markedet, mens der i år blot lanceres 188.
Kigger vi på den kommende forårs- og påskesæson vil der i år være 111 at vælge imellem, men ifølge Bryggeriforeningen ville det tal formentlig have været væsentlig højere, hvis ikke det var for de tvangslukkede restauranter, caféer og værtshuse. Blot syv af de 111 er nye varianter.
– Antallet af nye påske- og forårsbryg bliver omtrent halveret i år. Det er desværre et tydeligt krisetegn for bryggeribranchen. Produktionen af øl er på et lavt niveau, fordi bryggerierne ikke aner, hvad og hvornår der genåbnes. Det har store økonomiske konsekvenser for bryggerierne og de lokalsamfund, som mange af dem er en del af. Derfor håber vi, at den kommende genåbningsplan giver vished om fremtiden og indeholder en snarlig, sundhedsmæssigt forsvarlig åbning af restaurationssektoren, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald.
Bryggeriernes krise bliver understeget af, at 2020 for første gang i ti år ikke blev et rekordår for nye øl. Hvert eneste år fra 2011 er der blevet sat rekord med flere nye danske øl på markedet end året før. Beerticker estimerer, at med 1792 nye øl i 2020 er der kommet 25% færre nye øl, end hvis 2020 havde været et Corona-frit år.
– Der er fortsat masser af gode øl at vælge imellem, men et fald på 25% er et klart signal om, at bryggerierne er i knæ, siger Niels Hald.