Både danske og udenlandske forbrugere vil i stigende grad stille krav til fødevare-emballagen. Det var der konsensus om blandt både oplægsholdere, økologiske virksomheder og emballage-producenter, da Økologisk Landsforening for nyligt afholdt eksportseminar om fremtidens emballageløsninger.
Stadig flere forbrugere verden over går op i bæredygtighed, når de køber fødevarer – og det vil i stigende grad også komme til at gælde emballagen.
Det budskab var der udbredt enighed om blandt de mange deltagere på Økologisk Landsforenings nyligt afholdte eksportseminar om bæredygtige emballageløsninger.
– Næste generation af forbrugere vil betragte økologi som en selvfølge, men de økologiske produkter risikerer at blive fravalgt, hvis emballagen ikke er bæredygtig. Forbrugerne vil ikke undvære emballage, men den skal være så miljørigtig som muligt. Økologiske virksomheder skal gå foran, hvis de skal blive ved med at være relevante, siger Birthe Linddal, sociolog og fremtidsforsker, som holdt oplæg på eksportseminaret.
Hun bakkes op af markedschefen for eksport i Økologisk Landsforening/Organic Denmark, Pernille Bundgård.
– Vi ser allerede storbyer rundt omkring i verden, f.eks. Berlin, hvor forbrugerne og dermed supermarkederne stiller krav til emballagen. Det er noget, man som virksomhed skal holde sig for øje, hvis man vil eksportere sine varer. Fremover vil det ikke være nok blot at fokusere på selve produktet, man skal også have fokus på det, der er udenom, siger Pernille Bundgård, som derfor glædede sig over, at mere end 25 virksomheds-repræsentanter havde tilmeldt sig seminaret.
Øko-virksomheder har taget de første skridt
En af de virksomheder, der genkender det voksende fokus på bæredygtige emballager, og som deltog på eksportseminaret, er Urtekram.
– Der er ingen tvivl om, at vores slutbrugere i dag har stort fokus på emballagen og ønsker bæredygtige løsninger. En meget stor del af de henvendelser, vi får via kundeservice og sociale medier, drejer sig om vores emballager. Det har vi taget konsekvensen af. Så fra 1. januar begynder vi at producere vores økologisk certificerede body care produkter i plantebaserede emballager lavet af sukkerrør, som stammer fra sukkerrørsaffald fra fødevareindustrien. I løbet af 2019 vil mere end 85 procent af vores body care sortiment være i plantebaserede flasker og tuber. Og vi håber på at kunne finde en tilsvarende løsning på emballagen til vores fødevarer, siger Sofia Ganer, brandmanager hos Urtekram.
Også den økologiske kødvirksomhed, Friland, arbejder på at udvikle mere bæredygtige papir og emballager til deres varer.
– I takt med at vi hører om problemstillinger som bl.a. plasticophobning i verdenshavene, er der kommet større fokus på emballage blandt de danske forbrugere – og i særlig grad blandt de økologisk interesserede forbrugere. Dagligvarekæderne begynder også at stille krav. Som en mindre start for at imødekomme den efterspørgsel bliver alle vores brochurer og andre trykte materialer produceres af 100 procent nedbrydeligt og giftfri materiale, siger Maria Bast Marketing Manager hos Friland, der ligeledes deltog i seminaret.
Over 180 virksomheder har i alt deltaget i et eller flere af Økologisk Landsforenings eksportseminarer, som har til formål at styrke eksportkompetencerne hos økologiske virksomheder og øge eksporten af økologiske fødevarer. Eksportakademiet har eksisteret siden 2013.