Corona har krævet en masse forandringer og fyldt vores hverdag med regler og restriktioner, men den har også betydet, at der i dagligvarehandlen skulle tænkes nyt og findes løsninger på en lang række af praktiske problemer for at sikre forsyningerne til forbrugerne.
Der har under hele coronatiden været et stort fokus på vores sundhedsvæsen, der utvetydigt har løftet en kæmpe opgave og været under et stort pres. En opgave som det sundhedsfaglige personale med stor professionalisme har formået at løfte.
– Som en af de meget få brancher har dagligvarehandlen holdt åben under hele pandemien. Dermed har der hvilet et kæmpe ansvar på branchen og vores købmænd og den store gruppe af medarbejdere, der trods restriktioner og nedlukning af samfundet har sikret danskerne deres daglige forsyninger og sikret, at samfundet trods alt kunne fungere og hænge sammen. Det har kun kunnet lade sig gøre takket være ansvarlige og professionelle købmænd, leverandører og producenter, der har sikret, at forbrugerne på intet tidspunkt har manglet dagligvarer – med undtagelse af et øjebliks panik og frustration, hvor danskerne pludselig havde et ekstraordinært stort behov for at opbygge lager af toiletpapir, siger John Wagner, administrerende direktør i De Samvirkende Købmænd (DSK).
Købmændene har bidraget med fornyelse og inspiration
Da danskerne blev sendt hjem og udvalgsvarebutikker og kontorer lukket ned i hobetal, blev dagligvarehandlen pludselig et af danskernes få holdepunkter, der vidnede bare lidt om en hverdag, vi kendte. Vores dagligvarebutikker har leveret de forbrugsgoder, som har prydet vores hverdag, og har inspireret danskerne til blandt andet at være fælles om madlavningen og vores måltider. De har været dygtige til både i de fysiske butikker og på nettet at komme med inspiration og input, der kunne forsøde vores hverdag i isolation bag hjemmets fire vægge.
Medarbejderne har troligt med mundbind, handsker, håndsprit m.m. sikret, at forsyningerne nåede frem til danskerne på en inspirerende måde godt hjulpet af en lang række af underleverandører og producenter inden for specielt landbrug og fødevareområdet, der på forskellig vis har bidraget med fornyelse og inspiration.
– DSK, der repræsenterer mere end 1.500 købmænd, herunder Meny, Spar og Rema 1000, har kunnet konstatere, at der blandt kunderne har været mere tid til at gå på opdagelse under nedlukningen. Det har fremmet danskernes interesse for fødevarer, og kunderne har lagt mere i kurven og købt andre produkter end normalt. Der er blevet eksperimenteret med maden, og i mange familier er der brugt mere tid på at kokkerere, end der blev gjort tidligere i en travl hverdag, siger John Wagner.
Klimaaftryk er på kundernes læber
Den øgede interesse for fødevarer har også betydet, at der er kommet mere fokus på klimavenlig mad. For danskerne handler det ikke længere kun om emballage og affald. Kunderne er i højere grad blevet opmærksomme på fødevarernes klimaaftryk og tilvælger de produkter, der har det laveste klimaaftryk. Og der er ingen tvivl om, at den efterspørgsel kun vil vokse de kommende år i takt med den øgede fokus på at nedbringe den samlede udledning af drivhusgasser.
– Nedlukningen har samtidig øget interessen for at handle dagligvarer online og få dem leveret. Der har under coronanedlukningen været en betydelig vækst i onlinehandlen med dagligvarer, og den interesse vil med al sandsynlighed følge den øvrige vækst i nethandlen. Det vil stille krav om fornyelse og effektivisering, så det bliver lettere og hurtigere, men også at den fremtidige udbringning sker klimaneutralt, siger John Wagner fra DSK.