I december ændrede Sund & Bælt tone og gik fra anbefaling til forbud. De gik fra at fraråde særlige køretøjer fra at krydse Storebælt til direkte at forbyde det, og det kommer til at skabe udfordringer fra fødevarebranchen.
Beslutningen om af ”forbyde” ”vindfølsomme køretøjer” at køre over Storebæltsbroen, hvis der kan forekomme vindstød på over 15 m/s, skaber store problemer for navnlig små og mellemstore fødevarevirksomheder på begge sider af broen. Disse virksomheder benytter typisk køretøjer, der vejer mindre en 3.500 kg. Sådan lyder meldingen fra FødevareDanmark, der foreslår en række ændringer i de parametre, der ligger til bund for, hvornår forbuddene kan effektueres.
Overfart skal være sikker, men forbud skal også give mening
FødevareDanmark skriver, at de berørte virksomheder i vidt omfang har kunder på den anden side af broen. Disse kunder er både offentlige institutioner og private virksomheder og etablissementer. De nye forbudsregler medfører en betydelig forøgelse af usikkerheden med hensyn til leverancer af fødevarer fra disse virksomheder, der derfor stilles væsentligt ringere i konkurrencen med de store catervirksomheder, som med store sættevogne har større muligheder for at passere broen under omhandlede vindforhold. Organisationen understreger, at de ikke ønsker at tilsidesætte sikkerheden, men blot ønsker at tage det med i overvejelserne, at der i, især vintermånederne ofte forekommer blæst på mere end 15m/s og at det drejer sig om ganske få, hvis overhovedet nogen, køretøjer med totalvægt under 3.500 kilo, der er forulykket på broen. De henviser desuden til, at det er afgørende vigtigt for fødevarevirksomheder at kunne leve op til leveringsforpligtelserne og at fødevarer af sagens natur er let fordærvelige, og skal derfor frem uden store forsinkelser.
For at finde et kompromis, hvor sikkerheden på broen ikke svækkes, har FødevareDanmark foreslået, at kommerciel transport af fødevarer undtages fra udstedte forbud og underlægges de tidligere regner om anbefaling, i det mindste for køretøjer med en totalvægt under 3.500 kg. De foreslår, at passage eventuelt kan tillades efter samme regler som på Vejlefjordbroen, dvs. med hastighedsbegrænsninger ned til 50 km/t ved stærk blæst og storm, og at der ved vindstød over 15 m/s ”frarådes” passage med vindfølsomme køretøjer, og at ”forbud” gælder ved vindstød på 20 m/s eller derover – igen: i det mindste for varevogne/kølebiler med en totalvægt under 3.500 kg.
FødevareDanmark vil have transportministeren i tale
Den aktuelle nedlukning med flere udsættelser af genåbning for de handlede køretøjer viser, at forbuddene kan være langvarige og uforudsigelige, hvilket i sig selv afstedkommer store problemer for små og mellemstore fødevarevirksomheder, som lige nu tvinges til at benytte færgeoverfarten Spodsbjerg/Tårs, hvor sejlads aktuelt pågår, mens passage på broen er ”forbudt” for omhandlede køretøjer. FødevareDanmark håber på en drøftelse af disse udfordringer med såvel A/S Storebælt som med de politikere, herunder transportministeren, som er ansvarlige for de regler, som tillader indførelse af forbud som det omhandlede. Herunder ønskes en drøftelse af begrebet ”vindfølsomme køretøjer”, navnlig under kategorien ”varevogne, kassevogne […]med en totalvægt under 3.500 kr.”.