84 procent af danskerne vælger i år at holde sommerferie i Danmark. Og det får også betydning for madoplevelsen, som for 44 procent af danskerne vil bestå af hjemmelavet mad. Det viser en ny landsdækkende undersøgelse, udviklet på vegne af HelloFresh.
Corona har vendt op og ned på danskernes liv og vaner. Men ud over mundbind, håndsprit, aflyste restaurantbesøg og rejser, har corona også givet os mere kvalitetstid derhjemme med familien. Nu viser en ny landsdækkende undersøgelse, foretaget af analyseinstituttet Wilke på vegne af HelloFresh, at den nye virkelighed også afspejler sig i danskernes valg af sommerferieplaner.
I år vælger 84 procent af danskerne nemlig at holde sommerferie hjemme i Danmark og kun 16 procent af danskerne tager turen til udlandet. Til sammenligning har kun hver tredje dansker (31 procent) tidligere valgt at holde sommerferie i Danmark.
Og den primære grund til danskernes valg om at tilbringe sommerferien hjemme i Danmark, skyldes for de fleste corona-pandemiens effekter. 73 procent af danskerne har svaret at corona i en eller anden grad har haft en påvirkning på valget om at blive hjemme i Danmark, når sommerferien står for døren.
Men hvor i Danmark sommerferien skal afholdes, er mere varierende. Dog bliver størstedelen af danskere derhjemme hos dem selv – det gælder for knap halvdelen af danskerne (46 procent). 28 procent lejer et sommerhus og 13 procent tager i eget sommerhus.
-Hos HelloFresh sørger vi selvfølgelig for at tilpasse os kundernes ferieplaner. Uanset hvor vores kunder befinder sig i landet i sommerferien, så kan de tage deres måltidskasse med dem – også hvis ferien skal tilbringes i sommerhuset eller på en af de danske øer. Derudover sørger vi også for at udvikle retter, der passer til den varme årstid. Det er vigtigt for os, at danskerne ikke skal bruge tid på at handle ind og tænke over at lave varieret mad – og det gælder selvfølgelig også i sommerferien, siger Kristian Hald, adm. direktør for HelloFresh i Danmark og Sverige.
Sommerens madoplevelser bliver også hjemmelavet
Danskernes nye ferieplaner får dog stadig betydning for madoplevelsen, der ikke i lige så høj grad vil omfatte en strandcafé i Grækenland, et fransk brasserie eller det lokale pizzeria i Napoli. Undersøgelsen viser, at 44 procent af danskerne i år vil prioritere hjemmelavet mad.
Og når danskerne selv trækker i forklædet, bliver der i høj grad fokuseret på både kvalitet og smag. At aftensmaden først og fremmest er velsmagende, gør sig gældende for hele 76 procent af danskerne. Hvorimod mere end hver anden dansker mener, at det vigtigste ved det hjemmelavede aftensmåltid er, at det er nemt at lave. 40 procent vil prioritere at maden er sund og 30 procent lægger vægt på sæsonbaserede ingredienser.
-At blive hjemme i Danmark skaber også nye muligheder, herunder mere tid til at dyrke det hjemmelavede aftensmåltid. En vigtig værdi for HelloFresh er at hjælpe danskerne til at skabe en hyggelig stund omkring aftensmåltidet, gøre det nemt, velsmagende og inspirerende. Derfor tilbyder vi opskrifter, hvor der er noget til enhver smag og enhver alder, og vi sørger for at det altid er muligt at ændre i sin måltidskasse, så danskerne kan få nøjagtig den måltidskasse, der passer til dem og deres behov – uanset, hvor de befinder sig. Vi håber, at det hjemmelavede aftensmåltid både i år og fremover kan få endnu mere plads i det ofte pressede sommerferieprogram, siger Kristian Hald videre.
Danskerne kan få glæde af HelloFreshs måltidskasser hele året rundt, også i sommerferien, hvor der desuden vil blive tilføjet spændende sommeropskrifter. Herunder blandt andet BBQ og nye retter, der vil passe til sommerens store sportsbegivenheder, såsom burgere og andre anretninger i forbindelse med Eurocup, samt japansk-inspireret retter til De Olympiske Lege.
HelloFresh leverer i hele Danmark med undtagelse af ikke-brofaste øer og har netop udvidet deres levering til også at inkludere Bornholm. Det gælder også for de danske sommerhusområder, hvis danskerne beslutter sig for at holde ferie i sommerhuset.
De eksisterende kunder skal blot ændre adressen i den periode, det drejer sig om. De nye kunder, der ønsker at prøve HelloFresh i sommerferien, kan bestille måltidskassen direkte til sommerhuset.
Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Wilke for den globale måltidskasseleverandør HelloFresh. I undersøgelsen har HelloFresh adspurgt 1.000 danske respondenter på tværs af landet i aldersgruppen 18-70 år.