Ved dette års Nordic Organic Food Fair havde udstillere fra alle verdens hjørner samlet sig i Malmø, hvor de fremviste det sidste nye inden for økologi til et begejstret publikum
Dansk økologi hitter i resten af Norden, hvor især svenskerne har fået smag for sagerne. På bare tre år er eksporten af økologiske varer til Sverige fordoblet. I perioden 2013 til 2016 er eksporten steget fra 207 mio. Til 466 mio., viser taler fra Danmarks Statistik. Den udvikling skal der naturligvis bygges videre på og derfor drog 20 danske øko-udstillere til Malmø, hvor de deltog på Økologisk Landsforenings fællesstand.
– Sverige især er et meget interessant eksportmarked for danske øko-virksomheder. Svenskerne køber dobbelt så meget økologi i dag som for bare tre år siden, og eksporten af danske øko-varer til Sverige er fulgt med den udvikling, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, der står bag det danske fremstød på messen.
Innovative danske udstillere
Enkelte andre danske udstillere havde fundet til Malmø på egen hånd, hvor de kunne berette om et helt andet publikum end ved de danske fødevaremesser. Her kommer et publikum som ved hvad de vil have og det skal naturligvis være økologisk.
– Svenskerne er vilde med dansk økologi. Det skyldes ikke mindst, at danske virksomheder er innovative og konstant udvikler spændende økologiske kvalitetsvarer, som opfylder tidens trends. Danmark er desuden det land i verden, der har den højeste økologi-andel i fødevaresalget og deraf et meget veludviklet økologisk marked, siger Pernille Bundgård og påpeger, at de danske virksomheders innovationsgrad også kommer til udtryk på Nordic Organic Food Fair, hvor 18 ud af de i alt 20 deltagende virksomheder præsenterede nye produkter ved messens Innovation Zone Award Showcase.
Fri for produkter dominerer stadig
Den økologiske tendens peger stadig på at produkterne skal være “fri for”. Blandt vinderne af messens økopriser finder man eksempelvis Caldic’s Ginish og Rumish, der er en alkoholfri “spiritus”, så man kan lave cocktails uden alkohol, men som stadig har smagen af alkohol og en kødfri burger fra Bärta. Det eneste vinderen af hovedprisen for messens bedste nye produkt var fri for dog, var tilsætningsstoffer og kemikalier. Den bittersøde honningeddike med hyldeblomst fra portugisiske Apiagro var et sødt og inspirerende punktum på øko-besøget på den anden side af sundet.