Danskerne har aldrig købt så meget Nescafé i produktets 80 årige historie i Danmark som i 2017. Det skyldes i følge Nestlé Danmarks landechef Henriette Sonne-Schmidt, at danskerne bliver mere og mere villige til at betale for kvalitet.
Det er ikke kun Nescafé Gold, der viser flotte tal, men også de økologiske varianter, som har haft et stærkt 2017, fortæller Henriette Sonne-Schmidt, og påpeger, at det var Nestlé, der i 1938 opfandt instant kaffen.
Få år senere fik mærket sit store gennembrud, da amerikanske soldater kæmpede i den fugtige varme i Asien under 2. verdenskrig, hvor almindelig kaffe ikke kunne holde sig. Den nemme tilberedning gav også Nescafé adgang til Månen i 1969 om bord på Apollo 11.
Året 2017 for Nestlé Danmark var også præget af lanceringen af Nescafé Azera, der netop er blevet nomineret til Årets Lancering 2017 af markedsanalyse-virksomheden Nielsen.
Samlet set har Nestlé Danmark haft et tilfredsstillende 2017:
– Vi er tilfredse med året, og vi kan se, at vores brede produktsortiment i vores kategorier tiltaler forbrugerne. Det ser man fx inden for konfekture, hvor vi har en bred palette af brands, der spænder lige fra Kit Kat, Polo og Super Flyers til Lion og After Eight, har vi også oplevet stigende interesse fra forbrugerne i form af øget salg, siger landechefen.
Nestlé forbedrer årligt 8.000 produkter globalt
Nestlé Danmark offentliggør det flotte danske 2017-salg af Nescafé i forbindelse med, at det schweiziske moderselskab, Nestlé, præsenterede sit globale årsregnskab. Nestlé, der er verdens største fødevarevirksomhed og en af Europas største virksomheder, har i 2017 omsat for 581 mia. kr. med et nettoresultat på 46,5 mia. kr. Den organiske vækst endte på 2,4 pct.
Nestlé-koncernens globale topchef, Mark Schneider, ser 2017 på denne måde:
– Vores organiske vækst i 2017 var inden for det guidede område, men under vores forventninger, især på grund af svag salgsudvikling i slutningen af året. Salgsvæksten i Europa og Asien var opmuntrende, mens Nordamerika og Brasilien fortsatte med at være udfordrende. Vores omkostningsreduktions-initiativer leverede marginforbedringer, som var bedre end vores 2017-forventninger til dem på trods af betydelige råvareprisstigninger. I løbet af de seneste måneder har vi gennemført indledende porteføljejusteringer med meget gunstige resultater. Vi vil fortsætte denne aktive porteføljestyrings-tilgang på en disciplineret måde og fuldt ud i overensstemmelse med vores strategi. Hvad vores kerneportefølje angår, er accelerationen af vores vækst gennem produktinnovation og produktændringer højt på dagsordenen. Vores organiske salgsvækst forventes at blive forbedret i 2018, og vi er godt på vej til vores 2020-forbedringsmålsætning.
Produktinnovation og produktændringer sker i øvrigt inden for Nestlés strategi inden for ernæring, sundhed og velvære. Det betyder, at alle Nestlé-produkter løbende får reduceret deres indhold af salt, sukker og fedt, mens der tilsættes fuldkorn, fibre og andre naturlige ingredienser, hvor det er muligt. Nestlé ændrer årligt ca. 8.000 produkter på den måde.
Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.