Al CO2-udledning fra både varme- og elforbrug i Lidl-kæden samt firmabiler skal kompenseres 100 %, oplyser dagligvarekæden i sin CSR-strategi på klimaområdet.
Lidls 2020-målsætning skal nås via en række tiltag, fx øges andelen af egenproduceret energi fra solceller, investeringer i mere energieffektive butikker, køb af grøn strøm og et opgør med afbrænding af olie og benzin på alle niveauer i Lidls organisation.
Størstedelen af CO2-udslippet i virksomhedens egne aktiviteter kommer i dag fra kædens strømforbrug. Det er særligt her, der er stort potentiale for at skære ned for Lidl. Derfor vil kæden også markant udbygge sin egen installation af eksempelvis solceller, have 100 % LED-lys i butiksarealer og diverse andre CO2-besparende initiativer i butikkerne som intelligent overvågning af butikkens energiforbrug.
– Jeg mener, at vi i Lidl har en forpligtigelse til at drive en ansvarlig forretning – på alle områder – også på klimaområdet. Derfor skal vi gå forrest. Klimaforandringer påvirker os alle, og i Lidl vil vi være med til at gøre en forskel. Derfor skal Lidl, allerede fra 2020, kompensere 100 % for vores CO2-udledning, siger adm. direktør i Lidl, Dirk Fust og fortsætter:
– Det er et stort arbejde, vi har kastet os ud i. Men det er også fuldstændig afgørende, og vi har lyst til at gøre en forskel, og for os er dette skridt det eneste rigtige”.
Positive forandringer i værdikæden
Næste skridt i Lidls CSR-strategi er at se ind i, hvordan man bekæmper den CO2, virksomhedens andre ikke direkte aktiviteter udleder, fx tilbudsaviser, lastbilkørsel til og fra lager, affald og forretningsrejser med fly.
I første omgang fokuserer vi på alt det, vi selv kan gøre noget ved nu og her. Men vi er ikke i mål i morgen. For os gælder det om at skabe så mange positive forandringer i hele vores værdikæde som muligt. Derfor er det næste, nærliggende skridt, at vi skal udbrede det interne arbejde til også at omfatte andre samarbejdspartnere, siger Dirk Fust.
Det omfattende arbejde med at kortlægge al udledning i hele Lidls værdikæde er allerede i gang. Selvom Lidl nu har sat årstal på sine klimaambitioner, er dagsordenen langt fra ny for dagligvarekæden. Lidl støtter flere projekter og organisationer, der fremmer bæredygtigheden i Danmark, som fx organisationen Plant et Træ og Plastic Change. Kæden bakker også op om mere og bedre information til kunder omkring klimapåvirkning.
– Hvis man kan gøre en forskel, så skal man. Selvfølgelig starter vi hos os selv, men vi skal også bakke op om de organisationer og branchetiltag, som baner vejen for, at vi i Lidl kan være med til at gøre en forskel. I Danmark har der i mange år været fokus på den grønne omstilling, hvilket er fantastisk og noget, vi vil bakke op om. Så mens vi arbejder i vores egen organisation, fortsætter vi også med at bidrage til NGO’ernes fuldstændig afgørende arbejde, siger Dirk Fust.