• Facebook
  • Instagram
  • MESSEOVERSIGT
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

FødevareFOKUS

Fokus på fødevarer

  • Brød og kager
  • Detailhandel og en gros
  • Drikkevarer
  • Foodservice, catering og restauranter
  • Forskning og uddannelse
  • Frugt, grønt og landbrug
  • Fødevareproduktion
  • Fødevaresikkerhed og hygiejne
  • Konfekture, sukker og snacks
  • Kvalitetsstyring og certificering
  • Kød, fisk og fjerkræ
  • Markedsføring, økonomi og personalia
  • Mejeriprodukter
  • Messer og konferencer
  • Miljø og sundhed
  • Emballage og pakkemaskiner
  • Politik, lovgivning og EU
  • Råvarer, halvfabrikata og ingredienser
  • Økologi

Detailhandel og en grosØkologi22. 06. 2018 | Peter Friis

Kvinder ved generelt mere økologi end mænd

Detailhandel og en grosØkologi22. 06. 2018 By Peter Friis

Kvinder er mere bevidste om økologiske fødevarer end mænd viser en ny undersøgelse lavet af Epinion for Økologisk Landsforening.

Økologiske varer fylder mere i kvinders indkøbskurve end mænds. Det viser en ny undersøgelse, som er lavet af Epinion for Økologisk Landsforening. Undersøgelsen peger samtidig på, at kvinderne generelt ved mere om de fordele, der kendetegner økologiske varer.
– Undersøgelsen understøtter vores klare forventning om, at jo mere du ved om økologi, jo større er sandsynligheden for, at du køber økologi. Kvinderne er både dem, der er mest bevidste om værdien af økologi, og dem, der køber flest økologiske varer, siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.
87 procent af kvinderne er f.eks. enige i, at man skåner sig selv for rester af sprøjtegifte, når man spiser økologisk mad. Det samme gør sig gældende for 80 procent af mændene.
Også når det gælder økologiens beskyttelse af natur, miljø og grundvand, fraværet af en lang række e-numre i økologisk mad og økologiens positive effekt på dyrevelfærd, er kvinderne mere bevidste end mændene, viser undersøgelsen. F.eks. er 78 procent af kvinderne enige i, at økologi støtter øget dyrevelfærd, mens det er 65 procent af mændene.
– Det kan hænge sammen med, at det især er kvinderne, der står for at handle dagligvarer til familien. Det betyder, at det oftest er kvinderne, der står ved hylderne og kølediskene og skal træffe beslutning om, om varen skal være økologisk eller ej. Derfor bliver det mere relevant for dem at sætte sig ind i, hvad der egentlig er forskellen, vurderer Helle Bossen.

Både mænd og kvinder vil købe mere økologi i fremtiden
Danskerne har i mere end ti år sat årlige rekorder i køb af økologiske varer, og den udvikling vil begge køn bygge videre på.
– Både mænd og kvinder bliver mere og mere bevidste om økologiens fordele, viser undersøgelsen. På bare det seneste år er der sket en markant udvikling. Samtidig svarer 65 procent af mændene og 72 procent af kvinderne, at de ’helt sikkert’ eller ’måske’ vil købe flere økologiske varer i fremtiden. Det bekræfter os i, at salget af økologi vil blive ved at med at vokse, siger Helle Bossen.
Epinion-undersøgelsen er foretaget blandt mere end 1.000 danskere og er gennemført i foråret 2017 og igen i foråret 2018.

Skrevet i: Detailhandel og en gros, Økologi

 

Seneste nyt fra redaktionen

Økologisk yoghurt med kun to ingredienser

Økologisk yoghurt med kun to ingredienser

MejeriprodukterØkologi18. 02. 2019

Efterspørgslen på naturlige fødevarer stiger blandt danskerne. Der har fået Arla til at lancere en nye økologisk yoghurt kaldet Arla ØKO KUN, der indeholder yoghurt og 25 procent økologisk frugt og er fri for tilsat sukker og tilsætningsstoffer. Yoghurten kommer i en variant med smag fra modne

Vibocold med ny strategi der skal sikre flere kundefordele

Vibocold med ny strategi der skal sikre flere kundefordele

AktueltDetailhandel og en grosFoodservice, catering og restauranterFødevaresikkerhed og hygiejne18. 02. 2019

Vibocold har igennem 2018 ændret sourcingstrategi, med sigte på, at handle direkte med de større producenter. Et eksempel er samarbejdet med Metalfrio, hvor Vibocold har fået forhandlingen i Europa af det stærke brand Caravell. Vibocold har i 2018 ændret sit indkøbsfokus og sin strategi, hvor de

Undgå lugtgener og fedt i luftkanaler

Undgå lugtgener og fedt i luftkanaler

Foodservice, catering og restauranterFødevareproduktionMiljø og sundhed15. 02. 2019

- Får du klager fra naboer over lugtgener, og arbejder du med friture i dit storkøkken med fare for fedtophobning i ventilationskanalerne, spørger John E. Larsen fra Alfa Instruments, der anbefaler at overveje de konsekvenser det kan medføre: - Ikke blot kan lugtgener kan være uhensigtsmæssig for

Scandic tilbyder jobgaranti til kokke og tjenere

Scandic tilbyder jobgaranti til kokke og tjenere

Foodservice, catering og restauranterForskning og uddannelse15. 02. 2019

Scandic vil nu tilbyde kommende kokke-, tjener- og receptionistelever jobgaranti i jagten på faglært arbejdskraft. Inden for de kommende år skal Scandic ansætte godt 700 nye medarbejdere til fire nye hoteller i København og Aarhus. Der er og kommer stor mangel på faglært arbejdskraft. Således

Arla og Bilka fortsætter indsamling af plastlåg

Arla og Bilka fortsætter indsamling af plastlåg

Detailhandel og en grosDrikkevarerEmballage og pakkemaskinerMiljø og sundhed15. 02. 2019

Siden 2015 har danskerne kunnet aflevere plastiklåg fra Arlas mælkekartoner i Bilka, så de kan genanvendes til gavn for miljøet. Nu har Arla talt plastiklågene op, og i 2018 blev der indsamlet 438.000 plastiklåg. Dermed når indsamlingen et samlet resultat på 2.460.296 plastiklåg. Og samarbejdet med

Næse på vej til fiskeriminister for nøl med østerslovgivning

Næse på vej til fiskeriminister for nøl med østerslovgivning

Politik, lovgivning og EU15. 02. 2019

Fiskeriminister Eva Kjer Hansen (V) risikerer at få en næse, fordi det har taget for lang tid med lovgivning, der skal begrænse antallet af kvoter for muslinger og østers. Det er budskabet fra Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet. - Hun skal have en næse, fordi hun har indrømmet, at arbejdet med

Coca-Cola sælger flere sukkerfri produkter

Coca-Cola sælger flere sukkerfri produkter

DrikkevarerMarkedsføring, økonomi og personalia15. 02. 2019

2018 bød på stor fremgang for Coca-Cola, der ifølge Ritzau tjente 42,5 milliarder kroner i det forløbne år. Det viser årsregnskabet fra det amerikanske selskab, der er offentliggjort torsdag. Sammenlignet med 2017 er der tale om mere end en femdobling af resultatet, men det år var belastet af en

Nestlé tjente flere penge i 2018

Nestlé tjente flere penge i 2018

DrikkevarerKonfekture, sukker og snacksMarkedsføring, økonomi og personalia15. 02. 2019

Nestlé solgte for næsten 600 milliarder kroner i 2018, viser det netop offentliggjorte regnskab for den schweiziske fødevaregigant. Et stigende salg i verdens to største økonomier, USA og Kina, og stor appetit på babymad er blandt de faktorer, der ifølge Ritzau har trukket resultaterne i vejret hos

Discountbutikkerne får flere fødevarer på hylden

Discountbutikkerne får flere fødevarer på hylden

Detailhandel og en gros14. 02. 2019

Det klassiske discount-koncept med ganske få varianter af hver enkelt fødevaretype er for alvor på retur i disse år. Blandt andet hos Lidl, der nu har fået yderligere 300 nye produktvarianter på hylderne så man nu har omkring 2.100 varer i sortimentet. - Vi ser en tendens i dagligvarebranchen på,

Fakta vil hjælpe udsatte unge i job

Fakta vil hjælpe udsatte unge i job

Aktuelt13. 02. 2019

Flere tusinde unge udsatte vil få en chance for at komme ind på arbejdsmarkedet de kommende år. Det er resultatet af et samarbejde mellem Fakta og Ungdomsskoleforeningen, som Den A.P. Møllerske Støttefond netop har bevilget 27 millioner kr. til. Det begyndte i én butik, Fakta Gladsaxe i

Tilmeld Nyhedsbrev

Arkiv over seneste nyhedsbreve
 
 
 
 
Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser… Læs mere her

/Nyheder

  • Buhl & Bønsøe

    Vidensblog: Guide til infrarød måleteknologi

  • Buhl & Bønsøe

    Værd at vide om luftfugtighed i indeklimaet og måling af luftfugtighed

  • Buhl & Bønsøe

    Buhl & Bønsøe lancerer vidensblog

  • Buhl & Bønsøe

    Kurser 2019

  • Buhl & Bønsøe

    Kompakt differenstryktransmitter med mange anvendelsesmuligheder

  • Buhl & Bønsøe

    Infrarødt termometer til præcis temperaturmåling

  • FoodTech

    De bedste fødevarer og produkter hyldes på FoodTech

  • FoodTech

    FoodTech er åbnet med udstillerfremgang

  • FoodTech

    Udstillerfremgang og royalt besøg på FoodTech

  • FoodTech

    Innovation og nytænkning hædres ved International Food Contest på FoodTech

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Økologisk yoghurt med kun to ingredienser

    18.02.2019

  • Vibocold med ny strategi der skal sikre flere kundefordele

    18.02.2019

  • Undgå lugtgener og fedt i luftkanaler

    15.02.2019

  • Scandic tilbyder jobgaranti til kokke og tjenere

    15.02.2019

  • Arla og Bilka fortsætter indsamling af plastlåg

    15.02.2019

  • Næse på vej til fiskeriminister for nøl med østerslovgivning

    15.02.2019

  • Coca-Cola sælger flere sukkerfri produkter

    15.02.2019

  • Nestlé tjente flere penge i 2018

    15.02.2019

  • Discountbutikkerne får flere fødevarer på hylden

    14.02.2019

  • Fakta vil hjælpe udsatte unge i job

    13.02.2019

  • Danskerne er fortsat de største forbrugere af økologi

    13.02.2019

  • Stikdåse med dobbelttilslutning til styretavler

    13.02.2019

  • Dansk køle-fryseleverandør vil øge salget i Danmark

    13.02.2019

  • Stjerneskud over Aarhus i denne weekend

    13.02.2019

  • Fazer udvider sortiment med havrebaseret kaffedrik

    13.02.2019

Alle nyheder ›

Læs også TechMedias 3 fødevaremagasiner online

Annoncering i TechMedias 3 fødevaremagasiner

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK – 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies.Acceptér Reject Læs mere om vores brug af cookies her:Brug af cookies
Cookies