Kvinder er mere bevidste om økologiske fødevarer end mænd viser en ny undersøgelse lavet af Epinion for Økologisk Landsforening.
Økologiske varer fylder mere i kvinders indkøbskurve end mænds. Det viser en ny undersøgelse, som er lavet af Epinion for Økologisk Landsforening. Undersøgelsen peger samtidig på, at kvinderne generelt ved mere om de fordele, der kendetegner økologiske varer.
– Undersøgelsen understøtter vores klare forventning om, at jo mere du ved om økologi, jo større er sandsynligheden for, at du køber økologi. Kvinderne er både dem, der er mest bevidste om værdien af økologi, og dem, der køber flest økologiske varer, siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.
87 procent af kvinderne er f.eks. enige i, at man skåner sig selv for rester af sprøjtegifte, når man spiser økologisk mad. Det samme gør sig gældende for 80 procent af mændene.
Også når det gælder økologiens beskyttelse af natur, miljø og grundvand, fraværet af en lang række e-numre i økologisk mad og økologiens positive effekt på dyrevelfærd, er kvinderne mere bevidste end mændene, viser undersøgelsen. F.eks. er 78 procent af kvinderne enige i, at økologi støtter øget dyrevelfærd, mens det er 65 procent af mændene.
– Det kan hænge sammen med, at det især er kvinderne, der står for at handle dagligvarer til familien. Det betyder, at det oftest er kvinderne, der står ved hylderne og kølediskene og skal træffe beslutning om, om varen skal være økologisk eller ej. Derfor bliver det mere relevant for dem at sætte sig ind i, hvad der egentlig er forskellen, vurderer Helle Bossen.
Både mænd og kvinder vil købe mere økologi i fremtiden
Danskerne har i mere end ti år sat årlige rekorder i køb af økologiske varer, og den udvikling vil begge køn bygge videre på.
– Både mænd og kvinder bliver mere og mere bevidste om økologiens fordele, viser undersøgelsen. På bare det seneste år er der sket en markant udvikling. Samtidig svarer 65 procent af mændene og 72 procent af kvinderne, at de ’helt sikkert’ eller ’måske’ vil købe flere økologiske varer i fremtiden. Det bekræfter os i, at salget af økologi vil blive ved at med at vokse, siger Helle Bossen.
Epinion-undersøgelsen er foretaget blandt mere end 1.000 danskere og er gennemført i foråret 2017 og igen i foråret 2018.