Vi har alle et ansvar for at nå i mål med målet om at reducere CO2-udledningen med 70 % i 2030, lyder budskabet fra Coop, der lancerer initiativet Klimafunding, hvor forbrugerne aktivt kan præge den danske fødevareproduktion i en bæredygtig retning.
Ifølge Coop stammer i omegnen af 20 % af den CO2 vi udleder i Danmark fra fra den mad vi spiser. Det ønsker Coop at gøre op med, ved at sende flere klimavenligt producerede varer på hylden. For at komme i mål med dette, og samtidig aktivt bidrage til at reducere den samlede CO2 udledning, lancerer Coop i dag, i samarbejde med tænketanken Concito, initativet Coop Klimafunding, hvor forbrugerne ved hjælp af crowdfunding kan komme med i maskinrummet og aktivt hjælpe fødevareproducenter med at blive grønnere.
– Hver gang du putter en vare i kurven i supermarkedet, træffer du et valg, og rigtig mange forbrugere vil gerne træffe det mest klimavenlige valg. Problemet er bare, at vi ikke kun skal ændre måden, vi spiser på, men også måden, maden bliver produceret på, hvis vi skal lykkes med at reducere CO2-udledningen. Derfor har vi skabt Coop Klimafunding, siger Nicolai Jæpelt, Chef for Coop Crowdfunding, som står bag initiativet.
I dag stammer cirka 20 procent af danskernes CO2-udledning fra vores fødevarer, men 95 procent af udledningen sker, før varerne rammer butikshylderne, viser tal fra Coop. Med Coop Klimafunding kan forbrugeren være med til at klimaoptimere fødevareproduktionen ved at investere i en række projekter fra fødevarevirksomheder, der ønsker at gøre deres produktion grønnere. På den måde er forbrugeren med til at realisere og finanserne mere klimavenlige fødevarer.
Konkret investerer man i virksomhedernes klimaprojekter ved atstøttederes crowdfunding-kampagne. Det gøres ved enten at forkøbe et produkt eller ved at yde et lån mod et afkast. Hvis projektet ikke realiseres økonomisk, bliver pengene tilbageført.
Hansens Is vil udnytte overskudsvarme
Et af projekterne i Coop Klimafunding kommer fra Hansens Is, der med forbrugernes hjælp vil gøre deres isproduktion mere klimavenlig. Virksomheden vil udnytte den varme, som maskinerne i deres frysehus producerer, i stedet for blot at blæse den ud i den blå luft.
– Når vores maskiner i frysehuset producerer kulde, afgiver de samtidig en masse varme, som vi pt. ikke bruger til noget. Nu vil vi gerne udnytte varmen i stedet for at lade den gå til spilde. Varmen vil vi opbevare og bruge, når isen skal pasteuriseres. Dermed kan vi gøre produktionen af vores is en smule mere klimaeffektiv end tidligere, og for os handler det om at tage mange små skridt i den rigtige retning, fortæller Direktør i Hansens Is, Rasmus Eibye.
Virksomhedens mål er at rejse 50.000 kroner ved at for-sælge is, som er produceret med den nye klimavenlige metode. Hvis det lykkes, kan de gå i gang med at trække rør, der kan føre overskudsvarmen ind i is-blande-tanken.
– Vi håber, at rigtig mange danskere har lyst til at engagere sig både i vores mere klimavenlige isproduktion og de andre klimaprojekter og på den måde påvirke klimadagsordenen, siger Rasmus Eibye.
CONCITO: Klimafunding kan fremme en mere klimavenlig fødevareproduktion
Det er nyt at bede forbrugeren tage stilling til, hvordan fødevarer skal produceres, bemærker Michael Minter fra den grønne tænketank CONCITO, som har hjulpet virksomhederne med sparring og vejledning til deres klimaprojekt. Men han ser det som et positivt og afgørende skridt for at fremme den grønne omstilling i fødevaresektoren.
– Indtil nu har forbrugerne primært haft mulighed for at påvirke udbuddet af klimavenlige fødevarer ved at vælge de mindst klimabelastende fødevarer, når de køber ind. Gennem Coop Klimafunding kan man bidrage yderligere til at fremme en mere klimavenlig fødevareproduktion ved at bakke op om specifikke tiltag, der skal gøre produktionen af kendte eller nye varer mere klimaeffektiv, forklarer Michael Minter, der er programleder for CONCITOs program om Fremtidens fødevarer.
Man kan se og investere i virksomhedernes klimaprojekter på http://www.crowdfunding.coop.dk, hvor man også kan læse mere om Coop Klimafunding.